Senaste nytt

Blir ni inte också irriterade över Cathay Pacifics ständiga "equipment changes"?

Inläfgg från http://www.businessclass.se/forum/t...bonusresor-här-2014.15543/page-33#post-267684

Bara hålla tummarna för att det inte blir "equipment change" på Hong Kong-Tokyo...
På ditresan är det 777-300ER på HKG-NRT och på hemresan 747:a på HND-HKG.
Hade ju nog kunnat flyga med Finnair ARN-HEL-MXP, men jag behöver få in lite EB-poäng också, så den resan har jag bokat som en separat biljett med övernattning i Milano.

Ship change händer sällan på Hong Kong-Tokyo Haneda linjen med de flightnumren som har First class.
De gångerna när Ship change på Hong Kong-Tokyo Haneda (CX542/543/548/549) har hänt, har det varit endast byte mellan Boeing 747 och Boeing 777-300ER och båda flygplansmodell har First class.

CX542 - Cathay Pacific - Flight history - Flightradar24
CX543 - Cathay Pacific - Flight history - Flightradar24

CX548 - Cathay Pacific - Flight history - Flightradar24
CX549 - Cathay Pacific - Flight history - Flightradar24

Blev en positiv överraskning för vår del.
Bokat Hong Kong Manila t.o.r i Economy extra över jul/nyår.
Fick mejl att de ändrat flygplanstyp och skulle återkomma.
Fylldes av onda aningar. Blir säkert economy samt massa strul med återbetalning av mellanskillnaden i pris.
Efter någon vecka kom ny bokningbekräftelse. Uppgraderad till business!
Bara att tacka

Fick en nedgradering på AAdvantage-bokning för några år sedan på flighten Milano-HKG-Taipe, där sista där nedgraderingen skedde på sista benet. Fick 5000 miles som kompensation. Förutom straäckan HKG-HND som Dr. Miles hänvisar till, skulle jag nog inte våga boka enbart intra-Asien, utan bara se det som en bonus om det blir F, om jag t ex har en resa ex-Europa-HKG-MNL/BKK/TPE. Men jag skulle se till att få lite miles som kompensation.

Låter iaf som om att jag bokat en säker rutt i F med MXP-HKG-NRT/HND. Ser väldigt mycket fram mot detta!
Jag vill inte oroa dig i onödan men Cathay Pacific tog bort First class från Hong Kong-Rom linjen, så det finnas risk att de tar bort First class kabin även från Hong Kong-Milano linje.

Hong Kong-Amsterdam, Hong-Kong-Moskva och andra avgången av Hong Kong-Paris har inte First class kabin.
Cathay Pacific börjar flyga 77W (3-klass) till Rom och Paris | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Jag vill inte oroa dig i onödan men Cathay Pacific tog bort First class från Hong Kong-Rom linjen, så det finnas risk att de tar bort First class kabin även från Hong Kong-Milano linje.

Hong Kong-Amsterdam, Hong-Kong-Moskva och andra avgången av Hong Kong-Paris har inte First class kabin.
Cathay Pacific börjar flyga 77W (3-klass) till Rom och Paris | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
Jahaja! Då blir det till att hålla detta under lupp tills det är dags att åka...

Har för mig att det inte funnits first på Hong-Kong-Rom de senaste åren. Flög MXP-HKG juni -12, bokades i aug -11, som jag hade bevakat i ett halvår. Under hela denna tid fanns inte F på FCO-HKG.

Man kan ju spekulera i vad det beror på, men Milano är ju en ganska tung affärsstad inom många områden. Modebranschen kanske kräver sin F...

Toppen