Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Som Norrlänning så blir man alltid lite road av att folk tror Dalarna ligger i Norrland.
Allting norr om Dalälven är ju per definition Norrland, så det beror ju på var du befinner dig i Dalarna. Sedan är det ju en stor del av Sverige och många uttrycker ju sig svepande vilket jag tycker är, ja roande

Totala antalet förbindelser till/från Stockholm blir färre och priserna stiger. Inte mycket uppsida där. Alltså, vad är uppsidan egentligen (jag frågar ärligt, inte menat som sarkastiskt)?
Totala antalet förbindelser hade blivit ännu färre om bra gått i konkurs eller helt gått över till uppdrag som de man kör för Austrian.

Bra genomgick rekonstruktion senast 2023/2024. Dessförinnan 2020/2021. Dem första såklart covid relaterad men det är rätt uppenbart att nuvarande affärsmodell inte var hållbar när det kraschade igen så snabbt därefter.

Totala antalet förbindelser hade blivit ännu färre om bra gått i konkurs eller helt gått över till uppdrag som de man kör för Austrian.
Och om SAS gått i konkurs hade det blivit ännu färre förbindelser... Man kan spekulera och gissa hejvilt och föra massa teoretiska resonemang kring flygbolagens affärer och samarbeten men BRA var nu inte på väg att göra någon konkurs, såvitt känt. Att BRA tjänar mer pengar på att låta SAS ta över dess trafik är något annat.

Last edited:
Jo jag tycker det är intressant att många som fortsätter försvara BMA själva sällan eller aldrig nu efter pandemin flyger dit eller från.
Så den som personligen inte använder sig av en viss infrastruktur kan inte bedöma dess nytta menar du? Så om man aldrig åker över Västerbron bör man inte heller argumentera för att bron fyller en funktion i Stockholms vägnät?

Ja, för oss som bor på Gotland, och kanske även ni på andra mindre ställen ute i landet, så är det här bara positivt. Jag jobbar en hel del i Uppsala och att ta sig dit via BMA är ingen lek, jämfört med ARN. Minst en timma längre resväg åt varje håll, och ofta en onödig övernattning. Internationella resor innebär oftast en extra övernattning på ARN eller någonstans på vägen, åt varje håll. SAS efter pandemin har varit ett skämt för oss.

Om ett flyg med Bromma-Köpenhamn eller ett Bromma-Sturup generellt sett ändå var billigare än att flyga Arlanda-Köpenhamn eller Arlanda-Sturup, skulle jag flyga till Bromma oftare. Men att använda Sturup och att använda Bromma kostar mig mer än att hålla mig till Köpenhamn och Arlanda. Bromma och till och med Sturup är urholkade på grund av den här typen av kostnadsskillnader som konsumenterna möter — kostnad i pengar men också i tid på grund av bantade frekvenser. Men även Arlanda-Köpenhamn verkar vara lite mindre frekvent än vad det brukade vara några år innan Covid.

För det första och största anledningen, att 180 hektar stadsnära mark eller nåt sånt frigörs till annat.
Resursutnyttjande koncentreras till ett ställe. Bromma går ju numera med förlust enligt uppgift.
Koncentration till Arlanda gör att motiven till bättre förbindelser dit ökar, samt att utveckla Arlanda ytterligare. Tex kan man ta tag i Arlanda Express frågan igen och få till ett humant/samhällsekonomiskt pris. Frekvensen på flygbussarna kan öka från andra orter. Fler destinationer och passagerare gör att incitament för en långlinje/ytterligare destinationer ökar. En till bana blir än mer motiverad.
Att priserna skulle öka tror jag inte på något sätt är skrivet i sten. Norwegian, Ryan, Finnair eller vilka som helst lägger sig knappast ner pga av detta, snarare tvärtom.
Sedan är frågan om det egentligen inte behövs högre priser för att skapa en stabilare, hållbar marknad. Kanske inte till direkt fördel för oss passagerare då vi i praktiken får billigare biljetter än vad det egentligen kostar med tanke på årens konkurser, rekonstruktioner och subventioner/nyemissioner (BRA, SAS, Norweigian, Nextjet, Leap, Skyways, Flyme, Goodjet osv) men ur ett större perspektiv betalar vi nog ändå. Ivf som skattebetalare.
Nu förutsätter du att BRA:s beslut att låta SAS ta över dess trafik innebär att Bromma flygplats därmed läggs ned. Stockholms nuvarande styre vill det, men de kan inte bestämma i frågan. Swedavias VD sa igår att bolaget inte kommer att fatta något beslut om att lägga ned Bromma, utan det är en fråga för regeringen. Regeringen (genom infrastrukturministern) sa igår att "Bromma flygplats har betydelse för robustheten i det svenska flygplatssystemet" och att man behöver se på alternativa marknadslösningar för flygplatsen. D.v.s. regeringen har inte på något sätt aviserat att den tänker lägga ned Bromma p.g.a. BRA:s beslut att låta SAS ta över dess trafik.

