lorimar
Medlem
Varifrån och närifrån är bilden? Före eller efter det att BRA-dealen tillkännagivits?
Varifrån och närifrån är bilden? Före eller efter det att BRA-dealen tillkännagivits?
Det blir väldigt lite trafik på Bromma kvar när BRA lämnar men jag tror inte för att ögonblick att det innebär att regeringen avser att lägga ned Bromma för det. Regeringen är väldigt förtjust i Bromma flygplats och någon nedläggning före 2038 när avtalet mellan Stockholms stad och staten löper ut tror jag inte på.
Men oavsett Bromma flygplats vara eller icke vara - är det här bra för konkurrensen på svenskt inrikesflyg? Det tycker jag inte. Priserna lär gå upp betydligt på linjerna till Malmö, Göteborg, Östersund och Umeå när BRA slutar flyga i egen regi.
Och Ängelholm. Kanske att det öppnar upp för Norwegian på Göteborg och/eller Malmö igen?
Intressant utveckling. Innebär detta att man som resenär kommer att flyga SAS men med BRA på flygplanet? Tänker på hur det blir med EuroBonus/Skyteamförmåner osv.
Och Ängelholm. Kanske att det öppnar upp för Norwegian på Göteborg och/eller Malmö igen?
Intressant utveckling. Innebär detta att man som resenär kommer att flyga SAS men med BRA på flygplanet? Tänker på hur det blir med EuroBonus/Skyteamförmåner osv.
Även om trafiken blir på nivå som typ Sveg?Regeringen är väldigt förtjust i Bromma flygplats
Ja och modernare och troligen bättre upplägg än Snowflake (för den som ev minns det)?Bara en idé.
Det handlar om om framtida kapacitetsbehov (sen kan man tycka att det är rätt eller fel, men det är vad det handlar om). D.v.s. kan Arlanda, utan att byggas ut, svälja all flygtrafik i relevanta området (inkl. privatflyg, ambulansflyg, etc.) på säg 10 - 15 års sikt eller inte. Om Bromma får trafik som motsvarar en nivå för nån liten flygplats i Sveriges inland en period spelar i ett sådant resonemang mindre roll. Det är väldigt mycket politik och tyckanden gällande Brommas vara eller icke vara snarare än fakta - och det gäller såväl flygplatsens anhängare som motståndare.Även om trafiken blir på nivå som typ Sveg?
Ryanair fick inga rabatterade landningsavgifter för sina linjer till Malmö eller Göteborg från Arlanda. Den s.k. NDD (New Destination Discount) som Swedavia erbjuder förutsätter att det varit högst 19 avgångar mellan orterna i fråga under de 12 månader som föregår öppnandet av en ny linje. Så länge SAS fortsätter att flyga mellan Stockholm och Göteborg resp. Malmö kan Ryanair inte heller i framtiden få någon NDD på de sträckorna.Knappast, men Ryanair är säkert sugna på rabatterade landningsavgifter snart igen.