Senaste nytt

Boka Star Alliance-awards online med Eurobonus

Jag tycker det är en sjuk förbättring att inte behöva ha femtioelvakonton och söka hitan och ditan för att sen sitta i telefon i evigheter för att få till det.
Jag tror det även att hotet är överdrivet då de enda som har riktigt många poäng är någon av två kategorier:
* Folk som verkligen går in för det för att maxa, men de vet ju redan "allt"
* Dagspendlare eller frekventa resenärer som inte har koll (förvånansvärt många EBP) men denna gruppen upplever jag som alltid sent ute eller "noll koll" (som min chef som på allvar försökte boka 4 platser till Miami över jul i mitten av december eller de som lägger 10000 på en muffin)

De flesta jag känner som är lite poängnybörjare lyckas skrapa ihop en 30-40" poäng och börjar sen titta runt lite.
Se det så här istället, att en enklare, mer integrerad lösning kanske gör hela konceptet såpass mycket billigare att de faktiskt vågar släppa fler platser. Det verkar ju dessvärre så att F är halvtomt för jämnan.

Själv tycker jag detta är toppen och hoppas på ökad segmentering på tillgång på utbud efter nivå och medlemsskap och att det skall bli mer meritokratiskt än vem som har mest tid, men det kommer jag nog få rejält med mothugg på :D

Tror inte det kommer hända, några fler First Awards försvinner säkert. Men det är bara att titta på alla som är "nya" på detta som hoppas de ska kunna boka en bra resa nu över jul och nyår i Business på poäng. Jag gissar att det blir samma för First, är man bara ute i god tid och flexibel kommer man vara månader före andra som precis fått reda på att de kan boka First via sas sida.
Kruxet är att det inte är United vi tävlar med - de kan ha helt annan tillgång än vad Eurobonus har. Ju färre EB-medlemmar som bokar förstaklassbiljetter desto bättre är det för oss som vet att det är vad man vill ha. Om det blir tillgängligt online kommer fler att hitta dit och boka dessa biljetter.

Ja så är det säkert, men det känns ändå som en försämring om sas skulle trycka ut guider till sina 5 miljoner medlemmar om hur ”enkelt” man kan boka F :)

Jag tror inte att bokningarna i C kommer att gå upp nämnvärt heller, de som är insatta på vad det innebär har bokat förut på "gammalt" vis och de som bara vill åka ser hellre att poängen tar dem längre och då bokar ekonomi, eller gud förbjude, köper muffins/kaffebryggare ombord eller på EB-shoppen.

Däremot blir det lättare för oss som är insatta att hitta och boka med mindre meck vilket kan leda till att man hittar mer roliga bonusresor att boka in sig på, men den stora frågan är väl snarare om det kommer att bli en justering på tillgången av bonusplatser i takt med att poängpriset ökar? Jag hoppas inte och det bör finnas relativt goda möjligheter att lösa in poängen, det är lite det som är poängen med poängen (major pun intended).

Önskar samtliga en fortsatt trevlig inflygning mot jul!

Nu till dagens 100 kr fråga ;-) Vem har rätt.. SAS EB online bokning Star Alliance visar tillgänglighet med Turkarna (TK) i Business mellan Stockholm och Denpasar (Bali) nästa höst. SAS visar det hela som en "renodlad business" STO-IST-DPS (den detaljerade reseinfon innan bet. visar dock ingen klass specification) . UA visar det som en mixed-cabin med economy (X) STO-IST och business (I) IST-DPS. Expertflyer sträcka för sträcka visar samma sak som UA...

Vem skall man lita på...?

Nu till dagens 100 kr fråga ;-) Vem har rätt.. SAS EB online bokning Star Alliance visar tillgänglighet med Turkarna (TK) i Business mellan Stockholm och Denpasar (Bali) nästa höst. SAS visar det hela som en "renodlad business" STO-IST-DPS (den detaljerade reseinfon innan bet. visar dock ingen klass specification) . UA visar det som en mixed-cabin med economy (X) STO-IST och business (I) IST-DPS. Expertflyer sträcka för sträcka visar samma sak som UA...

Vad visar Star Alliance bokningsverktyget för tillgänglighet enbart STO-IST?

Jag hade litat på SAS, eftersom turkish kör mycket married segments ARN-IST, vilket kan paja sökningar.

SAS-bokningen online klarar väl inte ens mixade klasser?

Jag hade litat på SAS, eftersom turkish kör mycket married segments ARN-IST, vilket kan paja sökningar.

SAS-bokningen online klarar väl inte ens mixade klasser?

Ingen aning om vad den klarar eller inte... ?? Har lett många IT- projekt även på SAS, men inte detta...;-)

Men så TK kör married segments även på bonusresor??

Vad visar Star Alliance bokningsverktyget för tillgänglighet enbart STO-IST?

Sträckan ARN-IST som ett enskilt ben finns aldrig tillgängligt i Business. Har tyvärr varit så i ett par år.

Det som visas på SAS är det som går att boka, dvs ARN-IST-XXX hela vägen i Business.

Toppen