Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

XFly hoppar av i förtid - inga flyg till Ronneby och Sundsvall i november och december.

Hm... Jag undrar om det begränsas till inrikesflyg. X-fly kör ju t.ex. alla flyg mellan Stockholm och Tallinn, vilket är 6 t.o.r. varje vardag.

Kollar man på airfleets så äger sas 15 crj. 3 är operated by xfly och 12 by city jet. Man äger även 5 atr som är operated by xfly.

Vet inte hur tillförlitlig den infon är utifrån den typen av samarbete som finns mellan dessa bolag men generellt brukar airfleets vara tillförlitliga.

Kollar man på airfleets så äger sas 15 crj. 3 är operated by xfly och 12 by city jet. Man äger även 5 atr som är operated by xfly.

Vet inte hur tillförlitlig den infon är utifrån den typen av samarbete som finns mellan dessa bolag men generellt brukar airfleets vara tillförlitliga.
Tror inte SAS äger några CRJ alls. De försvann om jag inte missminner mig när de gjorde sig av med CIMBER...

Långsiktigt bra, trist på November och December för mig som utgår från SDL. Även när det kommer igång lär väl första benet vara med ATR som jag är SÅ less på. Fler behöver flyga så vi får tillbaka en A320 på rutten.. kom igen! #backaflyget

En CRJ var ju målad i NORDIC, samt att City Jet har några utan målning som har ju flugit att LH och det finns ju även någon omålad CRJ1000 som flygigt åt SAS blev förvånad när jag flög med sådan CPH-ARN en lördag

Tror inte SAS äger några CRJ alls. De försvann om jag inte missminner mig när de gjorde sig av med CIMBER...
Man kan titta i senaste årsredovisningen och då få reda på läget 1 november 2023. SAS ägde då 34 flygplan (varav 10 under utfasning), leasade 80 (varav 1 under utfasning) i form av operationell leasing och wetleasade 31. Alla CRJ 900 och alla ATR-72 ingår i den sistnämnda kategorin.

Kolla sidan 65:

Med tanke på hur SAS ekonomi såg ut i flera år, med akut behov av nytt kapital, hade det varit mycket märkligt om de fortfarande ägde flygplan som flögs av andra (om än åt SAS). :)

Även Ängelholm-Arlanda ställs in

Anledningen till flygplansbristen är att bolaget Xfly, som sköter flygningarna åt SAS, använder en klausul i avtalet som innebär att man slutar flyga redan i november. Det innebär att SAS får brist på plan fram till årsskiftet när BRA tar över trafiken. Något som SVT Nyheter Västernorrland berättade först.

Flygplatsen i Ängelholm drabbas hårt.

– Idag har vi tre till fyra flygningar till Stockholm beroende på dag och nu blir det en, säger flygplatsens vd Ulf Svensson.

Han beklagar att det nu blir på det här viset. Men påpekar att flygbolaget BRA flyger som vanligt under de två månaderna till Bromma. Vid årsskiftet läggs dock den linjen ned och BRA blir underleverantör till SAS och börjar då flyga till Arlanda istället, som tidningen skrev om för några veckor sedan.

Under november och december blir det nu en ankomst från Stockholm och en avgång från Ängelholm under morgonen och förmiddagen. För de som bokat biljetter blir det en del krångel men Ulf Svensson hoppas det ska lösa sig så smidigt som möjligt.

– SAS kommer att bistå med att boka om flyg eller att betala tillbaka pengarna, säger Ulf Svensson.

Flygplansbristen drabbar också fler flygplatser i landet som Sundsvall-Timrå respektive Ronneby.

Toppen