Senaste nytt

British Airways ställer in alla flighter 27 maj 2017

Bild från LHR just nu... kollega är fast där.

IMG_1559.JPG

Någon som har tips till min kollega? Statuslös, tror de är 2 pax.
Ska de lösa ombokning själva? Vad är chansen att de får tillbaka pengar utan för mycket tjafs med BA efteråt?
De skulle flugit BA776 idag.

o_O

We recognise the uncertainty that some customers may be feeling and have therefore extended our flexible booking policy.
If you are due to fly to/from Heathrow or Gatwick on Sunday May 28 or Monday May 29 and no longer wish to travel, even if your flight is still operating, you can rebook to travel up to and including 10 June

Sen sa ju Alex Cruz på twitter
passengers who no longer wish to fly with BA on their booking for today will be "fast tracked" for refunds.

Last edited:
Någon som har tips till min kollega? Statuslös, tror de är 2 pax.
Ska de lösa ombokning själva? Vad är chansen att de får tillbaka pengar utan för mycket tjafs med BA efteråt?
De skulle flugit BA776 idag.
Nu är det svårt att hitta plats på avgångar från London Heathrow idag.
Detsamma gäller för Eurostar till Paris/Bryssel.

Igår eftermiddag fanns det fortfarande plats på dagens Easyjets London Luton-Stockholm Arlanda avgång, men nu är den borta.

o_O

We recognise the uncertainty that some customers may be feeling and have therefore extended our flexible booking policy.
If you are due to fly to/from Heathrow or Gatwick on Sunday May 28 or Monday May 29 and no longer wish to travel, even if your flight is still operating, you can rebook to travel up to and including 10 June
Ja, men det hjälper tyvärr inte så mycket. Att köpa en biljett nu kostar ju flera gånger mer än de betalat för sin ursprungliga biljett.

Är de nu "at the mercy of BA" och får, tillsammans med många andra, acceptera att deras värld får stå still p.g.a. BA?

Ja, men det hjälper tyvärr inte så mycket. Att köpa en biljett nu kostar ju flera gånger mer än de betalat för sin ursprungliga biljett.

Är de nu "at the mercy of BA" och får, tillsammans med många andra, acceptera att deras värld får stå still p.g.a. BA?

Det var ju återbetalning av pengarna du efterlyste, och då sa ju Alex Cruz på twitter;
passengers who no longer wish to fly with BA on their booking for today will be "fast tracked" for refunds.

Annars tycker jag det här låter som ett bra tips
If you had a flight scheduled on Saturday 27th May try to use the BA manage my booking service to see if you have been offered an alternative flight. If the alternative flight does not suit you do your research first on what flights you would prefer and have some options to ask for before contacting BA. If you can't get an answer by phone you may want to consider going to the airport but the ticket desks there are also likely to be busy.
Remember that a sub-optimal flight offered that you can accept with a click online might be better than hours on the phone or queuing at the ticket desk in the airport.
27 May 'worldwide' BA IT outage | practical assistance/advice [Clutter-free please] - FlyerTalk Forums

Har precis checkat in i LHR, bara hand bagage och det tog lite mer än en timme, det sagt får jag lov att säga att britterna är mycket tåliga, alla accepterar att det är kaos och ställer sig i kön, men jag ser att de flesta avgångar är 2-3 tim sena just nu.
Det ser ut att bli många timmar i Concorde Room idag i väntan på att komma iväg till Boston

P.S den nya security i First i LHR mkt bra o effektiv

Då är det dags för ett nytt försök att komma till Boston, försökte boka om online men det gick inte, så jag gjorde det man inte skulle, åkte till LHR utan bekräftelse. Mycket folk och långa köer men gick till First, de bokade om mig, checkade in mig på mindre än 5 min.
Så nu frukost i Concorde Room, blir många timmar att slå ihjäl idag, men skönt att vara på väg

Sorry. Var otydlig. Syftade på om det skulle bli tjafs om man vill att BA ska täcka kostnaden för den nya biljett man själv ordnar.

Det verkar inte bättre:

BA tells stranded travellers who booked tickets on other airlines: you won’t get the cost back from us | The Independent

'But BA is telling passengers: “If we weren't able to offer a suitable alternative flight we would offer a full refund of any unused sectors on your booking with us, but any alternative flights booked via different carriers would be at your own expense and would have to be claimed back through travel insurance.”'​

Jäkligt osnyggt av dem att säga detta först efter två dygn av ganska total dysfunktionalitet.

(Själv har jag sedan de alla jäkla strejkerna undvikit BA. Det här är bara ännu en spik i kistan.)

Toppen