Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Xcrew @ Flyertalk:

“Some insider info here. SAS terminated the contract several years early, without any notice. Both CRJ and ATR to be gone from SAS from sometime around Christmas. It came as a surprise to everyone in Nordica and Xfly. We still haven't received any information about our future. Totally as expected, pilots and cabin crew are running screaming away now to whatever job openings they can find. The company is going to be severely short of crews in no time. In all likelihood, Nordica won't even have the crews required to operate those flights by November. SAS really only have themselves to blame for this mess.”

Det skulle inte förvåna mig om SAS gav 3 månaders uppsägningstid för att säga upp avtalet i förtid och sedan motparterna beslutade att använda ett minimalt erforderligt varsel för att avsluta också. Hur som helst, de kommande månaderna kan bli extra röriga och extra kostsamma för resenärerna.

Last edited:
  • Wow
Reactions: hco
Xcrew @ Flyertalk:

“Some insider info here. SAS terminated the contract several years early, without any notice. Both CRJ and ATR to be gone from SAS from sometime around Christmas. It came as a surprise to everyone in Nordica and Xfly. We still haven't received any information about our future. Totally as expected, pilots and cabin crew are running screaming away now to whatever job openings they can find. The company is going to be severely short of crews in no time. In all likelihood, Nordica won't even have the crews required to operate those flights by November. SAS really only have themselves to blame for this mess.”

Det skulle inte förvåna mig om SAS gav 3 månaders uppsägningstid för att säga upp avtalet i förtid och sedan motparterna beslutade att använda ett minimalt erforderligt varsel för att avsluta också. Hur som helst, de kommande månaderna kan bli extra röriga och extra kostsamma för resenärerna.

Från och med idag hittar jag inga XFly avgångar på SAS hemsida från slutet av oktober (förutom långt fram i vår där man ännu inte lagt om trafiken till BRA mm)

Ser att även Cityjet verkar skulla flyga en del från Arlanda med CRJ900 från början av november.

Nu är det Visby som ryker november och december. Från 1-2 avgångar per dag till en per vecka

Upprampning på hela linjenäter under januari och i början av februari ser det ut såhär på t,ex Visby - Arlanda :)

Screenshot_20240926_201116_Samsung Internet.jpg

Riskabelt att först inte flyga alls och sedan gasa järnet. Risk att kunderna hittar andra resvägar under tiden som inga flyg går...
Till rätt stor del täcks det nog in av att kunderna mer eller mindre tvingas byta till BRA nu - ingen annan hinner starta upp de linjerna. Och alternativet BRA försvinner samtidigt som sas gasar...

Men i princip håller jag med, det där är galet många avgångar för februari. Frågan är om lite av det är test skott för att se vilka tider som är mest poppis och sedan stryker man några.

De verkar rensa planeringen från xfly gradvis.
Åtminstone på Ängelholm ligger de kvar längre fram i vår men är helt borta under vintern. Mycket ATR, men en del avgångar med crj från Cityjet.

Toppen