Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Enligt en anonym källa till Aftonbladet (analogi) så var UME för några år sen lite besvärliga (/bekväma) med slott-tider. För att jämföra med exempelvis SFT som var väldigt tillmötesgående. Vet inte som det fortfarande stämmer, men avgångarna från UME är iallafall fortsatt klumpade. Kan tänka mig att SAS (ink. connect) lätt väljer bort dåliga inrikes slottar till förmån för effektivt nyttjande av flottan.

Om TF försvinner och en "ledig slott" uppstår 30 sek innan SK-avgång så tror jag inte man hoppar jämfota på Frösundavik.

Visa bifogad bild 157284
Umeå är jobbigt på alla möjliga sätt. Har aldrig tyckt om flygplatsen.

Det beror på vem som styr. Ytterst är det staten som bestämmer om Bromma ska avvecklas i förtid (d.v.s. före 2038) och inte Stockholms stad. Swedavia kan inte själv fatta beslutet utan det är regeringen som måste ta beslutet. Och vad säger då regeringen idag efter beskedet om BRA? Jo:

"Bromma flygplats har betydelse för robustheten i det svenska flygplatssystemet, säger infrastrukturministern. Det gäller att inte ha för bråttom nu. Det är lätt att avveckla den här typen av viktig infrastruktur, men det är svårt att återuppbygga den, fortsätter ministern."

Det låter i mina öron som att regeringen inte tänker ändra sig och nu lägga ned Bromma. Det kan man tycka är bra eller dåligt.
Vänta två år och se då.
Infrastrukturministern snackar dynga. "Robusthet". Skönt att alla riktiga flyg nu koncentreras till Arlanda.
Sen att Arlanda Express har lurat skiten av alla och har världens dyraste flygplatståg är en annan sak, som kanske ministern kan ta upp istället.

Vänta två år och se då.
Infrastrukturministern snackar dynga. "Robusthet". Skönt att alla riktiga flyg nu koncentreras till Arlanda.
Sen att Arlanda Express har lurat skiten av alla och har världens dyraste flygplatståg är en annan sak, som kanske ministern kan ta upp istället.
Om två år år det val så då kan vad som helst hända. Min poäng är att den regering som styr idag knappast lägger ned Bromma.

Att Arlanda Express kan ta de priser de tar beror på att de har monopol och det är staten som gett dem det. Stefan Löfvens regering förlängde den rätten fram till år 2050 mot att staten får 50% av vinsten (alt. 15% av omsättningen).

XFly hoppar av i förtid - inga flyg till Ronneby och Sundsvall i november och december.

Låter dåligt.
Är det bara deras ATR som sägs upp eller även CRJ? Om alltihopa så är det rätt många maskiner som försvinner.
Vet inte hur dealen ser ut, men kan det vara så väl att i alla fall en del av flottan kan gå över till SAS eller Bra?

Toppen