Senaste nytt

[Business class] Helsingfors-Curacao T/R, American Airlines, 1.860 EUR inkl. skatter

Senator

Moderator
Ringde precis och de påstår att de inte kan boka något som innehåller en flygning inom europa (?). Ringer Londonkontoret när jag kommer från jobbet...

Jag har bokat ARN-LHR-JFK-BGI t/r den vägen. Måste vara att man i så fall inte kan boka en annan marknads (i detta fall Finlands) priser från Sverige. Vad sa dom exakt?

Jag bokade en resa BCN-LHR / LCY-MAD-LHR genom att ringa kontoret i Stockholm. Gick alldeles utmärkt så det var konstigt. Var dock ett tag sen..

Du ringde AAs kontor för den resan? :confused:
 

nota bene

Medlem
Jag har bokat ARN-LHR-JFK-BGI t/r den vägen. Måste vara att man i så fall inte kan boka en annan marknads (i detta fall Finlands) priser från Sverige. Vad sa dom exakt?
I princip vad jag skrev - tjejen lät förvirrad när jag ville börja boka från HEL och när jag pratade om bokningsklass undrade hon om jag menade business eller economy... (Hade inlett med typ 'jag vill boka business HEL-CUR med en avancerad routing och i bokningsklass I)

Pratade precis med AA i USA (ringde Engelska numret vilket kopplade mig till USA?) och de skulle fixa prissättning till imorgon (jag har lagt till LAS och försöker med en extra stopover på vägen hem) då deras system inte gav något automatiskt pris. Vet inte vilken del som orsakar det, men antar att det är antingen LAS som spökar (även om Homer lyckades prissätta den) eller extra stopover på vägen hem. Sade iofs att de kunde prova att prissätta utan extra s/o men det verkade hon inte vilja. De var i alla fall mycket trevliga och hjälpsamma. Availability finns i rätt bokningsklasser på hela min bokning i alla fall - det var jag noga med att dubbelkolla innan prissättningsförfrågan skickades.
 

agehall

Medlem
Aha, du gav henne information overload. Börja alltid med transatlanticsträckan och bygg sedan på. Och tala i lugn och ro om vilken bokningsklass du vill ha varje sträcka i. Annars låter du krånglig och då är det enklare att bara säga nej.
 

nota bene

Medlem
Aha, du gav henne information overload. Börja alltid med transatlanticsträckan och bygg sedan på. Och tala i lugn och ro om vilken bokningsklass du vill ha varje sträcka i. Annars låter du krånglig och då är det enklare att bara säga nej.

Säkert sant att det blev lite mycket - men de hade inget problem med det på USA-kontoret :p

Fick dock intrycket av att hon inte visst skillnaden på bokningsklass och kabinklass och då insåg jag att det kanske var bättre att ringa UK/US eftersom det annars kunde bli onödigt komplicerat.

Det är synd att flygbolagens multicity/stopover inte tar fler än sex flighter (sant för både AA och BA iaf) eftersom det kraftigt begränsar möjligheterna att själv boka interkontinentala flygningar.
 

nota bene

Medlem
Har återigen pratat med AA (i England denna gång).

Försöker få till HEL-LHR, LCY-JFK (stopover), JFK-MIA-CUR, CUR-MIA-MCO (stopover), MCO-JFK-LHR-HEL då utflykten till LAS med extra stopover i New York landade på 5k USD, vilket knappast lockade.

Pratade med en trevlig kille som fick ett pris på £2475 och han sade att IR00RF var en av de fare basis han fick upp (på HEL-JFK sträckan), sedan hade han ngn annan basis på JFK-CUR och 'vår' basis INE8A6R5 på CUR-HEL. Jag sade att jag inte förstod varför INE8A6R5 inte var applicerbar då den enligt fare rules borde tillåta stopovern i JFK. Han visste inte och sade att jag får ringa tillbaka och prata med tariff dept i USA när de öppnar om jag ville rota mer i det.

Dr. Miles eller annan kunnig person, vad rekommenderar ni? Kan ni se något fel i min tankegång?

(Rätt bokningsklass I och A finns på mina sökta flighter)
 

nota bene

Medlem
Fundering
fare rules skrev:
THE FARE COMPONENT MUST INCLUDE TRAVEL VIA EACH
TRANSATLANTIC SECTOR ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
ANY AA FLIGHT OPERATED BY AA.

Betyder inte detta att enbart AA-metall över pölen är tillåten?

edit: Nog för att AA:s egen hemsida visar options med BA (AA-flightnummer), så knappast detta som är problemet.

Eventuellt räknar den mitt flygplatsbyte i LON som en stopover, men då detta är under 24 timmar borde den rimligen inte göra det? (landar 8.40pm LHR för 9.50 am avgång LCY)
 
Last edited:

Senator

Moderator
När jag har försökt prissätta denna online har jag också fått problem med båda stopovers. Det skulle kanske vara så att en stopover mellan två inrikes segment inte funkar. Det vill säga att MIA är ok, samma med NYC men inte MIA-MCO (stopover)-NYC. Ett sätt att kringgå detta är i så fall boka MCO-LGW med BA/AA om stopover måste vara i inkommande eller avresegateway.
 
Toppen