Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Nu ser vi redan nya linjer till ARN när flygskatten tas bort! ;-)
Nja, nya och nya. Jag skulle inte vilja säga det om det är linjer som flyttas från Bromma, men det är ju så klart positivt för connections och att det är alltid bättre att samla allt på en plats som då kan utvecklas bättre. HEL hade inte varit så här bra om Malmi hade funnits kvar.
Marve Fleksnes International hade inte utvecklats positivt om Fornebu hade funnits kvar!

Man undrar om detta innebär att bra tar över all inrikes mot Arlanda i princip, och mainline kör bara Köpenhamn.

Säkert en bra deal för sas - om inte annat för att bra nu inte kan börja mata svensk inrikes till Lufthansa (eller annan) som det fanns en del spekulationer om efter allians skiftet. Och definitivt bra för dem av oss som hellre flyger från Arlanda än Bromma och definitivt inte en blandning.

Men knappast bra för konkurrensen på svensk inrikes.

Översiktsbild på linjer och frekvens från SAS:
Skärmavbild 2024-09-17 kl. 10.01.25.png

Vad tror ni detta innebär för flygningarna från t ex Kalmar? Jag har i princip slutat flyga därifrån sen SAS la ner sina flygningar till Arlanda. Kommer de komma igång igen (fast flygas av BRA)?

Man undrar om detta innebär att bra tar över all inrikes mot Arlanda i princip, och mainline kör bara Köpenhamn.

Säkert en bra deal för sas - om inte annat för att bra nu inte kan börja mata svensk inrikes till Lufthansa (eller annan) som det fanns en del spekulationer om efter allians skiftet. Och definitivt bra för dem av oss som hellre flyger från Arlanda än Bromma och definitivt inte en blandning.

Men knappast bra för konkurrensen på svensk inrikes.
6->7 dagliga är ett märkbart lyft för min del (även om jag är lite avis på Luleå), där Arlanda är bytesflygplats och Bromma var aktuellt kanske en gång per 5 år.

Detta känns som en positiv, och högst rimlig, nyhet!

Över lag tycker jag att de senaste månaderna inneburit en del positiva nyheter i den nya alliansen, där också Air France och Transavia etablerar sig på Kiruna, Skellefteå och Luleå under säsong (med förhoppning om året runt-linjer).

Kan man avlasta inrikesflyget från internationell transit så gissar jag att man inte nödvändigtvis tittar på ökning från våra mindre städer till Köpenhamn (då ändå Amsterdam och Paris får anses bättre för ändamålet) utan kan fokusera på de inrikeslinjer där trafikunderlaget är som störst point to point. I praktiken innebär ju detta Stockholm till/från nästan alla svenska städer, och har man centraliserat trafiken till Arlanda istället för Bromma så borde transit inrikes bli bättre än på länge.

När det gäller Bromma så lär detta innebära slutet redan 2025. Även Västflyg har ju annonserat byte till Arlanda, så kan inte tänka mig att Finnair blir långvariga.

Detta känns som en positiv, och högst rimlig, nyhet!

Över lag tycker jag att de senaste månaderna inneburit en del positiva nyheter i den nya alliansen, där också Air France och Transavia etablerar sig på Kiruna, Skellefteå och Luleå under säsong (med förhoppning om året runt-linjer).

Kan man avlasta inrikesflyget från internationell transit så gissar jag att man inte nödvändigtvis tittar på ökning från våra mindre städer till Köpenhamn (då ändå Amsterdam och Paris får anses bättre för ändamålet) utan kan fokusera på de inrikeslinjer där trafikunderlaget är som störst point to point. I praktiken innebär ju detta Stockholm till/från nästan alla svenska städer, och har man centraliserat trafiken till Arlanda istället för Bromma så borde transit inrikes bli bättre än på länge.

När det gäller Bromma så lär detta innebära slutet redan 2025. Även Västflyg har ju annonserat byte till Arlanda, så kan inte tänka mig att Finnair blir långvariga.
Uppskattar alltid dina reflektioner men vill bara korrigera gällande Västflyg - de adderar ARN som destination med några avgångar per vecka, men har tills vidare fortfarande BMA som primär destination.

Det blir väldigt lite trafik på Bromma kvar när BRA lämnar men jag tror inte för att ögonblick att det innebär att regeringen avser att lägga ned Bromma för det. Regeringen är väldigt förtjust i Bromma flygplats och någon nedläggning före 2038 när avtalet mellan Stockholms stad och staten löper ut tror jag inte på.

Men oavsett Bromma flygplats vara eller icke vara - är det här bra för konkurrensen på svenskt inrikesflyg? Det tycker jag inte. Priserna lär gå upp betydligt på linjerna till Malmö, Göteborg, Östersund och Umeå när BRA slutar flyga i egen regi.

Toppen