Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Det beror på vem som styr. Ytterst är det staten som bestämmer om Bromma ska avvecklas i förtid (d.v.s. före 2038) och inte Stockholms stad. Swedavia kan inte själv fatta beslutet utan det är regeringen som måste ta beslutet. Och vad säger då regeringen idag efter beskedet om BRA? Jo:

"Bromma flygplats har betydelse för robustheten i det svenska flygplatssystemet, säger infrastrukturministern. Det gäller att inte ha för bråttom nu. Det är lätt att avveckla den här typen av viktig infrastruktur, men det är svårt att återuppbygga den, fortsätter ministern."

Det låter i mina öron som att regeringen inte tänker ändra sig och nu lägga ned Bromma. Det kan man tycka är bra eller dåligt.
Väldigt lite trafik kvar dock, vilket skapar ett helt nytt läge i frågan.
 
Jo fast hur praktiskt är det? På Bromma har du flygbuss utanför terminalen, på ARN får du knata från T5 till T4. Vill du in till centrala Stockholm så har du Arlanda Express men den kostar 340 SEK och vill du ta pendeln så pratar vi ett påslag på hundringen (?).

Jag är positiv till att Bromma stänger igen och tror nog att ARN kan klara ökningen men det gäller att förbindelserna till och från ARN är smidiga. Dagens Industri har idag varit ute på Bromma och frågat resenärer och alla pekar på smidigheten och tillgängligheten med Bromma (även om urvalet kanske var selektivt)
Precis, finns betydande förbättringar gällande logistiken till och på Arlanda i sig som måste till oavsett. Blir dock mörkrädd när man läser Swedavias svar på kritiken där det visas precis noll sjukdomsinsikt. ”smidigare flöden än någonsin”. Tyvärr har ju också vissa politiker gjort Arlanda Express (och Bromma för den delen) till en kulturkrigsfråga där logik inte är ett argument vilket gör att man både som skattebetalare och resenär troligen kommer att behöva ta djupa andetag närmaste åren…
 
Först vill jag beklaga till de anställda i BRA och Swedavia samt övrig personal i olika bolag som förlorar sina arbeten i denna förändring.

En undran som jag har har lagt utveckling av SAS Link på hyllan?
X-flyer vill Estniska staten vill göra sig av med bolaget vad kommer att hända här.
Vad händer med BRA:s flygningar åt OS.
Har Apollo och Ving informerat att de inte kommer att förnya kontrakten framöver med BRA?
Vilken flotta kommer BRA att ha, kommer det in CRJ i flottan?

Detta måste även påverka Norwegian, de måste nog snart börja flyga på lite mindre orter i Sverige för att mata trafik till sina Europalinjer från ARN jag har gissat på att Widerøe kommer snart in på en 3-4 linjer i Sverige, LH Group är väl i någon liknande situation, Lufthansa City kommer flyga LLA-UME-FRA en morgon avgång och en em. avgång?

Bara spekulationer från mig
Troligtvis så händer inte så mycket med de uppdrag BRA har för Austrian, Apollo mfl. De säger ju i pressmeddelandet att av de två ben de står på, reguljärtrafik och "uppdragstrafik", så är det det sistnämnda som går bäst och som man väljer att satsa på.

Jag uppfattar det därför som så att man fortsätter med de uppdrag man har och på bekostnad av reguljärtrafiken så tar man sig an uppdrag från SAS. Ingenstans står det att man enbart kommer ha SAS som kund.
 
Följer en svensk pilot på Instagram som jobbar på BRA. Frågade om hen fått någon mer information. Enligt denna person kommer BRA flyga 12 st ATR och 1 st A319 för SAS.

8 st ATR på Arlanda och 4 st i Köpenhamn.

Jag gissar personligen att A319 maskinen hamnar på ARN - MMX/GOT linjerna.
 
Nej eftersom att BRA upphör med trafik i egen regi och SAS enbart köper tjänsten av BRA i ett wetlease kontrakt :)
Och detta är du helt säker på eller vanligt SAS ölnsketänkande. Jag har idag hört från anställda att man kommer titta vidare på detta från konkurrensverket då man misstänker att det är ett sätt att kontrollera marknaden. Vad som kommer ut vet ingen ,men jag tror inte att sista ordet är sgat om detta. Om det går igenom har SAS mer eller mindre ett monopol inrikes och det vill nuvarande regeing inte ha.
 
Att BRA inte överlever är sämre för marknaden än att de nu finns kvar i en annan form.

Enligt PG Braathen är marknaden halverad mot 2019. Se klipp lägst ner i den här artikeln.

 
Toppen