Senaste nytt

Bristande kompetens hos SAS Call center

pohu

Medlem
Då alla mina flygningar numera börjar i Luleå brukar jag möta upp mina medresenärer på ARN för att sedan åka vidare till slutdestinationen reser vi olika bokningsreferenser. Då jag har fri förbokning av sittplatser brukar jag ringa till SAS för att de ska ordna gratis sittplats åt denne. Jag hade vid något tidigare tillfälle pratat med en traveller consultant som förklarade att det var en ny regeländring som han vill att jag ska känna till för att inte betala för en gratistjänst. Däremot när jag på andra bokningar ska göra samma sak får jag som svar att det är en tjänst jag måste betala för men efter att ha bett dem ringa sin interna support har det i 80% av fallen alltid lösts med svaret "Jaha, det var visst så att det ändrats. Självklart ska vi lösa det". Däremot har de andra 20% fortfarande svarat att det inte går och jag har behövt ringa någon annan gång. Är det någon annan som har blivit informerad om denna regeländring och haft problem med att få det ordnat? Har förövrigt mejlat guldsupporten med inte fått något vettigt svar.
 

palmen

Moderator
Då alla mina flygningar numera börjar i Luleå brukar jag möta upp mina medresenärer på ARN för att sedan åka vidare till slutdestinationen reser vi olika bokningsreferenser. Då jag har fri förbokning av sittplatser brukar jag ringa till SAS för att de ska ordna gratis sittplats åt denne. Jag hade vid något tidigare tillfälle pratat med en traveller consultant som förklarade att det var en ny regeländring som han vill att jag ska känna till för att inte betala för en gratistjänst. Däremot när jag på andra bokningar ska göra samma sak får jag som svar att det är en tjänst jag måste betala för men efter att ha bett dem ringa sin interna support har det i 80% av fallen alltid lösts med svaret "Jaha, det var visst så att det ändrats. Självklart ska vi lösa det". Däremot har de andra 20% fortfarande svarat att det inte går och jag har behövt ringa någon annan gång. Är det någon annan som har blivit informerad om denna regeländring och haft problem med att få det ordnat? Har förövrigt mejlat guldsupporten med inte fått något vettigt svar.
När komma en regel som säger att man har rätt till att boka sittplats åt någon som inte är på samma bokning?
Väldigt bra helt klart men trott att de gjort det av ren välvilja de gånger jag frågat som EBD och vi har behövt separata bokningar för att försäkringar ska gälla från våra kort.
 

pohu

Medlem
När komma en regel som säger att man har rätt till att boka sittplats åt någon som inte är på samma bokning?
Väldigt bra helt klart men trott att de gjort det av ren välvilja de gånger jag frågat som EBD och vi har behövt separata bokningar för att försäkringar ska gälla från våra kort.

Det var vad jag också trodde tills en i call center berättade om att det skett en ändring och att det stod i ett mejl som hade kommit någon gång i Augusti om jag inte missminner mig. Han var väldigt noga med att påpeka att han vill att jag ska veta det och som sagt har de i kundtjänsten i 80% av fallen sagt att regeländringen faktiskt har skett. Väldigt bra regeländring enligt mitt tycke!
 

palmen

Moderator
Det var vad jag också trodde tills en i call center berättade om att det skett en ändring och att det stod i ett mejl som hade kommit någon gång i Augusti om jag inte missminner mig. Han var väldigt noga med att påpeka att han vill att jag ska veta det och som sagt har de i kundtjänsten i 80% av fallen sagt att regeländringen faktiskt har skett. Väldigt bra regeländring enligt mitt tycke!
Om det stämmer är det ju helt klart bra om man behöver nyttja det. Det finns ju även en negativ sida då det är större chans att favoritplatsen är upptagen om fler kan boka plats i förväg.
Men överlag är det väl bra kan jag tycka.
 

