Jag har flugit i First class både med Lufthansa och med United så kan jag ha åsikt om de två, eller hur?
Servicemässigt är United lååååång efter Lufthansa. Det är en sak jag är mycket säker på.
United tenderar att ha mycket äldre kabinpersonal (vi pratar inte om 50+, utan 60+ eller kanske närmare 70) i First class och i Business class.
De är trevliga men de är ofta för trötta att utföra en god service på de linjerna jag har flugit med dem (Tokyo-Bangkok, Tokyo-Beijing, Tokyo-Singapore, Tokyo-Taipei v.v.).
T ex Två kabinpersonal jobbade i First class när jag flög mellan Tokyo - Beijing med United och jag var enda passagerare i First class. Trots detta, en av de kabinpersonalen satte i en stol på andra sidan av kabinen och läste tidning, inte i galley.
De turades om och endast en kabinpersonal jobbade åt gången i First class kabin under den flighten.
Bonusresa i First class med Star Alliance i Asien? | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Kabinpersonal på Lufthansa är inte bara trevliga utan också proffsiga. Ovannämnda saker händer aldrig hos Lufthansa, ALDRIG med stora bokstäver!
Hårdvaran på United 777 och 747 och hårdvaran på Lufthansa Boeing 747 (gammal First) och Airbus A340 (gammal First) var likvärdiga. United GlobalFirst föll mig i smaken mer än Lufthansas gammal First.
Däremot Lufthansas Aibus A380 är avsevärt bättre än ovannämnda produkter.