Senaste nytt

Bonusresa sol & bad // jan-feb 2024 - hjälp mottages tacksamt

Lindypopp

Medlem
  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm (Oslo eller Köpenhamn kan funka också)
  2. Var är din destination? Mauritius / Thailand / Mexiko / Vietnam / Indonesien / liknande barnvänliga och solsäkra alternativ under perioden.
  3. Typ av resa (enkel eller tur och retur)? T/R
  4. När vill/behöver du resa ut? Optimalt: 2/1, 2024 (tidigast 25/12,2023 - senast 10/1)
  5. När vill/behöver du komma hem? Optimalt: 16/2, 2024 (tidigast 10/2 - senast 20/2)
  6. Hur länge vill du vara borta? 4-6 veckor
  7. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna + en 4-åring + en 6 månaders bebis
  8. I vilken kabinklass?
    • Business (om möjligt, har begränsat med poäng). Kan tänka mig boka två platser i business + 1 plats i economy med spädbarnet.
  9. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Spelar ingen roll
  10. Vad är din budget? Idag: 145.000 EB poäng + 1 x voucher 2-4-1. I juli räknar jag med att ha en till 2-4-1 voucher samt ca 200k poäng.
  11. Vad är det viktigaste för dig?
    • Få byten och smidig resa
    • Businessupplevelsen (ingen av oss har åkt business tidigare)
  12. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? - Nej, såvida det inte öppnar upp möjligheter för oss att ta oss dit vi vill med begränsade poäng.
*Jag har hittat t/r resa ARN - VIE - MRU - MRU - VIE - ARN 2 januari - 7 februari men endast i ekonomi. Är det värt att boka och försöka boka om till business senare om det dyker upp eller är det bara dumt?

*Jag försöker hålla koll på när biljetter släpps för de olika flygbolagen men har problem att hitta businessplatser trots att jag går in midnatt när de släpps.

*Med tanke på mina relativt få poäng - tror ni det går att vänta och boka tills i sommar när jag skrapat ihop fler poäng och ny voucher eller har i princip alla businessbiljetter försvunnit för länge sen då? Efterfrågar generellt tips på vilken strategi jag bör ha för att ha störst chans att kamma hem något bra.

Stort tack på förhand till den eller de som kan tänkas sig hjälpa mig.
 

TP12

Medlem
Av de resmålen så kommer 200k poäng bara räcka till Mexiko. Ser ut att finnas en hel del flighter till och från Cancun med Turkish i januari (dock inte så tidigt som den 10/1) med 3-4 tillgängliga platser i business. Du kan ju boka upp två av dessa redan nu i tex ditt och 4-åringens namn.
 

Lindypopp

Medlem
Tack!! Var hittar du dessa resor?

Har nog missuppfattat, trodde att Mauritius gick som zonen nord/mellanafrika för 105k i business men det stämmer alltså inte?

Gällande Mexiko - hur svårt är det att hitta SAS biljetter till Miami för 50k i business och sedan bekosta sista biten till Cancun? Då borde det väl sluta på endast 75k för 3 personer i business (varav en under 11) och med voucher.
 

nissefalk

Medlem
Tack!! Var hittar du dessa resor?

Har nog missuppfattat, trodde att Mauritius gick som zonen nord/mellanafrika för 105k i business men det stämmer alltså inte?

Gällande Mexiko - hur svårt är det att hitta SAS biljetter till Miami för 50k i business och sedan bekosta sista biten till Cancun? Då borde det väl sluta på endast 75k för 3 personer i business (varav en under 11) och med voucher.
Utan att bidra med något så är Miami den svåraste eller nästa svåraste destination tillsammans med Tokyo att hitta eurobonus biljetter med SAS, kolla varje dag 330 dagar innan och boka det som eventuellt dyker upp
 

Mr Basic

Medlem
Hej och välkommen @Lindypopp
1. Köp (för pengar) SAS Plus till Miami för hela familjen
2. När minstingen blivit lite äldre, lämna båda hos far- eller morföräldrar och unna er en långhelg i t ex NYC och flyg business.
(ovanstående förutsätter att inga poäng går ut, 2-4-1 vouchers får ni nya)
 

TP12

Medlem
Tack!! Var hittar du dessa resor?