Gus

Medlem
Har idag erfarit att 3 oberoende "traveler consultants" inte klarat sitt jobb att hitta 2 first class med Lufthansa trots att både Expert flyer, United och Miles and More visat på tillgänglighet. Det var först den 4:e konsulten som på min direkta order letade efter bokningsklass "O" på specifik flight då de hittade dessa platser. Det är rent ut sagt beklämmande!
Dessutom fick jag idag veta (säkert andra som redan vet) att Tallinn är stängt på helgerna och enbart öppet vardagar (sedan när??)
Var det Tallinn eller vanliga Eurobonus som löste det till slut? Jag har också väldigt dåliga erfarenheter av dessa sk traveller consultants på vanliga Eurobonus (har dock nästan alltid fått bra personal hos Tallinn). När jag har bokat en resa så har det tagit så otroligt lång tid (ca en timme jämfört med Tallinn som gör samma bokning på ca en kvart), om de ens hittar tillgänglighet.

Jag har bestämt mig för att ringa chefen på kontoret och redogöra för ärendet. är det någon som vet om de är outsourcade numera?
Ja gör gärna det så man kan få någon rätsida på sina bokningar tillslut!!
 

ELOS

Medlem
Min erfarenhet är att det är unga oerfarna handläggare på SAS kundcenter. Det i kombination med ej optimalt söksystem i award tillgänglighet gör att man måste vara kompetent och erfaren för att förstå att man måste söka delsträcka för delsträcka på bokningsklasser O, I, X osv. för att få fram tillgången. De vet inte heller att vissa awards kräver married segments som Lufthansa börjat köra i första klass. Exempelvis om man redan bokat en resa Arlanda-Frankfurt och vill ändra fortsättningen någonstans med Lufthansa första klass går det inte alltid. Då måste man göra en bokning från grunden Arlanda-Frankfurt-slutdestination för att få igenom first class segmentet. Där ger ofta vanliga SAS call center upp. En gång var jag med om att de sa att vi återkommer senast i morgon så ska det ordnas. Det gjorde de aldrig och first class platser försvann.
Det viktigaste är att alltid kräva att de omedelbart ställer ut biljetten och kan de inte det så kräv att en mera erfaren person/supervisor får ta över bokningen så inte platserna försvinner!
 

palmen

Moderator
Min erfarenhet är att det är unga oerfarna handläggare på SAS kundcenter. Det i kombination med ej optimalt söksystem i award tillgänglighet gör att man måste vara kompetent och erfaren för att förstå att man måste söka delsträcka för delsträcka på bokningsklasser O, I, X osv. för att få fram tillgången. De vet inte heller att vissa awards kräver married segments som Lufthansa börjat köra i första klass. Exempelvis om man redan bokat en resa Arlanda-Frankfurt och vill ändra fortsättningen någonstans med Lufthansa första klass går det inte alltid. Då måste man göra en bokning från grunden Arlanda-Frankfurt-slutdestination för att få igenom first class segmentet. Där ger ofta vanliga SAS call center upp. En gång var jag med om att de sa att vi återkommer senast i morgon så ska det ordnas. Det gjorde de aldrig och first class platser försvann.
Det viktigaste är att alltid kräva att de omedelbart ställer ut biljetten och kan de inte det så kräv att en mera erfaren person/supervisor får ta över bokningen så inte platserna försvinner!
Att söka varje sträcka för sig är ju dock samma sak hos Tallinn, säger du att du vill flyga första klass från Stockholm till Tokyo kommer de inte hitta detta. När man gör awardbokningar hjälper man alla inblandade om man säger flightnummer, bolag och sträcka för varje flight. Så gör jag både hos Tallinn och vanliga sas och brukar inte ha problem att få igenom detta även om vanliga sas supporten är 5 ggr så långsam typ.
 

ELOS

Medlem
Absolut, problemet är bara att de okunniga hos SAS inte förstår denna instruktion utan säger bara "det finns inget". De förstår helt enkelt inte att de inte förstår!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Absolut, problemet är bara att de okunniga hos SAS inte förstår denna instruktion utan säger bara "det finns inget". De förstår helt enkelt inte att de inte förstår!
Det är beklämmande att man ska behöva lära dom deras jobb. Har själv fått göra det några ggr och en stor skopa tålamod brukar vara bra att ha bredvid sig. Tyvärr är ju inte kvalité det viktigaste utan snarare kvantitet.
 
Toppen