Senaste nytt

British Airways Visa

Biehl

Ny medlem
Är det någon som vet huruvida det skiljer något i avgift för handlaren på vanligt VISA (dvs mitt SEB Visa) och på ett BA Visa. Ska köpa en bil och handlaren tar inte mitt Amex men tar Visa. Detta skulle ta mig direkt över 2-4-1 gränsen med marginal och lite sköna Avios men orkar inte ha en diskussion kring avgifter etc i efterhand. Vill dessutom veta för framtiden för jag orkar inte skaffa ett till kort om det inte går att använda överallt, dom kraven uppfyller redan Amexet rätt väl ;)
 

Bamsefar

Medlem
Mmm....

Man måste nog hålla reda på om det är ett VISA kreditkort (vilket BA's är) eller ett bankkort med VISA koppling (vilket SEB kortet antagligen är). Det är helt klart olika avgifter på dessa två kort.

Det sagt, bilhandlare har en förmåga att INTE ta emot kort på dyrare bilar. Vart gränsen på dyrare bil ligger vet jag inte, men när jag skulle plocka ut min f.d. BMW i Juli förra året - och den handlaren tog AmEx - så var kort inte aktuellt. Avgiften vart för hög med den rabatt jag hade = om man förhandlat till sig en rabatt så förväntas man antagligen betala kontant/förskott mha banköverföring.
 

Biehl

Ny medlem
Mmm....

Man måste nog hålla reda på om det är ett VISA kreditkort (vilket BA's är) eller ett bankkort med VISA koppling (vilket SEB kortet antagligen är). Det är helt klart olika avgifter på dessa två kort.

Det sagt, bilhandlare har en förmåga att INTE ta emot kort på dyrare bilar. Vart gränsen på dyrare bil ligger vet jag inte, men när jag skulle plocka ut min f.d. BMW i Juli förra året - och den handlaren tog AmEx - så var kort inte aktuellt. Avgiften vart för hög med den rabatt jag hade = om man förhandlat till sig en rabatt så förväntas man antagligen betala kontant/förskott mha banköverföring.

Vet du nivån på de olika korten? Kommer betala närmare den högsta gränsen som EnterCard anger...

Antar att man kommer undan detta på alla andra ställen där VISA gäller men inte AMEX, dvs handlarna vet inte/bryr sig inte/gör ingen skillnad på VISA och VISA?
 

Xilan

Medlem
Jag har köpt en ny bil för 300K med BA Visa.

Jag ringde Entercard innan och höjde kreditgränsen samt frågade om det stämde att det var dyrt för handlaren att jag köpte för ett så stort belopp. Jag fick efter en lång konstpaus svaret att det inte stämde.

Jag vet inte vad jag ska tro om den saken, men det gick bra att köpa bilen och jag hoppas att det inte blev en dyr nota för den synnerligen trevliga säljaren, som inte visste om någon skillnad mellan visa kreditkort och visa bankkort.
 

Bamsefar

Medlem
Jag vet inte några beloppsgränser, men jag misstänker att det också kan vara beroende till vem som är inlösare, dvs vart kortterminalen är ansluten.

Det enda jag säkert vet är att bankkort med VISA koppling skall vara billigare.
 

Morgan

Medlem
Förenklat är avgiften för bankkort (där pengar dras från konto) ett par kronor, medan det för betal- och kreditkort är ett par kronor + 1,5-2,5%

Se t.ex. Kortavtal - Svensk Handel (kostnad för betalväxel tillkommer, se e-handel.se)

Således är den bilhandlare som låter dig betala med betalkort "korkad", eller du borde annars kunna förhandla till dig 2% på priset mot att du betalar med direktbetalning.
 

Paby

Medlem
Baserat på strul med Entercard många skrivit om så hade jag ställt in mig på det värsta när jag ansökte om BA Visa. Hör och häpna men allt har gått perfekt! Välkomstbonus-Avios på kontot efter fem veckor, Avios för första månadens faktura på kontot innan fakturan ens var betald och inga andra konstigheter eller problem. Vi kanske ska säga "välkomna till BC.se, Entercard", eller vad tror ni?! :p
 
Toppen