Senaste nytt

[Business Class] Qatar Airways Superrea från Sverige/Norge/Danmark

Bokat och klart! 2 personer till Bangkok för totalt 22 274 kr. Jag bokade med Santander "mitt kort" så det blir 3% återbäring på det, sen använde jag refunder.se på mrjet så ytterligare 160 kr tillbaka där också! :) Nu får man bara hoppas att flyget blir rejält försenat och att våra väskor försvinner (ej ironi) så att man får tillbaka resten av biljetten också! :D

Jag längtar mer efter denna resan än jag gjorde när jag skulle flyga Lufthansa First Class. Maten och drycken på Qatar är ju helt enastående! Jag har bara flugit Qatar business 1 gång (Doha-Köpenhamn) och även fast servicen var riktigt kass så är jag och min fru fortfarande helt mållösa hur bra allting var! Frugar är gravid så jag får dricka hennes andel GT på planet.

Angående att boka resa till någon som är gravid så får man hålla tungan rätt i munnen angående vilket kort man använder. Om jag hade bokat med mitt Eurocard platinum eller Ica banken kort och min fru hade fått en stor blödning dagen före resan och åkt in på sjukhus så hade vi INTE fått någon ersättning! :eek: Men Santanders kort ger ersättning för detta. Dessutom är kortet helt gratis, utan årsavgift och valutapåslag och just nu får man 3 % cash-back. Förlåt för OT men jag tycker det kortet är så himla bra!

Skönt att det åter är en rea hos Qatar. Har känt mig liten vilsen och tom inombords dessa dagar då det inte funnits någon rea (ungerfär som efter 10 veckor av melodifestivalen ;)). Har förvisso ingen möjlighet att boka något denna gång (heller) men det är ändå en något fast man kan förhålla sig till när det blåser kallt ute och pendeltågen är sena :)

Någon som har koll på rad 6 i Dreamlinern? Den ligger avskilt i mitten mellan baren och eco...

Oas eller kaos?!

Beror på. Den är helt avskild från resten av C-kabinen och jag rekommenderar att man går ombord så sent som möjligt då platserna till skillnad mot resten av C-kabinen ligger bakom dörren där alla går ombord.

Någon som har koll på rad 6 i Dreamlinern? Den ligger avskilt i mitten mellan baren och eco...

Oas eller kaos?!
Ingen hade valt de platserna på senaste 2 flygningarna jag gjorde , ingen plats jag skulle valt , fast lite mer avskilt om ingen använder "baren" framför.

Attachments

• Screenshot_2015-04-24-14-32-42~2.jpg
    Screenshot_2015-04-24-14-32-42~2.jpg
    270,5 KB · Visningar: 377
Så kan det säkert vara! Fast i den förra rean så hade Qatar stenkoll på klockan! Jag skulle boka dealen klockan 00:10 men då var dealen över!

Vid den förra rean bokade jag en resa 8 timmar efter att den var slut genom att boka via expedia.com (dom använder PST tidzon), så det kan vara ett användbart tips till er som lite för sent kommer på att ni vill nyttja rean :)

Oas eller kaos?!
En annan sak att tänka på är man sitter närmast eco och ev skrikande barn med säng på bulkhead , någon timme fram till landning var det en unge som skrek så det hördes långt fram

• Gilla
Reactions: Gus
En annan sak som du måste ha det i åtanke är, att priset räknas om ifall du ändrar datumet/flighten INNAN du har påbörjat din resa ( = flyga första segmentet).
Det kallas re-pricing och ifall det inte finns samma billiga fare kvar, kan det bli prishöjning.
Om du ändrar bara resten av resan EFTER du har flugit första segmentet, gäller det biljettvillkoren av din originalbokning.

Det här har jag precis lärt mig "the hard way".... Jag bokade ARN-BKK-ARN i juni-juli i business class för 10.700 SEK i mitten av april och kände mig jättenöjd. Biljetten var inte avbokningsbar och ombokningsbar för 300 USD. Tänkte att i värsta fall kunde jag väl klara 300 USD i ombokningsavgift.

Nu har saker utanför min kontroll gjort så att jag måste boka om utresan till minst tre dagar senare. Kampanjen jag utnyttjade är slut och billigaste business class kostar 18.000 SEK. Det inebär att ombokning till business class kommer kosta mig 18.000 SEK - 10.700 SEK + 300 USD = 10.000 SEK i ombokningsavgift. Totalpris för resan blir då 20.700 SEK.

Ett alternativ blir att nedgradera till economy, vilket kostar 7.000 SEK -10.700 SEK + 300 USD = -1.100 SEK (som jag inte kan få tilbaka). I detta fall blir det också economy både dit och hem.

Valen i nuläget är alltså business för 20.700 SEK eller economy för 10.700 SEK.

En dyr läxa, särskilt då Turkish verkar ha året runt pris på 12.700 SEK för en biljett som är återbetalningsbar.

Enda hoppet är att Qatar kör en ytterligare kampanj med bra priser innan min avresedag.

Toppen