Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Matcha är en sak men att ge bort poäng en helt annan.
Bra lägger ner sin verksamhet att flyga privat-kund och börjar flyga på uppdrag. Att sas skulle ta över poängskulden (eller någon annan skuld) i bras verksamhet låter långsökt. Inte ens som goodwill.

Kanske om bras ägare väljer att köpa sas poäng åt sina tidigare kunder, men bra har ju inget att vinna på att vara generös. Finns ingen framtida kundrelation där att bevara.
 
Skillnaden här jämfört med Star Alliance/Sky Team situationen är ju att SAS har tagit bort all konkurrens. Dom som flög BRA innan kan nu välja på att flyga SAS eller "inte flyga alls".
Ur rent goodwill syfte kanske SAS dock erbjuder något för poängen som vissa av oss har i BRA, vi får se helt enkelt.
 
Skillnaden här jämfört med Star Alliance/Sky Team situationen är ju att SAS har tagit bort all konkurrens. Dom som flög BRA innan kan nu välja på att flyga SAS eller "inte flyga alls".
Ur rent goodwill syfte kanske SAS dock erbjuder något för poängen som vissa av oss har i BRA, vi får se helt enkelt.
SAS drivs kommersiellt, varför de omvandla BRA poäng till EB poäng?
Senast något liknande hände var när Östtyskland inkorporerades med Västtyskland i början av 1990 talet när Helmut Kohl gav 1 till 1 för Östtyska DDM till D-mark

 
  • Gilla
Reactions: hco
Dom som flög BRA innan kan nu välja på att flyga SAS eller "inte flyga alls".
Just "inte flyga alls" är ju sen rätt länge den stora konkurrenten för inrikesflyget: bil på motorvägen (som inte fanns för 30 år sen när inrikesflyget var som störst), snabbtåget (ett val ofta drivet av offentliga eller privata arbetsgivares resepolicyer), eller (särskilt efter pandemin) Teams-möte...

Den enda kvarvarande inrikesoperatören har definitivt ett intresse av att få folk att fortsätta flyga inrikes, alls.
 
Den enda kvarvarande inrikesoperatören har definitivt ett intresse av att få folk att fortsätta flyga inrikes, alls.
Nu ska vi väl inte vara sådana, när det finns två kvarvarande inrikesoperatörer efter BRA slutar flyga: SAS och Norwegian. För SAS och poäng blir då frågan om kostnaden för att växla poäng kommer att leda till att frekventa BRA-resenärer blir skitless på SAS och lägger över allt sitt resande på Norwegian.

Min gissning: Inte i närheten av nog många, men då driver jag varken flygbolag eller bonusprogram.
 
Årets tre första månader brukar ju vara de som är allra svagast för inrikesflyget. En kampanj med att låta folk få bruka upp sina poäng fram till sista mars, mot att skatter och avgifter tillfaller SAS är ingen omöjlig lösning. Kampanj med statusmatch på liknande villkor som den nyliga kampanjen där SAS lockar över medlemmar från LH kan man säkert också tänka sig?
 
Nu ska vi väl inte vara sådana, när det finns två kvarvarande inrikesoperatörer efter BRA slutar flyga: SAS och Norwegian. För SAS och poäng blir då frågan om kostnaden för att växla poäng kommer att leda till att frekventa BRA-resenärer blir skitless på SAS och lägger över allt sitt resande på Norwegian.

Min gissning: Inte i närheten av nog många, men då driver jag varken flygbolag eller bonusprogram.
Det är väl bara en linje där Norwegian och BRA flugit tillsammans? Umeå
 
Toppen