Senaste nytt

Boka First Class med EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher

Jag har aldrig haft en 2-4-1 voucher och kan därför inte särskilt mycket om dessa, men jag funderar på att skaffa en och har några frågor:
1. Vid bokning av en 2-4-1-resa tycker jag mig minnas att jag har läst någonstans att man först ska ringa ett nummer för att boka resan utan rabatt och sedan ringa upp Tallinn inom ett visst antal timmar för att applicera voucher-rabatten. Stämmer detta eller skulle någon vilja redogöra hur det normala bokningsförfarandet ser ut?
2. Om man har bokat en resa innan man har fått en 2-4-1-voucher, går det då att applicera 2-4-1-rabatten i efterhand när har fått sin voucher? Hur gör man i så fall?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Jag har aldrig haft en 2-4-1 voucher och kan därför inte särskilt mycket om dessa, men jag funderar på att skaffa en och har några frågor:
1. Vid bokning av en 2-4-1-resa tycker jag mig minnas att jag har läst någonstans att man först ska ringa ett nummer för att boka resan utan rabatt och sedan ringa upp Tallinn inom ett visst antal timmar för att applicera voucher-rabatten. Stämmer detta eller skulle någon vilja redogöra hur det normala bokningsförfarandet ser ut?
2. Om man har bokat en resa innan man har fått en 2-4-1-voucher, går det då att applicera 2-4-1-rabatten i efterhand när har fått sin voucher? Hur gör man i så fall?
Det finns några som har lyckats att göra som du skrev.

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd | Sida 109 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd | Sida 109 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Observera att det var dock innan nya reglerna infördes (fr o m jan 2015), så det är inte säkert på att det går att göra likadant idag.
 

palmen

Moderator
Jag har aldrig haft en 2-4-1 voucher och kan därför inte särskilt mycket om dessa, men jag funderar på att skaffa en och har några frågor:
1. Vid bokning av en 2-4-1-resa tycker jag mig minnas att jag har läst någonstans att man först ska ringa ett nummer för att boka resan utan rabatt och sedan ringa upp Tallinn inom ett visst antal timmar för att applicera voucher-rabatten. Stämmer detta eller skulle någon vilja redogöra hur det normala bokningsförfarandet ser ut?
2. Om man har bokat en resa innan man har fått en 2-4-1-voucher, går det då att applicera 2-4-1-rabatten i efterhand när har fått sin voucher? Hur gör man i så fall?
Du bör ringa det nummer som står angivet på vouchern och boka med dom direkt. Det ska dock kunna gå att boka sas på nätet och applicera voucher efteråt, finns dock väldigt få anledningar till att göra det.
Har du tur kanske du kan applicera en voucher i efterhand, men räkna inte med det.
 

agehall

Medlem
Svaret är nej på båda frågorna. Ring rätt nummer när du bokar om du kan och räkna absolut inte med att du kan applicera en voucher i efterhand, framförallt om du inte har vouchern när du gör bokningen.
 

Vaniljvodka

Medlem
Har två frågor angående en kommande 2-4-1-bokning:

1. Min sambo skaffade Elite-kortet i höstas och snart även ett extrakort till mig. Så nu samlar vi poäng till hennes konto för att kunna göra vår första *A-bokning i F till Asien om nåt halvår lite drygt gissar jag. Då det är jag som är den i familjen med det stora flygintresset så är det jag som kollar tillgänglighet och rutter. Funkar det om jag ringer Tallinn och gör bokningen från hennes konto eller måste hon vara den som sitter med all info och pratar med agenten?

2. Den routing som jag är mest inne på för tillfället är följande:

ARN-FRA SK Go (bryr mig inte om Plus på shorthaul och får gärna ner skatterna så mycket som möjligt) alt LH C
FRA-HND NH 77W F
- layover i Tokyo = från morgon till midnatt -
HND-BKK TG747 F
BKK-DPS TG787 C
- destination -
DPS-SIN SQ C
SIN-CPH SQ C
CPH-ARN SK Go

Visst är det en giltig routing?
 

Dr. Miles

Expert
2. Den routing som jag är mest inne på för tillfället är följande:

ARN-FRA SK Go (bryr mig inte om Plus på shorthaul och får gärna ner skatterna så mycket som möjligt) alt LH C
FRA-HND NH 77W F
- layover i Tokyo = från morgon till midnatt -
HND-BKK TG747 F
BKK-DPS TG787 C
- destination -
DPS-SIN SQ C
SIN-CPH SQ C
CPH-ARN SK Go

Visst är det en giltig routing?
Det ser ut att vara en giltig routing, ja.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

johisco

Medlem
Ni som kan detta.... Jag vet att awards i Lufthansa First från Frankfurt är svårfunna generellt och enbart bokningsbara två veckor innan men visst finns väl rutter med större chans än andra? Vad jag förstått är USA och New York och San Fran bl.a. svåra men finns det någon rutt som är lite större chans att det dyker upp awards?
 
Toppen