jdavidsson
Medlem
Härligt. Dubbla flighter till SFO, LAX och ORD från GOT med skön ankomst strax efter lunch istället för runt 19 på kvällen. Aj aj aj SAS.
Det håller jag med om. Det som får mig att fundera är på grund av schemat
Blir det verkligen tillräckligt med vilotid för personalen som ankommer med sista planet (runt 22.15) att sedan flyga 08:00 dagen efter?
Har för mig att det är 11 eller 13 timmar som gäller vilket borde innebära att den personalen flyger med 11.45-planet. Men då måste morgonpersonalen från London stå över någon flight...
Hmm, jag tror jag snöat in på denna fråga
Men det är lite intressant att förstå hur detta fungerar inte minst när man som besserwisser sitter hemma och argumenterar för att ett flygbolag skall ändra tidtabellen nför att det passar mig som resenär eller tycker att det kan väl inte vara hela världen att lägga till en avgång...
De fysiska flygplanen går enligt ungefär så här (lokala tider)
LHR-GOT GOT-LHR
07:35-10:35 a 11:45-12:55 b
15:45-18:45 c 19:30-20:40 d
19:15-22:15 e 08:00-09:10 f
Så vilken besättning flyger med vilket plan?
Jag antar att e->b och c->f men det innebär att a->d (dvs en besättningen har 9 timmar på marken under dagtid i Göteborg och två övernattande besättningar i Göteborg). Kan det verkligen stämma?
Ett annat alternativ är ju a->f och e->b och att en besättning (c->d) flyger med vändande plan. Men då får en besättning nästan 20 timmar i Göteborg vilket känns dyrt.
Men man kan nog konstatera att ett flyg till som BA nu adderar skapar stora kostnader i och med att det helt plötsligt går från noll övernattande besättningar (med dagens två flighter) till minst två övernattande besättningar och således ett tio-tal hotellnätter, traktamenten transporter i stort sett varje dag.
Hursomhaver det kan inte vara lätt att vara crew-planerare då man skall ta hänsyn till mycket begränsande slott-tider och dygnsarbetstid...
Hmm, jag tror jag snöat in på denna fråga![]()
Legat vaken hela natten och grubblat?