Senaste nytt

[Business/First] Stockholm - världen ej Nordamerika 2-4-1 med Lufthansa/Swiss/Austrian från 15.799kr

Senator

Moderator
Tror inte de släpper alla biljetter första dagarna i kampanjen faktiskt - kan vara värt ett försök framåt januari oxå

Har det varit så på tidigare kampanjer med Lufthansa gruppen att de hållit på biljetter till senare för att inte gå ut med allt direkt?

Hej, förra året fanns biljetter mot slutet av kampanjen till CPT, nu har jag inte sett något alls där i C/J trots gott om lediga stolar. Kan varaså att de som säljs ut redan gått bort från andra länder då lilla Sverige inte var med från start.

LH, Swiss och Austrian har samma bokningsmotor, så jag får samma träffar där oavsett vilken sajt jag använder.

f
För lite erfarenhet attgå på, men förra året var det snålt med biljetter kring jul men jag bokade typ näst sista dagen utan problem. kan varit engångshändelse, rätt mycket corona scare den tiden…. brukar titta på full revenue och jämföra antal platser

En del av revenue managements uppgift är att hela tiden optimera efterfråga och utbud. Att saker försvinner och kommer tillbaka är helt vanligt som en del av denna uppgift. Det har hänt mig flera gånger att jag kommer tillbaka en vecka senare och voila! så finns det jag ville ha. Det är inte omöjligt att körningar längre fram öppna mer inventory.

Har nog testat 40-50 olika datum och resmål både på Lufthansa och Swiss senaste dagarna. Inte en enda träff ännu. Bara samma felmeddelande att jag ska byta datum eller resmål.
Kan någon lägga upp ett exempel på en existerande resa så jag vet att jag inte är galen?
Hur fasen ska någon normal resenär utan tillgång till alla era special-siter och matrix mm kunna hitta en resa? :)

Jag gav upp efter 10 sökningar

Samma här, hopplöst. :(

Har provat KBV/EZE på olika datum (via erbjudandets sökfunktion med access code ifylld) men får bara ”check destination and dates”. Sannolikt SBS men ändå frustrerande. Nu är det ingen ko på isen då jag bara ville kolla läget som back up om min awardresa i januari skiter sig.

Edit. Sökte bara business

Jag håller med att det känns ganska skralt med utbud på många destinationer. Men lite av den perfekta stormen här:
1. Utbud är lägre pga pandemin. Ta BKK som ett exempel. Innan pandemin körde Lufthansa en A380 och det fanns en nyintroducerad MUC-linje i tillägg till Austrian och Swiss. Nu är Lufthansas utbud skralt på linjen.
2. Efterfrågan denna gången är större både när man smackar på "hela Europa" samtidigt och kombinerar det med uppdämd behov, så...... Vi hjälps inte av att vi bor i "lågprislandet Sverige". Avsevärt billigare från Sverige till många destinationer som kanske gör att REV MGMT allokerar färre platser till Sverige.
3. "Self-fulfilling prophecy": mer vi söker, mer tror kanske algoritmerna det finns riktig efterfråga som är villig att betala vad som helst :) Samt cookie-fulheten som jag nämner ovan.

Några tips som jag har sätt:
BKK via HKG. Väldigt öppet via HKG. Dock krävs det kanske en handpåläggning att få till detta samt jag skulle nog inte boka detta innan halvårsskifte. Jag tänker HKG har varit ett svårt ställe hela pandemin.
BKK via SIN. Eftersom man inte behöver VTL-flighter för detta så finns det en del att utgå från.
CPT via JNB. CPT är alltid en svår destination i min erfarenhet i alla kampanjer.
 

plover

Medlem
Tack Senator tror du har rätt, lyckades boka Johannesburg med Swiss på erbjudandet vilket är riktigt trevligt. Swiss slår LH i Business. Hittade inte en biljett på denna kampanj efter augusti från ARN, men priserna är ju kanon - finns en hel del kvar i C men F sålde ju slut med rekordfart.
 

freppa87

Medlem
Prova multi-city på Lufthansa. Tyvärr kostar det om man bokar via telefon. Alternativt en seriös OTA.
Verkar inte funka om man inte har access coden till kampanjen, någon som har den? Annars kommer "vanliga" priser upp via Lufthansas multi-city, inte companion fare.

