Tobbe.O
Medlem
De har väl bara några få gamla A319?
De har dessa jetmaskiner. Var av en A319 flyger för SAS (ofta SE-RGD). Övriga flyger Charter för Apollo och Ving.
De har väl bara några få gamla A319?
Misstänker dålig meningsuppbyggnad. Gissar att som rubriken tyder det främst berör Airbus flottan som också främst har flugits i chartertrafik fram till SAS samarbetet. Jag har hört från anställda att det (charter) inte riktigt lirar. Jag tolkar det som de satsar helt på wetlease med ATR istället.Vet inte riktigt hur jag skall tolka det här men om SAS nu behöver någon som flyger turboprop åt dem så borde väl BRA vara intresserade
Visa bifogad bild 167954
Precis, en för liten flotta för skalfördelar och för stor för den effektiviteten man har i affären. De flyger från alldeles för många orter i Norden så både crew och maskiner behöver positioneras jämt. Det är operativt utmanande på en sådan liten skala och troligtvis alldeles för kostsamt.De har dessa jetmaskiner. Var av en A319 flyger för SAS (ofta SE-RGD). Övriga flyger Charter för Apollo och Ving.
Visa bifogad bild 167955
Precis, en för liten flotta för skalfördelar och för stor för den effektiviteten man har i affären. De flyger från alldeles för många orter i Norden så både crew och maskiner behöver positioneras jämt. Det är operativt utmanande på en sådan liten skala och troligtvis alldeles för kostsamt.
Yes, man måste ju ha typ en maskin i reserv för när något händer. Flyger man från alla charterorter i Norden, blir det ju svårt att ens få till det effektivt för att fånga upp störningar och fullfölja sina avtal. Om reserven står på Arlanda, men måste börja dagen på Stavanger-Kreta behöver man tre crew för ett pass den dagen, plus att allt går sent.Ja jag har följt BRA;s jet flotta en tid och jag kan bara hålla med dig om att de har väldigt mycket tomflyg/om positioneringar. Samt att de periodvis har svårt att sysselsätta dessa jetmaskiner alla veckans dagar.
Intressant hur Apollo och Ving löser detta, eller om konkursförvaltaren utför flygningarna de kommande dagarna.Tyckte det såg konstigt ut ikväll när jag tittade förbi Braathens Airbus flotta...
Braathens charter produktion går i konkurs.
ATR flottan fortsätter flyga som vanligt - således påverkas endast produktionen med den A319 maskinen som flugit för SAS.
Braathens tvingas ansöka om konkurs för Airbus-verksamheten på grund av likviditetsbrist i Braathens International Airways AB – ATR72-600 fortsätter flyga enligt plan
Braathens ACMI-flygningar åt andra flygbolag med ATR72-600 fortsätter som planerat.press.flygbra.se
Intressant hur Apollo och Ving löser detta, eller om konkursförvaltaren utför flygningarna de kommande dagarna.
Finns väl inget skandinaviskt bolag som är villig att ge ett bud på bolaget?
Tråkigt för de anställda att mista anställningen.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/braathens-konkurs-sa-paverkas-passagerare/
Några SAS avgångar inställda idag som skulle ha utförts av Braathens A319, ARN-GOT SK143/144 och ARN-MMX SK109/110
MMX-ARN SK128 inställd även den.
Så vitt jag kan se även två charter flygningar inställda från ARN