Senaste nytt

[Business class] Reykjavik-Ushuaia T/R, American Airlines, 15.200 SEK inkl. skatter

Det går inte att boka denna fare efter de la in följande text i fare rules när de uppdaterade fare rules i mars 2014. Vilket gör att det inte går att använda denna fare i verkligheten.

FLIGHT APPLICATION

IF THE FARE COMPONENT INCLUDES TRAVEL WITHIN EUROPE
THEN THAT TRAVEL MUST BE ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
ANY AA FLIGHT
ANY AB FLIGHT
ANY AY FLIGHT
ANY BA FLIGHT
ANY HG FLIGHT
ANY IB FLIGHT
ANY LA FLIGHT
ANY LX FLIGHT
ANY RJ FLIGHT
ANY S7 FLIGHT
ANY 9B FLIGHT.

Finnair har codeshare flight med Icelandiar som AY flightnummer, men i villkor av byte står det att det ska vara British Airways eller Iberia

TRANSFERS

2 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION
ON AA ONLY IN EUROPE IN EACH DIRECTION
BETWEEN AA AND BA/IB IN EUROPE IN EACH
DIRECTION
ON BA ONLY IN EUROPE IN EACH DIRECTION
BETWEEN BA AND IB IN EUROPE IN EACH
DIRECTION
ON IB ONLY IN EUROPE IN EACH DIRECTION
1 PERMITTED IN EUROPE IN EACH DIRECTION.

Det finns dock fortfarande priser med Delta (DL) för ungefär samma pengar. (Fare basis: ZFFIS)
Om man vill köra Skyteam segment run, kan det vara ett alternativ.
 
Så vitt jag förstår kostar det pengar att publicera fares i exempelvis Amadeus, likaså att ändra priset eller regelverket. Utöver det betalas en avgift för bokningar. (Dett, här jag läst någonstans, är en anledning till att flygbolagen gillar bränsleavgifter eftersom man kan justera många rutter utan att peta på individuella fares.)

Samtidigt finns det ju otaliga exempel på fares som är i praktiken omöjliga att boka. Hur skapas egentligen dessa fares? Är det helt med automatik numera och därför uppstår helt absurda exempel ibland?

Var kan man läsa mer om GDSerna?
 
Toppen