Senaste nytt

[Business Class] Florens - //DESTINATION// - Dusseldorf från 5.500 SEK T/R

Ringde precis ebookers.de och avbokade min resa. Jag kan inte ett ord tyska (nåja, jag förstår att t ex fliege betyder flyga och flughafen betyder flygplats, osv) men det gick bra ändå. Min tanke var att försöka avboka hos svenska Mr Jet, men de kunde inte hitta bokningen. Men, menyvalen hos telefonsvararen hos svenska Mr Jet verkar vara ganska snarlika de som ebookers har så har man hört de svenska menyvalen blir det lättare att försöka förstå de tyska. Min taktik var att undvika att göra något knappval i hopp om att bli kopplat till en människa, men jag fick göra några val i alla fall och då valde jag det valet som lät som "fliege". Personen jag fick prata med talade bra engelska och sade med en gång, "oh, it's the Alitalia case, do you want a full refund?". Han bad mig vänta ett par minuter och sedan var det klart. Jag har fått email om att få tillbaka bokningsavgiften (19,03 Euro) och han hoppades att jag skulle få tillbaka biljettkostnaden i år. Svenska Mr Jets telefonnummer är +46-77 575 7433 och tyska ebookers telefonnummer är +49-695 880 780 255. Jag ringde med Skype båda gångerna och det första samtalet kostade 80 öre och det andra 2 SEK så det är alltså inte tal om betalnummer som kostar typ 10 SEK/minut.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Att försöka avboka hos ett annat Expedia-bolag än det man bokat hos fungerar inte. De kan inte se varandras bokningar hursomhelst. (Och ja, både MrJet och EBookers är Expedia i olika skepnader) Så det som gäller är att ringa den OTA man bokat hos och försöka avboka.

Att försöka avboka hos ett annat Expedia-bolag än det man bokat hos fungerar inte. De kan inte se varandras bokningar hursomhelst. (Och ja, både MrJet och EBookers är Expedia i olika skepnader) Så det som gäller är att ringa den OTA man bokat hos och försöka avboka.
Precis.
Man kan inte ändra/avbeställa beställning från Amazon.co.jp genom att ringa kundtjänsten på Amazon.co.uk. Jag tror att det är ungefär samma sak.

Ringde just själv och pratade med Ebookers.de och fick prata med en mycket trevlig herre som inte hade några som helst problem att prata engelska med mig efter att jag på knagglig tyska frågade om det.

Tyvärr blev jag i slutändan hänvisad till Alitalia eftersom de tagit över bokningen. Han kunde dock koppla mig direkt dit så nu sitter jag och väntar på att få prata med dem.

Igår så var det min tur att få ändrade biljetter. Till skillnad från vissa andra så har Expedia.se hanterat detta på extremt bra sätt för mig så vill gärna visa att de även kan prestera på topp:

1. Får besked via mejl om ändring från Expedia.se, innehåll som alla andra, dvs FLR-FCO-DUS istället för de stopp som var inplanerade (1-5 dagars stopp)
2. Står kontaktuppgifter och öppettider i mejlet. Supporten är öppen 7 dagar/vecka, 08-22 på vardagar vilket jag tycker är väldigt bra
3. Ringer, knappval som vanligt, 2 minuter senare pratar jag med en trevlig tjej.
4. Agenten säger att hon måste ringa Alitalia innan hon kan göra en refund, hon uppskattar att återbetalningen skall synas inom en vecka på mitt kreditkort.
5. Ber om en skriftlig mailbekräftelse. Det skall jag få efter hennes samtal med Alitalia. Bekräftelsen kommer ca 30 minuter senare innehållandes belopp (hela, inga avdrag) som återbetalas samt korttyp, kortinnehavare och giltig-tom för det kort dit återbetalning sker

Så i mitt fall så får Expedia absolut högsta betyg.

Fotnot: jag har använt Expedia tidigare, vid ändringar har de varit mycket bra även tidigare. Jag har ingen som helst relation till Expedia förutom att jag handlar resor där ibland (enstaka gånger/år) då priserna avviker markant från flygbolagets sajt som exempelvis Qatar tidigt i våras.

Igår så var det min tur att få ändrade biljetter. Till skillnad från vissa andra så har Expedia.se hanterat detta på extremt bra sätt för mig så vill gärna visa att de även kan prestera på topp:

1. Får besked via mejl om ändring från Expedia.se, innehåll som alla andra, dvs FLR-FCO-DUS istället för de stopp som var inplanerade (1-5 dagars stopp)
2. Står kontaktuppgifter och öppettider i mejlet. Supporten är öppen 7 dagar/vecka, 08-22 på vardagar vilket jag tycker är väldigt bra
3. Ringer, knappval som vanligt, 2 minuter senare pratar jag med en trevlig tjej.
4. Agenten säger att hon måste ringa Alitalia innan hon kan göra en refund, hon uppskattar att återbetalningen skall synas inom en vecka på mitt kreditkort.
5. Ber om en skriftlig mailbekräftelse. Det skall jag få efter hennes samtal med Alitalia. Bekräftelsen kommer ca 30 minuter senare innehållandes belopp (hela, inga avdrag) som återbetalas samt korttyp, kortinnehavare och giltig-tom för det kort dit återbetalning sker

Så i mitt fall så får Expedia absolut högsta betyg.

Fotnot: jag har använt Expedia tidigare, vid ändringar har de varit mycket bra även tidigare. Jag har ingen som helst relation till Expedia förutom att jag handlar resor där ibland (enstaka gånger/år) då priserna avviker markant från flygbolagets sajt som exempelvis Qatar tidigt i våras.

Fick samma mail som du och ringde klockan 21.10.. Visar sig att deras support inte är öppen till 22 som det står i mailet utan till 20.00. Jag påpekade detta i mitt samtal med dom men ingen förändring tydligen...

Även jag ringde och talade med min OTA Expedia.
Inga konstigheter att få resan helt återbetald. Bad även om en mailbekräftelse och den kom direkt. Pengarna tillbaka inom 2-12 veckor.

"Ni kommer att få full återbetalning. Återbetalningen kan ta 2-12 veckor.
Det kommer att återbetalas till det kortet som du använde vid bokning.
Om du har fler frågor så är du välkommen att kontakta Expedia igen."

Se där ja, denna resa avbokades den 17e December och idag syns den som krediterad på mitt kort med samma datum som avbokningen gjordes...

Attachments

• Screen Shot 2016-12-21 at 12.38.04 PM.png
    Screen Shot 2016-12-21 at 12.38.04 PM.png
    16,4 KB · Visningar: 298
Nu har även jag pratat med AMEX. De lade upp en reklamation på posterna och tog på sig att driva in pengarna. Skönt dels då jag nu kan släppa det helt och hållet men också för att jag slipper börja 2017 på minussaldo hos AMEX... :)

Toppen