Senaste nytt

British Airways utökar Göteborg-London till tre avgångar/dag

Att få fram rätt svar verkar omöjligt om man inte är otroligt insatt i alla regelverk, men ett av dokumenten jag fann med hjälp av Google visar på 8 timmar oavbruten sömn + 45 minuter förberedelser + 30 transfer i vardera riktningen. Det skulle fantastiskt nog leda till att om planet landar 22:15 är tidigaste avgång 08:00 ;)

Men det borde i sin tur kunna leda till att om planet från London är sent (vilket ju kommer hända) bli med automatik morgonens avgång framflyttad.

(Detta fenomen kan man se ibland på Arlanda då morgonflygen av någon oförklarlig anledning senareläggs utan någon uppenbar anledning)

Lite sen,men jag måste ju också hylla BA's beslut. Minns hur livet underlättades -09 eller -10 när BA återvände till GOT. Nu kasnke jag inte kommer att utnyttja de nya avgångarna så mycket med tanke på att jag har 30 min + 1-1.30 h resa till GOT. Men helt klart underlättar det om man kommer in med en flight vid 4-tiden till LHR, så får man ta en övernattning i Gbg och kanske vara hemma på fm. Alternativt kan man åka till Gbg sent på kvällen dagen innan för att ta 8-flighten dagen därpå.

Det håller jag med om. Det som får mig att fundera är på grund av schemat

Blir det verkligen tillräckligt med vilotid för personalen som ankommer med sista planet (runt 22.15) att sedan flyga 08:00 dagen efter?

Har för mig att det är 11 eller 13 timmar som gäller vilket borde innebära att den personalen flyger med 11.45-planet. Men då måste morgonpersonalen från London stå över någon flight...

Var nog inte tillräckligt klar i mitt tidigare inlägg, märker jag...
Crew som flyger antingen morgon- eller eftermiddagsturen kommer att "byta plats" med den besättning som kom till utestation gårdagen (kvällstur LHR–GOT).
Morgon/eftermiddags-crewn på LHR–GOT flyger sedan GOT–LHR på morgonen dagen därpå (de som flugit samma flygplan till GOT väntar några timmar till tills nya kollegor och plan kommit från LHR för att åter igen "byta plats"). En av turerna berörs inte av besättningsutbyte och flygs således med vändande crew.

Hmm, jag tror jag snöat in på denna fråga :)

Men det är lite intressant att förstå hur detta fungerar inte minst när man som besserwisser sitter hemma och argumenterar för att ett flygbolag skall ändra tidtabellen nför att det passar mig som resenär eller tycker att det kan väl inte vara hela världen att lägga till en avgång... ;)

De fysiska flygplanen går enligt ungefär så här (lokala tider)

LHR-GOT GOT-LHR
07:35-10:35 a 11:45-12:55 b
15:45-18:45 c 19:30-20:40 d
19:15-22:15 e 08:00-09:10 f

Så vilken besättning flyger med vilket plan?

Jag antar att e->b och c->f men det innebär att a->d (dvs en besättningen har 9 timmar på marken under dagtid i Göteborg och två övernattande besättningar i Göteborg). Kan det verkligen stämma?

Ett annat alternativ är ju a->f och e->b och att en besättning (c->d) flyger med vändande plan. Men då får en besättning nästan 20 timmar i Göteborg vilket känns dyrt.

Men man kan nog konstatera att ett flyg till som BA nu adderar skapar stora kostnader i och med att det helt plötsligt går från noll övernattande besättningar (med dagens två flighter) till minst två övernattande besättningar och således ett tio-tal hotellnätter, traktamenten transporter i stort sett varje dag.

Hursomhaver det kan inte vara lätt att vara crew-planerare då man skall ta hänsyn till mycket begränsande slott-tider och dygnsarbetstid...

Jag tror att det är e-f som övernattar på flygplats hotellet, samma gör väl LH med sin MUC besättning på ARN, men dom bor väl i Uppsala.

Hmm, jag tror jag snöat in på denna fråga :)

Men det är lite intressant att förstå hur detta fungerar inte minst när man som besserwisser sitter hemma och argumenterar för att ett flygbolag skall ändra tidtabellen nför att det passar mig som resenär eller tycker att det kan väl inte vara hela världen att lägga till en avgång... ;)

De fysiska flygplanen går enligt ungefär så här (lokala tider)

LHR-GOT GOT-LHR
07:35-10:35 a 11:45-12:55 b
15:45-18:45 c 19:30-20:40 d
19:15-22:15 e 08:00-09:10 f

Så vilken besättning flyger med vilket plan?

Jag antar att e->b och c->f men det innebär att a->d (dvs en besättningen har 9 timmar på marken under dagtid i Göteborg och två övernattande besättningar i Göteborg). Kan det verkligen stämma?

Ett annat alternativ är ju a->f och e->b och att en besättning (c->d) flyger med vändande plan. Men då får en besättning nästan 20 timmar i Göteborg vilket känns dyrt.

Men man kan nog konstatera att ett flyg till som BA nu adderar skapar stora kostnader i och med att det helt plötsligt går från noll övernattande besättningar (med dagens två flighter) till minst två övernattande besättningar och således ett tio-tal hotellnätter, traktamenten transporter i stort sett varje dag.

Hursomhaver det kan inte vara lätt att vara crew-planerare då man skall ta hänsyn till mycket begränsande slott-tider och dygnsarbetstid...

För att beskriva hur det går till väldigt enkelt:
Crew som landar sent på kvällen, flyger hem mitt på dagen nästföljande dag. Crew som landar mitt på dagen flyger hem nästa morgon. Allt i ett ständigt rullande schema.

OT:
Jag har också snöat in på detta, eftersom jag ett tag pendlade mellan GOT och BRU. När jag fredag kväll landade GOT och flög tillbaka till BRU måndag morgon så märkte jag att det ALLTID var samma besättning. Så jag passade på att fråga hur det låg till och då berättade purser för mig :)

I just det fallet med SN så berodde det på att A319 användes på linjen enbart morgonavgång från GOT morgon (måndag-lördag) och från BRU kväll (måndag-fredag, söndag). Resterande turer flögs med det lilla flygplanet. Så när den Airbus-tränade crewn landade fredag på GOT så hade de en weekend betald i GOT eftersom många hade i sitt avtal att de inte fick ha kortnatt eller flyga passivt utan en viss vilotid mellan (varför berättade han aldrig), vilket innebär att lördagsturen hem till BRU låg för nära inpå tiden och då var alternativet att övernatta i GOT ända tills på måndag. Ekonomiskt värre, va?!

Last edited:
Legat vaken hela natten och grubblat?

Jajamensan. Och det har lett till att jag har huvudvärk idag ;)

Den ena tråden hade jag hittat och konstaterat att den var 4 år nu. Finns en risk att dessa saker har ändrats efter att avtalen skrevs om för något år sedan (har för mig att schemaläggningen var ett av ämnena för den senaste konflikten på BA).

Den första länken du postade hade jag inte hittat men läser jag den tyder det på att scenario a->f, e->b, c->d är det mest troliga. Helt klart en ganska maffig investering från British Airways att utöka från två till tre flighter. Hoppas verkligen det bär sig.

P.S. Vilket får en ytterligare att fundera på varför exempelvis Lufthansa och SAS inte väljer att schemalägga sina flighter mellan exempelvis Arlanda och Frankfurt så att bägge bolagen slipper massa dyra övernattningar. Inte undra på att LCC har en kostnadsfördel... :(

• Gilla
Reactions: Pho
Toppen