Försökte ringa 08 587 704 45 och kom fram efter 20 minuter ungefär, men killen jag pratade med kunde inte boka den rutt vi ville ha.

Det vi försöker boka är LX1251, övernattning och sen LX242 i First för att få morgonen i loungen. Dock på telefon sa han att han inte får upp LX1251 som connecting flight till 242, utan enbart morgonflighter med connection samma dag.
 

Senator

Moderator
Verkar inte funka om man inte har access coden till kampanjen, någon som har den? Annars kommer "vanliga" priser upp via Lufthansas multi-city, inte companion fare.

Försökte ringa 08 587 704 45 och kom fram efter 20 minuter ungefär, men killen jag pratade med kunde inte boka den rutt vi ville ha.

Det vi försöker boka är LX1251, övernattning och sen LX242 i First för att få morgonen i loungen. Dock på telefon sa han att han inte får upp LX1251 som connecting flight till 242, utan enbart morgonflighter med connection samma dag.

Det är nog Married Segments som spökar. LX242 är väl Dubai om jag minns rätt? Vad händer om du söker dagen innan? Ibland dyker dessa upp med övernattning, särskilt på DXB men det kan ha ändrats nu som Swiss har en 08:50 avgång från Arlanda. Innan den så var det standard med övernattning på den rutten om man inte ville åka SAS 07:10.

Du kan annars försök en klassisk copy/paste med koden från tur/retur till multi-city.
 

freppa87

Medlem
Det är nog Married Segments som spökar. LX242 är väl Dubai om jag minns rätt? Vad händer om du söker dagen innan? Ibland dyker dessa upp med övernattning, särskilt på DXB men det kan ha ändrats nu som Swiss har en 08:50 avgång från Arlanda. Innan den så var det standard med övernattning på den rutten om man inte ville åka SAS 07:10.

Du kan annars försök en klassisk copy/paste med koden från tur/retur till multi-city.

Tack för tips men fick inte till det. Ja precis till Dubai. Vågade inte vänta så bokade vår mini-moon precis efter bröllopet så vi struntade i övernattningen nu. Stora honeymoonen blir lite senare (Oktober och Conrad Bora Bora)! Tack ändå för hjälpen!

Blev First ut och Business hem, 26k totalt för två personer. Tyckte inte att det var värt First hem med nattflighten.
 

Senator

Moderator
Tack för tips men fick inte till det. Ja precis till Dubai. Vågade inte vänta så bokade vår mini-moon precis efter bröllopet så vi struntade i övernattningen nu. Stora honeymoonen blir lite senare (Oktober och Conrad Bora Bora)! Tack ändå för hjälpen!

Blev First ut och Business hem, 26k totalt för två personer. Tyckte inte att det var värt First hem med nattflighten.

Jag kan säga för en prisskillnad för två personer på totalt 6.000kr så kan jag tycka det är värt det, också med 4t layover i ZRH på hemresan. Ta en tuppis i Hästensängen i FCL E (hoppas det har öppnat tills dess) ;)

Mitt andra tips som jag tänkte på är att ni nu ringer First Class Hotline (inom 24t av webbokning) och frågar om de kan flytta er till dagen innan. Jag PMer numret. Eftersom bokningen är flexibel med Coronaregler OCH ni är inom 24t så kan det vara värt det.
 

Alx

Medlem
Tack Senator tror du har rätt, lyckades boka Johannesburg med Swiss på erbjudandet vilket är riktigt trevligt. Swiss slår LH i Business. Hittade inte en biljett på denna kampanj efter augusti från ARN, men priserna är ju kanon - finns en hel del kvar i C men F sålde ju slut med rekordfart.
Vad konstigt. Jag gjorde EN testsökning och hittade direkt flera datum i F med både Lufthansa och Swiss i november och december. C finns så gott som alla dagar. Ser vi olika tillgång?

t.ex fanns det totalt 8 platser i F från JNB 20/11. 5 på Swiss och 3 på Lufthansa. Liknande på utresan men långtifrån alla dagar i månaden.
 
Toppen