En del av revenue managements uppgift är att hela tiden optimera efterfråga och utbud. Att saker försvinner och kommer tillbaka är helt vanligt som en del av denna uppgift. Det har hänt mig flera gånger att jag kommer tillbaka en vecka senare och voila! så finns det jag ville ha. Det är inte omöjligt att körningar längre fram öppna mer inventory.
Jag håller med att det känns ganska skralt med utbud på många destinationer. Men lite av den perfekta stormen här:
1. Utbud är lägre pga pandemin. Ta BKK som ett exempel. Innan pandemin körde Lufthansa en A380 och det fanns en nyintroducerad MUC-linje i tillägg till Austrian och Swiss. Nu är Lufthansas utbud skralt på linjen.
2. Efterfrågan denna gången är större både när man smackar på "hela Europa" samtidigt och kombinerar det med uppdämd behov, så...... Vi hjälps inte av att vi bor i "lågprislandet Sverige". Avsevärt billigare från Sverige till många destinationer som kanske gör att REV MGMT allokerar färre platser till Sverige.
3. "Self-fulfilling prophecy": mer vi söker, mer tror kanske algoritmerna det finns riktig efterfråga som är villig att betala vad som helst
Samt cookie-fulheten som jag nämner ovan.
Några tips som jag har sätt:
BKK via HKG. Väldigt öppet via HKG. Dock krävs det kanske en handpåläggning att få till detta samt jag skulle nog inte boka detta innan halvårsskifte. Jag tänker HKG har varit ett svårt ställe hela pandemin.
BKK via SIN. Eftersom man inte behöver VTL-flighter för detta så finns det en del att utgå från.
CPT via JNB. CPT är alltid en svår destination i min erfarenhet i alla kampanjer.