Vet inte riktigt hur jag skall tolka det här men om SAS nu behöver någon som flyger turboprop åt dem så borde väl BRA vara intresserade Visa bifogad bild 167954
Misstänker dålig meningsuppbyggnad. Gissar att som rubriken tyder det främst berör Airbus flottan som också främst har flugits i chartertrafik fram till SAS samarbetet. Jag har hört från anställda att det (charter) inte riktigt lirar. Jag tolkar det som de satsar helt på wetlease med ATR istället.
Precis, en för liten flotta för skalfördelar och för stor för den effektiviteten man har i affären. De flyger från alldeles för många orter i Norden så både crew och maskiner behöver positioneras jämt. Det är operativt utmanande på en sådan liten skala och troligtvis alldeles för kostsamt.
Precis, en för liten flotta för skalfördelar och för stor för den effektiviteten man har i affären. De flyger från alldeles för många orter i Norden så både crew och maskiner behöver positioneras jämt. Det är operativt utmanande på en sådan liten skala och troligtvis alldeles för kostsamt.
Ja jag har följt BRA;s jet flotta en tid och jag kan bara hålla med dig om att de har väldigt mycket tomflyg/om positioneringar. Samt att de periodvis har svårt att sysselsätta dessa jetmaskiner alla veckans dagar.
Ja jag har följt BRA;s jet flotta en tid och jag kan bara hålla med dig om att de har väldigt mycket tomflyg/om positioneringar. Samt att de periodvis har svårt att sysselsätta dessa jetmaskiner alla veckans dagar.
Yes, man måste ju ha typ en maskin i reserv för när något händer. Flyger man från alla charterorter i Norden, blir det ju svårt att ens få till det effektivt för att fånga upp störningar och fullfölja sina avtal. Om reserven står på Arlanda, men måste börja dagen på Stavanger-Kreta behöver man tre crew för ett pass den dagen, plus att allt går sent.
Charter flygs från Stavanger i väst, Helsingfors i öst, Luleå i norr och Aalborg i syd och många emellan såsom Örebro och Norrköping. Sedan verkar de ändå har levererat ganska bra sett på flightradar men logistiken är dyr. Jag skulle bestämt tacka nej till att sitta på flightops där