Senaste nytt

British Airways ställer in alla flighter 27 maj 2017

Tur I otur vet jag inte, idag var första dagen på Kristi himmels lovet och en bank holiday weekend här I UK vilket betyder massexodus. Detta har nog sabbat mycket för många och kan kosta rejält.
Jag tror inte att det hade varit bättre om det hade hänt på en vanlig måndag morgon.

Jag har bokat hotel för kvällen, försöker att hitta ett flyg ikväll, dock är det bank holiday måndag. Så väldigt många som skall flyga ut, jag såg där jag checkade in att hon hade på sitt info sheet att flygen hade en fyllandsgrad på 95% idag. Så kanske några färre flyg men alla är smockfulla..
Det kan vara ett alternativ att ta tåget till Bryssel sedan flyga vidare till Stockholm, Göteborg, Köpenhamn.
Man kan också göra likadant via Paris men det ser ut som att alla direktflyg är fullbokade från Paris imorgon.

Skulle inte förvåna mig om det är virus , ransomware eller att dom blivit hackade. Det som är förvånande är att dom inte lyckats få upp systemen igen.

Skulle inte förvåna mig om det är virus , ransomware eller att dom blivit hackade. Det som är förvånande är att dom inte lyckats få upp systemen igen.
Det pratas väl i första hand om misslyckad uppgradering. Vilket inte låter helt orimligt, om än riktigt illa.

Man bygger in redundans, men man gör sällan fullskaletester för att se att redundansen fungerar som den ska.

Den andra aspekten av redundans är ju att ett redundant system är komplexare än ett simpelt. Det gör det hårigare att komma tillbaka när det skiter sig på något sätt som man inte hade förutsett när man designade systemet.

• Gilla
Reactions: fcx
Det är helt skrämmande hur sårbara dessa system kan vara. Hur skall det då vara i en kris/krigsituation. IT utvecklingen är verkligen något som är sårbart och värre blir det med dessa system efterhand som hackare blir mer avancerade. Det är bara en tidsfråga tills man kommer åt flygledningssystemen med sina hackerattacker och då är vi verkligen illa ute. @trekker har helt rätt, outsourcing är något av det sämsta man kan göra, då har man helt tappat kontrollen över sina system och är i händerna på en underleverantör.

Flights on Sunday May 28
Although some of the IT systems have returned, there will be some knock-on disruption to our schedules as aircraft and crews are out of position around the world.
We are repositioning some aircraft during the night to enable us to operate as much of our schedule as possible throughout Sunday.
At this stage we are aiming to operate a near normal schedule of flights from Gatwick and the majority of our Heathrow services.
Please do not come to the airports unless you have a confirmed booking for travel.
We recognise the uncertainty that some customers may be feeling and have therefore extended our flexible booking policy.
If you are due to fly to/from Heathrow or Gatwick on Sunday May 28 or Monday May 29 and no longer wish to travel, even if your flight is still operating, you can rebook to travel up to and including 10 June. http://www.britishairways.com/

Alex Cruz på Twitter British Airways på Twitter: "https://t.co/E7B5im0C09"
"a power supply issue" "no evidence of any cyberattack".

Här är en analys av Delta:s Power Supply Issue och vad det kostade
At Scale, Rare Events aren’t Rare – Perspectives

Toppen