För det första och största anledningen, att 180 hektar stadsnära mark eller nåt sånt frigörs till annat.
Resursutnyttjande koncentreras till ett ställe. Bromma går ju numera med förlust enligt uppgift.
Koncentration till Arlanda gör att motiven till bättre förbindelser dit ökar, samt att utveckla Arlanda ytterligare. Tex kan man ta tag i Arlanda Express frågan igen och få till ett humant/samhällsekonomiskt pris. Frekvensen på flygbussarna kan öka från andra orter. Fler destinationer och passagerare gör att incitament för en långlinje/ytterligare destinationer ökar. En till bana blir än mer motiverad.
Att priserna skulle öka tror jag inte på något sätt är skrivet i sten. Norwegian, Ryan, Finnair eller vilka som helst lägger sig knappast ner pga av detta, snarare tvärtom.
Sedan är frågan om det egentligen inte behövs högre priser för att skapa en stabilare, hållbar marknad. Kanske inte till direkt fördel för oss passagerare då vi i praktiken får billigare biljetter än vad det egentligen kostar med tanke på årens konkurser, rekonstruktioner och subventioner/nyemissioner (BRA, SAS, Norweigian, Nextjet, Leap, Skyways, Flyme, Goodjet osv) men ur ett större perspektiv betalar vi nog ändå. Ivf som skattebetalare.