Senaste nytt

British Airways Visa

HeltNormal

Ny medlem
Hej!

Reggade mig precis på forumet pga denna tråden :)
Väldigt imponerad över den gemytliga tonen bland medlemmarna på det här forumet och ska göra mitt bästa för att bidra till den goda stämningen.

Har researchat som en galning senaste månaden vilket kreditkort jag ska satsa på, och kommit fram till att British Airways VISA är det bästa för mig.
Hemskt nervös över alla problem som EnterCard verkar ha med sin administration, men jag hoppas på att det kommer styra upp sig på sikt.

Mitt absoluta drömkreditkort är "British Airways VISA Infinite" från RBC:

British Airways Visa Infinite - RBC Royal Bank

Enligt RBC måste man dock vara Kanadensisk medborgare för att få detta kort. Någon som vet om det finns något liknande i Sverige?

I USA och UK har BA även en eShop, vilket har potential att generera stora mängder Avios (speciellt om man betalar med ett BA VISA). EShopen verkar vara en slags portal som pekar vidare till en herrans massa butikskedjor, så i stort sett allt man vill ha (förutom mat) kan i teorin köpas genom BA. Man kan dock enligt BA's FAQ endast använda eShoppen om ens EC-konto är reggat i USA eller UK vilket är himla tragiskt... Någon som har erfarenheter om eShopen?
 

agehall

Medlem
Ursäkta, men hur kom du fram till att BA Visa är det bästa för dig? Det kan säkert vara så, men jag är lite nyfiken på om du hade något som stod ut som en extra bra förmån för din del. Med tanke på det strul de verkar ha med avios, så är jag klart skeptisk till dem personligen, även om jag har ett av deras kort i plånboken.

I Sverige har vi inte så mycket att välja på vad gäller kreditkort kopplade till flygbolag. Vi kan få MC/Diners/AmEx med SAS EB samt Visa med BA. Något annat finns inte för oss. Det är rätt synd och man blir lätt avundsjuk på vad folk i NA kan få för kort/bonusar.
 

HeltNormal

Ny medlem
Såhär resonerer jag:

Jag vill gärna ha ett "servicekort" med concierge, priority pass, försäkringar etc, men jag vill ännu hellre ha något som ger poäng på alla köp eftersom det kan ackumulera över tid till något riktigt coolt. Eftersom det verkar vara antingen eller som gäller i det här landet väljer jag således ett "poängkort".

Jag vill bara ha ett kreditkort som jag kan lägga all energi på att maximera. Känner inte att jag har tid att härja med flera.

Jag vill absolut ha VISA eftersom jag inte vill hamna i en situation där kortet inte accepteras.

Vill heller inte ha ett kort som är mer generellt (typ att man får rena pengar tillbaka eller liknande), eftersom mitt intryck är att värdet på återbäringen blir betydligt högre om kortet är knutet till ett specifikt företag.

Eftersom jag varken har körkort eller bil är det inte intressant för mig med ett bensinrelaterat kort. Jag handlar visserligen mat på ICA och gör hemelektronikinköp lite då och då, men jag känner inte att det finns något specifikt kort för den sortens köp som verkar givande. Jag har de flesta saker jag vill ha i livet redan.

Däremot flyger jag i arbetet med BA till USA ca 2-3 ggr om året (Dulles eller LAX). Eftersom jag har långa ben upplever jag det nästan som tortyr att sitta i economy under dessa långa flygningar. Att kunna använda poäng för att uppgradera till business så ofta som möjligt skulle avhjälpa det sista regelbundna lidandet jag har i livet :)

Av dessa anledningar har jag siktat in mig på BA VISA, men jag tar gärna tips på bättre alternativ.
 

henrik l

Medlem
Sant att Entercard har varit riktiga strulputtar. Men med tanke på att du har 2-3 USA-resor per år, kan du på tre resor,om du kan flyga WT+ få silver som ju ger 100% bonus. Sen kan du använda poängen att uppgradera från WT+ till CW vilket är ett riktigt bra kap.
 

HeltNormal

Ny medlem
Låter som en bra plan Henrik!
Det luriga är att få Tier Points på ett bra sätt. Jag når upp till Bronze på utresan till LAX om ca en månad, men jag tror inte jag tar mig hela vägen till Silver innan perioden går ut i november :(
Finns det något annat sätt att få fatt på Tier Points förutom att flyga?
 

gdaily

Medlem
Låter som en bra plan Henrik!
Det luriga är att få Tier Points på ett bra sätt. Jag når upp till Bronze på utresan till LAX om ca en månad, men jag tror inte jag tar mig hela vägen till Silver innan perioden går ut i november :(
Finns det något annat sätt att få fatt på Tier Points förutom att flyga?

Nix, tyvärr inte. Men kolla på att köpa en eller ett par busniessresor till London, med lång framförhållning så kostar de runt 2500 kr/st bara, vilket kanske kan få dig över kanten så att säga.

Åk med på forumresan till Farnborough exempelvis, vet ja!
 

Bamsefar

Medlem
En notering bara: om syftet är att komma åt uppgradering på BA vid checkin, så kommer det inte fungera på poäng. Enda sättet jag känner till är att boka med upgrade på poäng, är vid bokning av själva flygbiljetteterna, och om det är jobbet som bokar biljetterna, så kan man inte göra upgrade på poäng således, om jag inte fått något om bakfoten. Dvs att inneha ett BA VISA enbart för detta, då är SAS AMEX en bättre lösning, om än du får byta från BA till SAS.... Yoy can't have ut all...
 

HeltNormal

Ny medlem
Men alltså... Det finns ju en funktion på BA.com för att uppgradera när jag loggar in på min bokning. Upgrade using money och Upgrade using Avios. Fungerar inte detta menar du?
 

Homer

Medlem
Ursäkta, men hur kom du fram till att BA Visa är det bästa för dig? Det kan säkert vara så, men jag är lite nyfiken på om du hade något som stod ut som en extra bra förmån för din del. Med tanke på det strul de verkar ha med avios, så är jag klart skeptisk till dem personligen, även om jag har ett av deras kort i plånboken.

I Sverige har vi inte så mycket att välja på vad gäller kreditkort kopplade till flygbolag. Vi kan få MC/Diners/AmEx med SAS EB samt Visa med BA. Något annat finns inte för oss. Det är rätt synd och man blir lätt avundsjuk på vad folk i NA kan få för kort/bonusar.

Om man inte räknar Finnair MC och Diners förståss:)
 
Toppen