Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Även Västflyg börjar flyga från/till ARN.


Edit: det hela är ett test. Avgångarna till BMA blir kvar.

 
Återstår väl att se, dagens tidtabell varierar ju också med säsong. En till avgång om dagen känns rimligt när de plockar bort 200 säten om dagen tll Bromma om de inte räknar med att majoriteten av dem hellre flyger Norwegian. Och du frågade efter vad uppsidan är för resenärer, det här är en tydlig sådan för mig.
Jättefördel om det blir en till avgång på veckodagarna, framförallt TILL Umeå.
 
Jättefördel om det blir en till avgång på veckodagarna, framförallt TILL Umeå.

Enligt en anonym källa till Aftonbladet (analogi) så var UME för några år sen lite besvärliga (/bekväma) med slott-tider. För att jämföra med exempelvis SFT som var väldigt tillmötesgående. Vet inte som det fortfarande stämmer, men avgångarna från UME är iallafall fortsatt klumpade. Kan tänka mig att SAS (ink. connect) lätt väljer bort dåliga inrikes slottar till förmån för effektivt nyttjande av flottan.

Om TF försvinner och en "ledig slott" uppstår 30 sek innan SK-avgång så tror jag inte man hoppar jämfota på Frösundavik.

ume.png
 
Enligt en anonym källa till Aftonbladet (analogi) så var UME för några år sen lite besvärliga (/bekväma) med slott-tider. För att jämföra med exempelvis SFT som var väldigt tillmötesgående. Vet inte som det fortfarande stämmer, men avgångarna från UME är iallafall fortsatt klumpade. Kan tänka mig att SAS (ink. connect) lätt väljer bort dåliga inrikes slottar till förmån för effektivt nyttjande av flottan.

Om TF försvinner och en "ledig slott" uppstår 30 sek innan SK-avgång så tror jag inte man hoppar jämfota på Frösundavik.

Visa bifogad bild 157284
Låter helt bisarrt om Swedavia i dagens läge inte skulle låta ett flygbolag som vill trafikera Umeå få vilken avgångstid som helst.
Det är lite av ”köparens marknad” nu känns det som.
 
Skrivit med en pilot från BRA som jag följer på Instagram. Hen verkade mycket positiv till nya upplägget mellan BRA och SAS :)

Hen berättar vidare att BRA kommer flyga 8 st ATR från Arlanda basen för SAS och 4 st från Köpenhamn. Vidare ska en A319 också användas för SAS.

Totalt har BRA 14 st ATR maskiner varav två av dessa redan flyger wetlease på trafik från Wien, därmed kommer hela BRA;s flotta vara utnyttjad för wetlease från 1 januari.

Övriga jetmaskiner i BRA flottan flyger charter för Ving och Apollo men den delen drivs som ett dotterbolag.
 
Skrivit med en pilot från BRA som jag följer på Instagram. Hen verkade mycket positiv till nya upplägget mellan BRA och SAS :)

Hen berättar vidare att BRA kommer flyga 8 st ATR från Arlanda basen för SAS och 4 st från Köpenhamn. Vidare ska en A319 också användas för SAS.

Totalt har BRA 14 st ATR maskiner varav två av dessa redan flyger wetlease på trafik från Wien, därmed kommer hela BRA;s flotta vara utnyttjad för wetlease från 1 januari.

Övriga jetmaskiner i BRA flottan flyger charter för Ving och Apollo men den delen drivs som ett dotterbolag.
Trist med alla dessa ATR. Hellre CRJ på kortare sträckor.
 
Toppen