Senaste nytt

British Airways Visa

BananRock

Ny medlem
Detta känns tyvärr som ett dåligt svepskäl till att ändra avios-reglerna. Om det nya direktivet från EU påverkar i så hög utsträckning skulle rimligtvis avios-reglerna för kortinnehavare UK också påverkas. Detta är toppen på isberget för mig, först ändrar BA villkoren för Avios och gör redan intjänade poäng avsevärt mindre värda och nu halverar man alltså intjäningen av nya Avios. Vad finns det för alternativ? Kanske Finnair om man vill stanna i OneWorld?
 

nissefalk

Medlem
Säger de så? Jag har rest på 241 utan att visa upp kreditkortet. Online check in precis som vanligt.

Jag har alltid fått lämna över mitt kredit kort på Landvetter vid inchecknings disken, även då jag varit incheckad online redan, detta på alla resor jag betalat med BA, det gäller inte bara 2 for 1, den skall det gå bra att utnyttja så fort den blivit utställd
 

Henrik_B

Medlem
Jag har alltid fått lämna över mitt kredit kort på Landvetter vid inchecknings disken, även då jag varit incheckad online redan.
Ok, reser oftast bara med carry on, och har därför enbart scannat mobilen vid security och boarding. Spelar inte så stor roll eftersom jag ändå inte hinner flyga på sista vouchern innan den brinner upp.
 

Henrik_B

Medlem
Detta känns tyvärr som ett dåligt svepskäl till att ändra avios-reglerna. Om det nya direktivet från EU påverkar i så hög utsträckning skulle rimligtvis avios-reglerna för kortinnehavare UK också påverkas. Detta är toppen på isberget för mig, först ändrar BA villkoren för Avios och gör redan intjänade poäng avsevärt mindre värda och nu halverar man alltså intjäningen av nya Avios. Vad finns det för alternativ? Kanske Finnair om man vill stanna i OneWorld?
Lägg hotellnätterna på RocketMiles och Kaligo när de kör sina jättebonusar. Ger långt fler Avioser än BA Visat.
 

Morgan

Medlem
Vanliga frågor FAQ, står det på baksidan av brevet som kom:
"På grund av ny EU förordning kring förmedlingsavgifter för korttransaktioner påverkas finansieringen så pass mycket att vi tvingats se över reglerna för intjäning av Avios."

Kan det med andra ord leda till att andra kortföretag också förändrar/försämrar sina villkor? Har svårt att tro att BA & Visa skulle vara de enda som drabbats. Har dock inte kollat vilken EU förordning de hänvisar till.
Intressant.

Entercard har inte kommunicerat någon förändring här för deras rena cashbackkort:
re:member more bonusprogram | re:member
 

agehall

Medlem
Detta känns tyvärr som ett dåligt svepskäl till att ändra avios-reglerna. Om det nya direktivet från EU påverkar i så hög utsträckning skulle rimligtvis avios-reglerna för kortinnehavare UK också påverkas. Detta är toppen på isberget för mig, först ändrar BA villkoren för Avios och gör redan intjänade poäng avsevärt mindre värda och nu halverar man alltså intjäningen av nya Avios. Vad finns det för alternativ? Kanske Finnair om man vill stanna i OneWorld?

Välkommen till Businessclass @BananRock - tråkigt att du hittar in hit pga de här förändringarna som nog ingen av oss tycker om.

Jag tror personligen inte på Finnair utan kommer nog att överväga AAdvantage om jag väljer att stanna i OneWorld. För oss som bor i norden är ju dock SAS det närmaste alternativet och även om de gjort försämringar så är Eurobonus med ett AmEx Elite ett ganska bra alternativ.

Om du stannar kvar och läser lite mer här på BC så kommer du nog snabbt att kunna bilda dig en egen uppfattning - det diskuteras i massor av trådar vilka program som är bäst givet olika förutsättningar.

Jag har alltid fått lämna över mitt kredit kort på Landvetter vid inchecknings disken, även då jag varit incheckad online redan, detta på alla resor jag betalat med BA, det gäller inte bara 2 for 1, den skall det gå bra att utnyttja så fort den blivit utställd

Jag har blivit ombedd att visa kreditkortet en enda gång. Kan absolut inte säga att det hör till vanligheterna. Om det skulle hända och jag makulerat kortet skulle jag nog bara förklara detta och om de inte nöjer sig med det får man väl gråta ut i aftonbladet.
 

BananRock

Ny medlem
Välkommen till Businessclass @BananRock - tråkigt att du hittar in hit pga de här förändringarna som nog ingen av oss tycker om.

Jag tror personligen inte på Finnair utan kommer nog att överväga AAdvantage om jag väljer att stanna i OneWorld. För oss som bor i norden är ju dock SAS det närmaste alternativet och även om de gjort försämringar så är Eurobonus med ett AmEx Elite ett ganska bra alternativ.

Om du stannar kvar och läser lite mer här på BC så kommer du nog snabbt att kunna bilda dig en egen uppfattning - det diskuteras i massor av trådar vilka program som är bäst givet olika förutsättningar.

Tack! Yes, är främst ute efter ett bra kreditkort med bonusintjäning utöver Amex och såg att finnair erbjöd något, men jag läser vidare här på forumet... Grymt forum btw!
 

sodaboy

Medlem
Jag kommer nog också att dumpa BA Visa efter den här "förbättringen". Återstår väl, som en del tidigare skrivit, nästan bara SAS Amex. Är också inne på att dumpa Amex Plat. Kommer dock att tänka ett varv till då intjäningen med det kortet till BA blir bättre än Entercards efter den 8/12. Det kortet kommer i en annan dager nu. Väldigt tråkiga nyheter. Lite villrådig just nu.
 

henrik l

Medlem
Vouchern är snart triggad, så får väl fundera på hur den ska användas, men har gett ett halvt löfte till familjen om en "lågvärdesanvändnng" i brist på annat. Med mitt resemönster lär det bli BA även i framtiden, eftersom man numera kan ta sig sig till Asien via Doha för en schysst peng så är det ju möjligt att behålla guldet. Frågan är var man ska lägga kreditkortsspenderingen? Har ju ett "SAS-Amex" men drar in för lite för att kunna göra något kul:( Tveksamt om jag drar in så att det räcker till en resa i go i Europa:(
 
Toppen