I ett historiskt perspektiv blev Bromma flygplats av med all reguljärtrafik i början på 80-talet och under en period om drygt tio år saknades reguljärflyg på Bromma men flygplatsen lades inte ned ändå, trots att det fanns politiker som tyckte det även på den tiden.

Om ett flygbolag blir ensamt på en sträcka så stiger priserna, det kan vi nog faktiskt säga är skrivet i sten - frågan är bara hur mycket. Men jag tolkar det som att du tycker att det är dåligt med billiga flygbiljetter och det är absolut en åsikt man kan ha, men generellt sett tror jag de flesta tycker att det är bra med billiga flygbiljetter. Sen kan det absolut komma in konkurrenter men jag har svårt att se det på en större skala. Den inrikeslinje jag flyger allra mest på är till Kiruna, en linje som har dels mycket affärsresande, dels turister med god kassa. SAS är mer eller mindre ensamma på linjen till Stockholm och priserna är därefter. Det är ofta svårt att hitta något under 3 000 kr t.or., och flygtiderna är i regel dåliga (första flyget imorgon från Kiruna går t.ex. kl. 14.00 medan på måndag går sista flyget kl. 14.00). Så blir marknaden med i praktiken en aktör på en sträcka och jag kan inte tycka det är positivt. Norwegian borde kunna göra sig en hacka här men de utgör ingen riktig konkurrens då de bara flyger två turer i veckan under helgen och endast säsongsvis. Att Norwegian då skulle börja flyga till Östersund eller Ängelholm låter osannolikt då det där också finns konkurrens från tåg. Några andra bolag som vill flyga inrikes i Kiruna har man inte sett röken av. Och vissa flygplatser kanske nu blir helt utan trafik till Stockholm, vad gäller t.ex. Kalmar och Halmstad har SAS bara sagt att de "funderar" på om de ska starta trafik dit.

Last edited:
Några andra bolag som vill flyga inrikes i Kiruna har man inte sett röken av. Och vissa flygplatser kanske nu blir helt utan trafik till Stockholm, vad gäller t.ex. Kalmar och Halmstad har SAS bara sagt att de "funderar" på om de ska starta trafik dit.
Hade det gått att tjäna pengar på dem borde ju andra bolag definitivt vara redo att kliva in, eftersom de nu skulle slippa konkurrens.

Om det inte finns marknad för att tjäna pengar på de linjerna, så finns ju alltid alternativet upphandlas trafik, om man bedömer att det finns samhällsnytta i det.

När inrikes trafiken inte räcker till var väl BRAs andra alternativt att expandera tillräckligt kraftigt på utrikes trafik för att kunna bära upp den med anslutningar. Det hade man inte kapital till. Alternativt börja mata något annat bolag typ LH eller DY på Arlanda - vilket för konkurrensen definitivt hade varit ett bättre alternativ. Men även då hade man fått ge upp Bromma.

Som gotlänning som åker mer utomlands än in till Stockholm över dagen ser jag bara fördelar. Jag slipper övernattningar på Arlanda eller som nu närmast på Kastrup. De som klagar i lokalpressen är de som nyttjar den smidiga resan till möten i city via Bromma flygplats och där kommer man naturligtvis att förlora några minuter... Priserna riskerar kanske att bli dyrare men samtidigt upplever jag att BRAs kampanjpriser väldigt ofta har en tendens att öka i pris jämfört med kampanjpriset om man inte bokar typ omgående (vilket iofs inte är unikt för dem).

Ja, för oss som bor på Gotland, och kanske även ni på andra mindre ställen ute i landet, så är det här bara positivt. Jag jobbar en hel del i Uppsala och att ta sig dit via BMA är ingen lek, jämfört med ARN. Minst en timma längre resväg åt varje håll, och ofta en onödig övernattning. Internationella resor innebär oftast en extra övernattning på ARN eller någonstans på vägen, åt varje håll. SAS efter pandemin har varit ett skämt för oss.

Och som gotlänning boende norr om Arlanda var detta en väldigt välkommen nyhet.

OT: Kul att det dyker upp lite gotlänningar på forumet. Vi får styra upp en BC-träff på Gotland någon gång.

Toppen