Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

SAS drivs kommersiellt, varför de omvandla BRA poäng till EB poäng?
Senast något liknande hände var när Östtyskland inkorporerades med Västtyskland i början av 1990 talet när Helmut Kohl gav 1 till 1 för Östtyska DDM till D-mark

Lite överdriven jämförelse, men men ...
Klart sas skall ge nåt till BRA kunderna så de finns kvar om ett år. Som nämns i tråden den största konkurrenten för SAS är att inte flyga alls. Alla vi söder om Sthlm kunde lika bra tagit tåg, bil eller Teams de flesta gånger vi skall till huvudstaden.

Alla vi söder om Sthlm kunde lika bra tagit tåg, bil eller Teams de flesta gånger vi skall till huvudstaden.
Nja, det är ju inte direkt bra tågförbindelser mellan Stockholm och Helsingborg/Ängelholm direkt. Eller mellan Kalmar och Stockholm. Eller från Växjö. Eller Karlskrona/Ronneby. Ingen av de nämnda städerna har direkta tågförbindelser med Stockholm (utom ett nattåg mellan Stockholm och Helsingborg men det går inte varje dag). Även från Malmö till Stockholm - med många snabbtåg - tjänar man lätt en o en halv timme jämfört med tåget, som har låg tillförlitlighet. Att BRA slutar flyga har mer att göra med att SAS hostar upp många, många miljoner för att bli av med sin främsta konkurrent på svensk inrikesmarknad, vilket de tar igen på höjda priser.

Last edited:
Nja, det är ju inte direkt bra tågförbindelser mellan Stockholm och Helsingborg/Ängelholm direkt. Eller mellan Kalmar och Stockholm. Eller från Växjö. Eller Karlskrona/Ronneby. Ingen av de nämnda städerna har direkta tågförbindelser med Stockholm (utom ett nattåg till Helsingborg men det går inte varje dag). Även från Malmö till Stockholm - med många snabbtåg - tjänar man lätt en o en halv timme jämfört med tåget, som har låg tillförlitlighet. Att BRA slutar flyga har mer att göra med att SAS hostar upp många, många miljoner för att bli av med sin främsta konkurrent på svensk inrikesmarknad vilket de tar igen på höjda priser.
Fast många av de uppräknade har en relativt enkel anslutning med pendeltåg till Lund, Hässleholm eller Alvesta. Karlskrona/Ronneby ligger väl kanske värst till för det.

Kalkylen för BRA-flygaren innehåller en ny transport ARN-Stockholm, ca en timme extra om vi talar flygbuss (och gång mellan T4-T5). En lundabo eller malmöit kommer mest troligen att ha en bättre restidskalkyl med SJ än med flyget MMX-ARN. Jag räknar ofta själv på detta, inte en chans att man tjänar 1,5 timmar på flyget mot tåget från Lund. Jag förlorar oftast tid på flyget räknat dörr-till-dörr, eftersom jag har hyfsat nära till Lund C och oftast ska till Norrmalm eller Kungsholmen.

Iaf enligt tidtabell. Vilket du är inne på också - tillförlitligheten. När tågen är försenade är det ofta långa förseningar och man missar viktiga möten. Eller kommer hem på tok försent.

Det andra argumentet mot SJ är prisbilden. Det har på senare tid varit billigare att flyga (visserligen från CPH) än att åka SJ 1.a klass Lund-Sthlm.

Så för den som idag flyger med BRA MMX-BMA skulle jag säga att ändringen säkert påverkar flygalternativet i klart negativ riktning och att tåget kommer att vara ett attraktivt alternativ. Speciellt om den uteblivna konkurrensen gör att MMX-ARN blir ännu dyrare.

Jag räknar ofta själv på detta, inte en chans att man tjänar 1,5 timmar på flyget mot tåget från Lund. Jag förlorar oftast tid på flyget räknat dörr-till-dörr, eftersom jag har hyfsat nära till Lund C och oftast ska till Norrmalm eller Kungsholmen.
Låt oss ta en resa från Lund till Stockholms stadshus.

30 min med taxi till Sturup
45 min tid på Sturup
1 timmes flygtid till Bromma
10 min att komma ut på gatan
20 min med taxi till Stadshuset
Total restid 2 tim 45 min.

Bara tåget mellan Lund C och Stockholm C tar väl kring 4 tim 20 min och man ska ju till/från järnvägsstationen också.

Om man flyger till Arlanda istället för Bromma blir tidsvinsten mindre, men en timme snabbare än tåget lär det väl ändå bli. Sen kan tycka att den timmen längre restid ändå är värd mer för att man kan jobba på tåget etc. men handlar det bara om restid är flyget bättre skulle jag säga.

Du har så klart rätt! Men jag har lite rätt också;)
Det har att göra med tidtabellerna.

Hemmet - Sturup (Taxi) 8:40-9:10
(45 minuter lucka)
MMX-ARN 09:55-11:05
Ut ur T5, tillbaka till ingången T4 11:05-11:15 (minimum!)

Om Kungsholmen: Flygbussarna 11:25-12:07 ca
Om centralen : Flygbussarna 11:35-12:17

Med några minuters gång på båda ställena anlända kungsholmen 12:15 och Norrmalm12:25 ca.
Om man landar på "fel" gate och måste gå dubbla sträckan och missar flygbuss är det +30 minuter på kungsholmen och +15 minuter på centralen.

Total restid 3,5 timmar, men det räddas mycket av taxin. Taxi till Sturup ingår inte riktigt i resepolicyn, men vi bortser från det. Däremot börjar "arbetsdagen" i Stockholm med lunch som jag blir sen till med denna avgången. Alternativet är att ta 06:15 från MMX (riktigt oskönt!) eller 09.00 från CPH. Då är jag i tid till lunch, men total restid via CPH blir samma som med tåget.

Via CPH
Lämna hemmet 06:50
Buss+tåg till CPH 07:00 - 07:52
Lucka 1h 08 min (Skånetrafiken är extremt opålitliga, redan detta är tajt.)
CPH-ARN 09:00 - 10:15
Ut ur T5, tillbaka till ingången T4 10:15-10:25 (minimum!)

Om Kungsholmen: Flygbussarna 10:55-11:37 ca
Om centralen : Flygbussarna 10:35-11:17

Restid 4:45 typ

Tåg
Lämna hemmet 07.00
Gå eller buss från hemmet till Lund C
Tåg 07:19-11:33
Framme Norrmalm 11:45, Kungsholmen 11:55

Restid typ 4:45

Så för dag som startar med lunch är tåg och flyg (via CPH) likvärdigt i när jag måste lämna hemmet. MMX faller på en för gles tidtabell.

Så länge tåget kommer i tid är det likvärdigt i restid och har fördelen av att det går att arbeta under resan. Det är ju där tåget faller, eftersom det är så pass opålitligt och när det är försenat blir det ofta i storleksordningen 60 minuter.

Så i min personliga kalkyl blir det flyg när resepolicyn tillåter, men inte för att jag vinner tid utan för att risken är mindre. Skulle banverket helt oväntat rycka upp sig, eller om flygpriserna är dyrare än tåget, då hamnar jag på tåget och får leva med utebliven lunch då och då.

Last edited:
Toppen