Senaste nytt

BusinessClass MD-80 resa 26:e oktober: Priser & paket

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ju bokat paket 2 och undrar ju fortfarande om SAS kommer räkna den som en tur och retur resa eller inte, någon som fått klarhet i detta?

Hej,

Det blir SE-DIR med namnet NORA Viking som vi kommer att ta till Oslo och museet!

FLYGTORGET skrev:
Det blir varken skrotning eller flygtjänst på den amerikanska inrikesmarknaden. SAS sista MD 80 ska istället doneras till flygmuseet i Oslo.
SAS-museet ligger i anslutning till den gamla charterterminalen på Oslo Airport och ger en bred beskrivning av flygbolagets historia, människor och flygplan. Men museet har inga flygplan och det vill SAS nu ändra på. SAS vd Rickard Gustafson har helt sonika skänkt den sista MD:n till museet.

Det skulle i så fall rädda kvar ett sista exemplar av det flygplan som varit en av de stora arbetshästarna i SAS-flottan. Att behålla ett av flygplanen blir ett sätt att hedra en flygplanstyp som av många piloter anses vara ett av de bästa som tillverkats och ett äkta ”pilotflygplan”.

Det är redan nu klart att det är SE-DIR Nora Viking som levererades till SAS den 30 april 1991 och som gör de sista flygningarna i bolaget. Den 26 oktober 2013 går rutten som SK402 Köpenhamn – Stockholm 08.05 – 09.15. Efter en turnaround på Arlanda återvänder den som SK 403 Stockholm – Köpenhamn 10.00 – 11.10.

Därefter går den en sista gång som charter till Oslo där den, om alla planer går i lås, ska kunna placeras nära museet och bli en extra attraktion.

Lägg märke till hur flygtorget lägger en lite negativ vinkel på BC001 genom att bara kalla den "charter". Hade man velat göra det positivt hade man istället skrivit något åt hållet "Därefter har ett gäng entusiaster och MD80-älskare hyrt planet för att flyga det till Oslo [...]"

Om jag minns rätt så måste man i princip ha varit utomlands i mer än 24t för att handla tullfritt...

Nej, 24 timmars regeln gäller inte om man ankommer med reguljärt flyg till Sverige. Vet dock inte vad BC001 räknas som när man kommer till Norge. Men från OSL till ARN är det inga problem med inköp.

Uppdatering

- BC001 är nu 50% längre (start 13:00 från Köpenhamn, landar 14:35 i Oslo) så vi hinner äta och dricka oss nöjda med utsikt över södra Norge!

Om du löser den 56% längre (så att distansen blir 372 miles) så kommer jag, iaf enligt min statistik på openflights, att göra min 500,000:e mile i luften ombord den flygningen. :)

Med SAS-appen kunde jag också se mit bokningsnummer, samt alla andra glada paket 1-resenärers namn :)
Jag gick in på sas.se och kollade sedan bokningen, jag var tydligen redan seatad, 6A på SK403.

Med SAS-appen kunde jag också se mit bokningsnummer, samt alla andra glada paket 1-resenärers namn :)
Jag gick in på sas.se och kollade sedan bokningen, jag var tydligen redan seatad, 6A på SK403.

Jag hade 5A men nu när jag kollar har jag ingen plats :/ måste väl vänta 22 timmar innan avgång.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen