Senaste nytt

[Business Class] Qatar Airways Superrea från Sverige/Norge/Danmark

En annan fråga. Vi fick precis i veckan reda på att frugan är gravid, nu i vecka 6. Är det dumt att boka en resa till Singapore för oss två i augusti i business class? Hon är då i vecka 26. Bör vi först prata med läkare och/eller barnmorskan? Om vi tex inte kan åka pga starkt graviditetsillamående så gäller väl försäkringens avbeställningsskydd?
Grattis! Det kan vara bra att prata med barnmorska i förväg, särskilt om det är första barnet eller tidigare varit komplicerad graviditet. Angående reseförsäkring, kolla upp villkoren innan ni bokar. Ifall det blir akut snitt i Singapore och försäkringen inte täcker kan det bli dyrt. Avbeställningsskyddets villkor är bra att kolla upp om de gäller för eventuella graviditetskomplikationer. Generellt går det bra att resa fram till vecka 28.

Expectant Mothers | Qatar Airways Global
Pregnancy stage | Pregnancy details | Doctor's certificate required | MEDIF form required
Up to and including the 28th week | Without complications |
NO but recommended to prevent delays at airport | NO

EDIT
Exempel på försäkringsvillkor
SAS/Europs avbeställningsskydd gäller vid ev komplikationer vid graviditet
SAS
Trygg-Hansa reseförsäkring gäller fram till vecka 28 vid graviditet. Men vad händer om mamman får komplikationer i Singapore, tvingas stanna kvar och det blir förlossning efter vecka 28 i Singapore? Vem betalar? Värt att kolla upp :)
Resa och försäkring under graviditet - Tryggabarn.nu
Vad gller vid flygresa nr man r gravid?

Last edited:
Bokad till BKK i nov 10.307 SEK.
En fråga om man är BA guld hur mycket bagage får man ha på QR när man reser i Business hittar inte svaret på deras hemsida, står 40kg men inget om man har OW status vad som gäller.
En tur och retur ARN-BKK med QR ger 140+140+140+140=560TP eller är jag för optimistisk?

Inte kollat bagaget men du är inte för optimistisk på TP, jag har gjort samma tripp förra sommaren och det är helt korrekt med 560 TP

ARN-BKK i juni-juli för 10.700 SEK per person med 3h bytestid i båda riktningarna. Helt nöjd!

Tyvärr blev det 777 på DOH-BKK. Verkade inte finnas några billiga platser med A380.

ARN-BKK i juni-juli för 10.700 SEK per person med 3h bytestid i båda riktningarna. Helt nöjd!

Tyvärr blev det 777 på DOH-BKK. Verkade inte finnas några billiga platser med A380.
Jag fick A380 DOH-BKK väntetid i DOH 3 timmar, BKK-DOH blev en 777 med ett uppehåll på 1,5 timme

• Gilla
Reactions: Gus
Slog till på en BKK ToR den 28 augusti -12 september vilket blir min första A380 upplevelse :cool:
Totalt pris 10307:- vilket känns löjligt billigt!
Har en transit på 9.15 i Doha på vägen hem, finns det sov/vilmöjligheter i loungen?
Blir till att matcha EBG mot Air Berlin i veckan så jag inte flyger statuslös ;)

• Gilla
Reactions: Gus
En fråga om man är BA guld hur mycket bagage får man ha på QR när man reser i Business hittar inte svaret på deras hemsida, står 40kg men inget om man har OW status vad som gäller.

På OneWorlds hemsida står följande
Extra baggage allowance
As an Emerald frequent flyer you can check in one additional bag for free in addition to your ticketed baggage allowance when you fly on oneworld airlines. If your ticket mentions a weight allowance, you can check in an extra 20kgs (44lbs). (This benefit is not available on British Airways 'Hand Baggage Only' fares on select short-haul routes.)
Emerald privileges - oneworld

Nu vet jag att tråden hamnar om Business Class men hinner inte kolla om det finns motsvarande som för ekonomi. För ekonomiklass så fick jag tips om att det kan löna sig med en Open Jaw med retur till Wien, se exempel i bifogade bilden (resa sökt på Momondo och vidarekopplad till Tripmonster). Kanske finns möjligheter även i Business, priset i ekonomi känns väldigt billigt för en biljett till Melbourne som exempel.

Tillägg, har inget med Tripmonster att göra och har ingen aning om hur de funkar, givetvis bättre att boka direkt hos QR om det är möjligt till samma pris

Attachments

• Tripmonster.jpg
    Tripmonster.jpg
    346,4 KB · Visningar: 486
  • Gilla
Reactions: pep
Enligt reklam här ovanför verkar det som att Qatar har en ny kampanj, 2 för 1 :). Jag vill åka med frugan till Bangkok i augusti i 10 dagar men finner inga flighter alls till det rabatterade priset. o_O Har kollat andra månader också men hittar inget överhuvudtaget. Priserna ska gälla från den 24/4 står det. Är det för tidigt på morgonen, kanske har kampanjen inte hunnit laddats ännu?

Toppen