Senaste nytt

[Business class] Helsingfors-Curacao T/R, American Airlines, 1.860 EUR inkl. skatter

nota bene

Medlem
När jag har försökt prissätta denna online har jag också fått problem med båda stopovers. Det skulle kanske vara så att en stopover mellan två inrikes segment inte funkar. Det vill säga att MIA är ok, samma med NYC men inte MIA-MCO (stopover)-NYC. Ett sätt att kringgå detta är i så fall boka MCO-LGW med BA/AA om stopover måste vara i inkommande eller avresegateway.
Tror inte det borde vara detta som är problemet då agenten sade att CUR-HEL prissattes efter INE8A6R5.

Och ja, jo jag behöver en stopover på hemvägen pga jobb i Orlando.

@agehall

Är ganska kass på matrix, så har inte försökt med denna nya sökning.
 

nota bene

Medlem
Då har du ju ett bra case att öva på. Det är inte så svårt. Gör en multicity sökning så ska du nog få till det.

Lyckas inte alls - vad bör jag skriva i routing code för varje leg? Den måste ju söka på /f aa..INE8A6R5 inser jag, men verkar t.ex. inte gå bra att skriva ay / f aa..INE8A6R5 på HEL-LHR

Har skrivit följande nu:
ay / f aa..INE8A6R5 (för HEL-LHR)
aa6229 / f aa..INE8A6R5 (för LCY-JFK)
aa aa aa / f aa..INE8A6R5 (för JFK-CUR)
aa aa / f aa..INE8A6R5 (för CUR-MCO)
aa aa aa ay / f aa..INE8A6R5 (för MCO-HEL) (avser åka via JFK-LHR men för att få priser borde ju detta räcka)
 

agehall

Medlem
Börja simpelt, kör bara två segment; hel-cur och cur-hel.

Sedan börjar du lägga till routing som

ay lon aa jfk aa mia aa / f aa..ine8a6r5

på utresan. Det hela går dock sönder när man kör aa6229.

edit:

Ser följande i fare rules:

THE FARE COMPONENT MUST INCLUDE TRAVEL VIA EACH TRANSATLANTIC SECTOR ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
ANY AA FLIGHT OPERATED BY AA.

Mao, det ser ut som du måste köra AA på AA metall över atlanten.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Vet inte vilken del som orsakar det, men antar att det är antingen LAS som spökar (även om Homer lyckades prissätta den) .

Prissätta var en sak, boka en en annan, på AA:s amerikanska sida steg priset med $500 när jag kom till
betalningssidan, på AA:s svenska sida (som alltid annars brukar strula) gick det däremot bra.
 

Homer

Medlem
När jag har försökt prissätta denna online har jag också fått problem med båda stopovers. Det skulle kanske vara så att en stopover mellan två inrikes segment inte funkar. Det vill säga att MIA är ok, samma med NYC men inte MIA-MCO (stopover)-NYC. Ett sätt att kringgå detta är i så fall boka MCO-LGW med BA/AA om stopover måste vara i inkommande eller avresegateway.


:confused:

Fast som jag skrev
här
så steg priset med exakt $150 när jag la in ett stopp i Miami på vägen från CUR, som i det fallet var inkommande gateway.

Dessutom steg priset med närmar $1.000 när jag försökte få ett stopp på LHR, något så banalt som att
åka på dit kvällen och åka vidare på förmiddagen.
 

Jaws

Medlem
Går det att boka Aruba istället? Har precis skaffat Itamatrix...värsta nybörjarn alltså
Eller ska man bara ta ett "litet" plan däremellan?
 

nota bene

Medlem
Ser följande i fare rules:



Mao, det ser ut som du måste köra AA på AA metall över atlanten.

Som sagt, har noterat det... Dock kan jag boka/prissätta BA metall med AA-nummer via AAs hemsida till samma pris, vilket verkar motstridigt.

Homer skrev:
Prissätta var en sak, boka en en annan, på AA:s amerikanska sida steg priset med $500 när jag kom till
betalningssidan, på AA:s svenska sida (som alltid annars brukar strula) gick det däremot bra.

Intressant. Detta gör att det kanske ändå skulle gå för mig att åka AA över atlanten för att åka JFK-LAS(s/o)-MIA-CUR-MIA-MCO(s/o)-JFK på den amerikanska sidan till en rimlig kostnad. Jag får väl finna mig i att inte åka via LCY och mista de poängen och pre-clearance...


edit: Jaws, rekommenderar att du bokar lokalflyg mellan öarna för Aruba då det borde bli billigare (speciellt om du kan åka Y på denna korta resa).
 
Toppen