Har nog missuppfattat, trodde att Mauritius gick som zonen nord/mellanafrika för 105k i business men det stämmer alltså inte?

Gällande Mexiko - hur svårt är det att hitta SAS biljetter till Miami för 50k i business och sedan bekosta sista biten till Cancun? Då borde det väl sluta på endast 75k för 3 personer i business (varav en under 11) och med voucher.
Jag sökte lite snabbt på cph - cun på awardhacks https://awardhacks.se/Star tror första avgången jag hittade 2024 var den 13 januari.
 

MartinH

Medlem
Det du kan göra nu är att boka
- enkel till Mexico i business för vuxen+barn = 78k med voucher + enkel i eko för vuxen+infant = 42k = 120k
Sen får du ha is i magen och samla på dig mer poäng och försöka hitta hemresa senare, och om möjligt byta eko till business.
Eller boka enkel bara för vuxen+barn till nån dyrare zon och hoppas på att platser finns kvar när du fått in mer poäng.

Mauritius = södra Afrika = 165k
Seychellerna / Zanzibar är norra Afrika = 105k
 

Lindypopp

Medlem
Tack för svaren.

TP12 - resan nedan ser ut att ha endast ett stop i istanbul men när jag söker efter resan på exempelvis skyscanner så kommer det inte upp några direktflyg mellan Istanbul och Cancun. Vet någon vad detta beror på? Innebär det att jag på awardhacks inte kan anta att det endast är ett stopp när det står Leg1 och Leg2?
Skärmavbild 2023-02-20 kl. 17.42.55.png


MartinH - tack för klargörande av zonerna. är inte 100% med på poänguträkningen dock, enkelresa i business för vuxen+barn med voucher borde väl bli 65k (130 000p /2)? och enkel i eko för vuxen+infant borde väl kosta 70 000 p (förutsatt att jag inte har en till voucher då).

Jag har lyckats hitta bonusbiljetter med SAS och vill kolla om detta upplägget låter som något som kan funka.
Har hittat bonusplatser 11/12- 23 ARN - ORD med SAS. Denna resa borde då kosta mig 75 000p totalt för 2 vuxna + 4 åring (halva priset) + infant - korrekt?
Sedan kan jag köpa flygbiljetter ORD - CUN för ca 1500 kr per person och om jag då gör samma resa på tillbakavägen borde jag totalt komma undan med en voucher och användandet av endast 150 000 p.

När jag söker på 2 vuxna + ett barn så får jag upp typ 600k poäng som pris och antar att det är för att det inte finns så många platser i business? Får upp bonusbiljetter på 50k när jag söker för två personer nämligen. Är det någon som vet om SAS endast säljer 2 platser per flight?

Är det någon som har någon annan kreativ idé på vart man kan åka från Toronto eller Chicago etc. (med andra ord bonusresor från ARN för 50k). Kan verkligen tänka mig att betala sista biten cash. Vill helst inte att den resan ska vara längre än 5 timmar dock. Krav är sol och bad och bra sjukvård.
 

TP12

Medlem
Tack för svaren.

TP12 - resan nedan ser ut att ha endast ett stop i istanbul men när jag söker efter resan på exempelvis skyscanner så kommer det inte upp några direktflyg mellan Istanbul och Cancun. Vet någon vad detta beror på? Innebär det att jag på awardhacks inte kan anta att det endast är ett stopp när det står Leg1 och Leg2? Visa bifogad bild 139528

MartinH - tack för klargörande av zonerna. är inte 100% med på poänguträkningen dock, enkelresa i business för vuxen+barn med voucher borde väl bli 65k (130 000p /2)? och enkel i eko för vuxen+infant borde väl kosta 70 000 p (förutsatt att jag inte har en till voucher då).
Planet gör ett stop i Mexiko City innan det åker vidare till Cancun - kanske därför Skyscanner visar vad det gör. Kolla på Turkish hemsida för bäst info.

En enkel *A eurobonusresa kostar 60 % av en tur-och-retur, är nog därför du inte får ihop matten.
 
Zanzibar
Finns bra med tillgänglighet normalt.
Billigt poängmässigt sett, 105’
Lungt och städat och funkar nog fint med barn.

Nungwi tycker jag är bäst om man inte måste bo på resort. Lite mindre hotell och gångbart mellan olika restauranger längs stranden.
 
Toppen