Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Det blir väldigt lite trafik på Bromma kvar när BRA lämnar men jag tror inte för att ögonblick att det innebär att regeringen avser att lägga ned Bromma för det. Regeringen är väldigt förtjust i Bromma flygplats och någon nedläggning före 2038 när avtalet mellan Stockholms stad och staten löper ut tror jag inte på.

Men oavsett Bromma flygplats vara eller icke vara - är det här bra för konkurrensen på svenskt inrikesflyg? Det tycker jag inte. Priserna lär gå upp betydligt på linjerna till Malmö, Göteborg, Östersund och Umeå när BRA slutar flyga i egen regi.

This kind of development will mean much more upward pressure on the price of flights. This development basically sidelines a competitor of sort, increases market concentration in the region, and the passenger demand also will likely shift upwards a bit with further consolidation at ARN at the expense of BMA. For me this consolidation will likely mean that the cost of my last-minute flight trips between CPH/Malmo and Stockholm may not as often be cheaper than the cost of doing last-minute domestic/regional train trips. [I have been repeatedly seeing 2050+ SEK SJ trips from Malmö to Stockholm even when the flights from Copenhagen to Arlanda are in the 600-2000 SEK range.].
 
Last edited:
Och Ängelholm. Kanske att det öppnar upp för Norwegian på Göteborg och/eller Malmö igen?

Norwegian has its hands full with trying to make Copenhagen-Kastrup work for it on intra-Nordic flying. “Malmö” Sturup has little to offer a Norwegian which needs to focus on how to make Copenhagen-Kastrup work for it. Concentrated resource allocation is better for Norwegian company economics than running Copenhagen and Sturup at the same time for most of the same market.
 
Intressant utveckling. Innebär detta att man som resenär kommer att flyga SAS men med BRA på flygplanet? Tänker på hur det blir med EuroBonus/Skyteamförmåner osv.

Om det kommer stå SAS på planet är i nuläget oklart (hoppas jag det kommer bli) Produkten och förmånerna blir precis som på vilken SAS avgång som helst! :)EuroBonus poäng och SkyTeam förmåner.
 
Och Ängelholm. Kanske att det öppnar upp för Norwegian på Göteborg och/eller Malmö igen?

Knappast, men Ryanair är säkert sugna på rabatterade landningsavgifter snart igen.

Intressant utveckling. Innebär detta att man som resenär kommer att flyga SAS men med BRA på flygplanet? Tänker på hur det blir med EuroBonus/Skyteamförmåner osv.

Ja, det är så wetlease fungerar.
 
Om SAS vill bli extra billigt kan SAS överväga att låna från Lufthansas spelbok och låta kontraktera wetleases av ett speciellt skapat dotterbolag av EuroWings-typ och spela spel på det sättet. Bara en idé.
 
Även om trafiken blir på nivå som typ Sveg?
Det handlar om om framtida kapacitetsbehov (sen kan man tycka att det är rätt eller fel, men det är vad det handlar om). D.v.s. kan Arlanda, utan att byggas ut, svälja all flygtrafik i relevanta området (inkl. privatflyg, ambulansflyg, etc.) på säg 10 - 15 års sikt eller inte. Om Bromma får trafik som motsvarar en nivå för nån liten flygplats i Sveriges inland en period spelar i ett sådant resonemang mindre roll. Det är väldigt mycket politik och tyckanden gällande Brommas vara eller icke vara snarare än fakta - och det gäller såväl flygplatsens anhängare som motståndare.
 
Knappast, men Ryanair är säkert sugna på rabatterade landningsavgifter snart igen.
Ryanair fick inga rabatterade landningsavgifter för sina linjer till Malmö eller Göteborg från Arlanda. Den s.k. NDD (New Destination Discount) som Swedavia erbjuder förutsätter att det varit högst 19 avgångar mellan orterna i fråga under de 12 månader som föregår öppnandet av en ny linje. Så länge SAS fortsätter att flyga mellan Stockholm och Göteborg resp. Malmö kan Ryanair inte heller i framtiden få någon NDD på de sträckorna.
 
Toppen