Senaste nytt

bmi Diamond Club och dess framtid (2012-DEC-31 är slutdatum)

Tycker lite synd om dom som på FlyerTalk skrikit "burn your miles" - själv köpte jag fler i hopp om att de skulle föras över 1:1 till BA...

Jag gjorde exakt som du,eftersom jag ansåg att risken var lite att milen skulle bli värdelösa,utan att det kommer att bli en 1:1lösning. BA är ju inte FR och drar nog inte på sig onödigt badwill. Enda anledningen att bränna dem, är väl om man vill ta ut någon bra bonusresa.

Största hindret med BAEC avios köp är ju inte priset utan begränsningen på max 24.000 avios om året. Köper man miles med BD och sen överför till BAEC då har man 48.000 som gräns.

Nu blir det trångt i BA loungerna på LHR, dessutom kommer riktiga BAEC Silver och Gold medlemmar skrika högt om att det är örättvist att matcha status 1:1.

Hmm, hade väl ändå vart mer logiskt om BD Gold matchades till BA Silver och BD Silver matchas till BA Bronze.

Yepp, inte ens tomten kan matcha vad BAEC har bjudit på alla statusmedlemmar: flyga SK och bli BA Gold/Silver :D

Nu önskar jag verkligen att BMI inte hade stängt ner mitt Silverkonto som jag fick genom en kampanj (likt gratis A-Club Plat, etc...). Annat fall skulle jag nu haft FB Silver, Lufthansa FTL, och nu BA Silver utan ens ha flugit en mile (eller tjaa, kanske för LH kortet). Livet är orättvist :(

Last edited:
Vad är poängen med att ha ett kort om inte du planerar flyga med bolaget? T.ex. även om jag hade ett BAEC status så var värdet av det ganska liten för mig i dagsläget då mitt resemönster i är mer anpassat till andra allianser. Dessutom har BA i M levererat mycket sämre värde än andra bolag, eller kanske jag fick vad jag betalade för. ;)

Vad är poängen med att ha ett kort om inte du planerar flyga med bolaget? T.ex. även om jag hade ett BAEC status så var värdet av det ganska liten för mig i dagsläget då mitt resemönster i är mer anpassat till andra allianser.

Nej, man förlorar ju faktiskt ganska mycket om man t.ex. har ett resmönster som passar bäst med *A, om inte man hittar någon statusmatchning någonstans. Att man har tillgång till några fina lounger två-tre gångar i året är ju trevligt, men det är kanske inte riktigt vad man främst vill ha.

För min del är det kanske fungerar mellan Sverige och Asien, men det fungerar sämre inom Asien och Kina inrikes.

Turikish Airlines billiga ekonomiklass bilijetter tillåter ändring för 50 EUR per gång och ofta är det inget problem att hitta biljett till Beijing för runt 5.000 SEK inkl. skatter.

British Airways billiga ekonomiklass biljetter tilåter ändring för 1.500 SEK per gång, men priset är mycket högre än t ex Turkish Airlines eller SWISS. Hos Finnair tillåter de inte några ändringar på billiga ekonomiklass biljetter alls.

Jämförelse mellan Star Alliance och oneworld för trafik mellan Europa och Asien:

Star Alliance:
Europeiska flygbolag: SAS, Lufthansa, SWISS, Austrian, LOT, Turkish Airlines
Asiatiska flygbolag: ANA, Asiana Airlines, THAI, Singapore Airlines
Andra flygbolag: Air New Zealand
(Det finns Etiopian Airlines och Egyptir till Asien, men de är inte min option när jag reser i tjänsten.)​

oneworld:
Europeiska flygbolag: British Airways, Finnair, S7 Airlines
Asiatiska flygbolag: Cathay Pacific, Dragonair, Japan Airlines, (i slutet av 2012: Malaysia Airlines)
Andra flygbolag: Qantas
(Det finns Royal Jordanian, men de är inte min option när jag reser i tjänsten.)​

oneworld är inget fel på om man flyger mellan Europa och Nord-/Sydamerika ofta.

Jag gillar många oneworld flygbolag. British Airways, Cathay Pacific, Dragonair, Qantas, Japan Airlines, LAN... De är bra flygbolag som levererar hög servicekvalitet. Men det passar tyvärr inte till mitt resemönster.

Toppen