Senaste nytt

Boka Star Alliance-awards online med Eurobonus

segra

Medlem
Okej, då har segra två val ser jag det som.
*1 Låta det hela vara med risk att saker avbokas eller blir problematiskt då "betalning" inte blivit rätt
*2 Ta smällen med att ringa in och påpeka problemet att vederbörande inte har fått betala sina poäng som vederbörande ändå räknat med.

Poängen drogs idag. Jag fick dock ringa SAS för att applicera min AMEX voucher.
 

Minibiff

Medlem
Om jag vill boka en resa exempelvis

Stockholm - LA
Las Vegas - Stockholm

Så behöver jag ringa in eller? För visst kan man boka en sån med sin 241?
 

Canadien

Medlem
Om jag vill boka en resa exempelvis

Stockholm - LA
Las Vegas - Stockholm

Så behöver jag ringa in eller? För visst kan man boka en sån med sin 241?

Ja det går bra att boka med 2-4-1. Du behöver med största sannolikhet ringa in ifall du vill boka Business eftersom det är väldigt snålt om inrikes USA i Business och således kan det bli nåt ben i ekonomi. Onlineverktyget kan man bara använda om det finns platser i samma klass hela vägen. Nu är det ju fler bolag än SAS som flyger till USA så det skulle kunna finnas något med t ex Lufthansa till Las Vegas, men enklast är nog att ringa in. De är hjälpsamma i Tallinn.
 

LinuxSam

Medlem
Jag skulle boka en resa från Kiruna till Singapore. Det var stört omöjligt online. Det dök upp flera olika förslag men ingenting gick att få igenom när man skulle gå till "betala". Jag försökte ringa Tallin men fick bara besked om tekniskt fel. Ringde till Svenska kundservice och fick prata med en jättetrevlig tjej som heter Ulrika tror jag. Hon fixade snabbt KRN-ARN-LHR-SIN med SAS och Singapore Airlines och SIN-LHR-FRA-ARN-KRN med Singapore Airlines, Lufthansa och SAS. Hon applicerade också 2-4-1 vouchern utan problem. Dock fungerade det inte när jag skulle betala skatterna och avgifterna via en länk hon skickade över. Men när hon la in mitt AMEX manuellt så fungerade allt.

Sammanfattningsvis så verkar det vara en del buggar i den nya bokningen.

/LinuxSam
 

Henke

Medlem
Har en fråg som jag inte hittat svaret på, om man vill boka en bonusresa i Business är det enbart de legs man får upp i online sökmotorn som är godkända eller kan man söka leg för leg så länge det är en rimlig routing? Och hur funkar det med stay over?
 
Har en fråg som jag inte hittat svaret på, om man vill boka en bonusresa i Business är det enbart de legs man får upp i online sökmotorn som är godkända eller kan man söka leg för leg så länge det är en rimlig routing? Och hur funkar det med stay over?
Här kanske finns lite info...
Talade nyss med Tallinn angående de nya förändringarna på Star Alliance bonusresor.

En stor negativ förändring som har införts är att bonusresor inte längre kan bokas sträcka efter sträcka. Dvs att endast den tillgänglighet som dyker upp vid sökning från origin till destination är den som godkänns av Tallinn. Undantag gäller för Pandions och bonusresor i First Class.

I praktiken försvårar detta möjligheterna att sy ihop egna bonusresor baserat på de sträckor där tillgängligheten finns. Exempelvis på Singapore Airlines som tillämpar married segments så har man fler alternativ om man söker LHR-Australien och sedan lägger till ett SAS-ben, än om man söker från Stockholm till Australien point to point.

I reglerna som står på sidan som första inlägget länkar till så står det så här:

"2.11 Stopovers. Stopovers, i.e. a transit which lasts more than twenty-four (24) hours, are not permitted neither on outbound nor homebound journeys for Star Alliance award tickets."
Ganska lätt att hitta.
Dock vet jag inte om du menar "stopover" eller "layover"
 

Henke

Medlem
Här kanske finns lite info...


I reglerna som står på sidan som första inlägget länkar till så står det så här:

Ganska lätt att hitta.
Dock vet jag inte om du menar "stopover" eller "layover"

Tack! När jag online söker så får jag knappt upp någon längre transit överhuvudtaget trots att jag vet att det finns, då går det alltså inte att ringa för att få till stop over <24h utan man måste nöja sig med det man får upp!?
 

agehall

Medlem
då går det alltså inte att ringa för att få till stop over <24h utan man måste nöja sig med det man får upp!?
Jag är fortfarande inte med på om du menar layover eller stopover. För et du skriver går inte ihop. Stannar du mindre än 24h är det en layover. Mer än 24h är en stopover.

Stopovers kan du inte ha på eurobonusawards.
 

Henke

Medlem
Jag är fortfarande inte med på om du menar layover eller stopover. För et du skriver går inte ihop. Stannar du mindre än 24h är det en layover. Mer än 24h är en stopover.

Stopovers kan du inte ha på eurobonusawards.

Jag menar layover! Någon som vet om det går att boka en layover som man inte får upp online?
 
Toppen