Senaste nytt

[Business class] København/Billund-Nordamerika T/R, Star Alliance JV, fra 12.100 DKK inkl. skatter

Är sugen på att boka denna resa. Något man bör tänka med denna resa på vad gäller poängintjäning till EB? Får jag poäng för alla flygningar och hur många poäng kan det bli totalt? Vad säger ni om Layover-tiderna, är de för korta eller kommer det att fungera? Något annat man bör tänka på vad gäller bussiness-platserna på de olika flygplanstyperna?

Tack på förhand.
Visa bifogad bild 30934
Det är bara United flyg i P som ger 200% av poängen med swiss / LH får du bara 100%

@JK85 med Lufthansa och Swiss tjänar du bara in hälften så mycket som om du flög samma sträcka med United.

40 minuter på MUC är tight, speciellt eftersom du ska igenom passkontroll också (ofta förseningar på MUC tycker jag). Packa inget viktigt i väskan, den kan dyka upp dagen efter.

Avgångarna till/från HNL har fåtöljer i first. Skönt om man vill sitta, mindre skönt om man vill vila. Finns andra avgångar med UA som har flat-bed.

Stort tack för alla tips, framförallt till @fcx. Felet jag gjorde var helt enkelt att jag lät mig luras av priset som stod innan jag valt alla flights.
Var på vippen att boka:
Visa bifogad bild 30912

Något dyrare än fcx förslag men antar att det beror på att jag flyger via LHR eftersom jag gärna vill testa loungerna i nya T2. 4 timmar bör ge tillräckligt med tid :)
Efter att @Dr. Miles uppmärksammat mig på min 1200 miles per UA flight till EB väljer jag att ta omvägen via LAX på vägen till OGG från SFO.

När jag skulle trycka på knappen såg jag dock @Senator s inlägg om EWR-BRU och nu står valet mellan ovan och:
Visa bifogad bild 30925

Antingen 2 dagar längre i New York State och 1 natt på Heatrow eller 2 dagar kortare, slippa övernattning och flyga UA999..

Sover på saken (konsulterar flickvän) och bokar i morgon. Några åsikter?

Oavsett blir det säkert en bra resa. 35500 poäng var är ju inte heller så dåligt..

Som sagt, stort tack för all hjälp!
Om du väljer Lufthansa eller Brussels Airlines opererade flygningar (inkl. codeshare med Uniteds flightnummer), tjänar du endast 100% poäng till SAS EuroBonus.
Om poängintjäningen är viktig, vänligen håll dig till United och SAS flygningar.

Om du väljer Lufthansa eller Brussels Airlines opererade flygningar (inkl. codeshare med Uniteds flightnummer), tjänar du endast 100% poäng till SAS EuroBonus.
Om poängintjäningen är viktig, vänligen håll dig till United och SAS flygningar.

Tack för informationen. Finns det något enkelt sätt att räkna ut totala poängen? Säg att jag flyger 19.000 miles med United i Business klass (P)?

Så länge long-haul segmenten är med United så går det nog inte att optimera så mycket mer. Anslutningsflygen inom Europa går förmodligen att boka med SAS, men det blir bara några hundra poäng extra, vilket är ett billigt pris för en mycket bättre reseupplevelse.

Just att @Ormen flyger via LHR har stor påverkan på skatter och avgifter, eftersom man då åker på UK-departure tax som är ganska många hundralappar per person och avgång.

@Dr. Miles Tack för omtanken! Jag är medveten om att det bara är United som ger 200%, men precis som @fcx skriver så är alla longhauls med United. Anslutningsflights inom EU är på ca 1750 miles vilket innebär att jag förlorar ca 1250 poäng när jag flyger LX till LHR och SN från BRU istället för att ansluta med SAS. Poäng är visserligen viktiga men spelar ingen större roll om jag får 35500 eller 37000. Vi når ändå EBG med råge och har varken intresse eller möjlighet att nå EBD.
Dessutom kompenseras poängförlusten inom EU, så när som på 50 poäng, genom att jag flyger SFO-LAX-OGG istället för SFO-OGG direkt. Flighten tar visserligen några timmar extra, men genom att åka tidigare på morgonen kommer vi faktiskt fram till OGG ungefär samtidigt som om vi åkt direkt från SFO.

Vad gäller extra kostnaden för LHR så tar jag den gärna, som sagt sugen på att få god tid på mig i nya T2 och flyger mycket hellre LHR-SFO direkt än t.ex BRU-EWR-SFO.
Dock slipper jag gärna övernattningen på LHR på hemresan varför jag har bestämt mig för alternativet med hemresa EWR-BRU-CPH.

Last edited:
Till slut så blev det en bokning till östkusten bara.

CPH-VIE (23 timmar stop) VIE-JFK (destination) LGA-YUL (stop) YUL-FRA-CPH.

Austrian nya business på 777 samt LH nya business på 333-300. Ville äntligen boka Swiss YUL-ZRH-CPH men efter några timmars försök att boka det så gav jag upp... Försökte allt jag kunde, alla OTA jag känner till, ringde Air Canada och United... No go. Platser syns men i slutet av bokningsprocessen så kommer Swiss flighten unconfirmed... mycket frustrerande.

Toppen