Senaste nytt

Bli Le Club Accorhotels (tidigare A-Club) Platinum gratis

Nu var jag lite snabb. Bearer är oregistrerade aktier. Det finns två typer där, registrerade (vanliga) och oregistrerade. Den grejen har alltså inget med förvaltarregistrerade aktier att göra.

Är det som A- och B-aktier? Aktien jag har köpt heter Accor ORD, någon som vet om det är den typ som man inte behöver köpa 50 st av?

Är det som A- och B-aktier? Aktien jag har köpt heter Accor ORD, någon som vet om det är den typ som man inte behöver köpa 50 st av?
Det har inget med A/B-aktier att göra, som handlar om röststyrka och att skydda befintliga ägare får att förlora inflytande när kapital tas in. Det är en svensk konstruktion, som nog är främmande för Parisbörsen.

Ni som följer med och har lite koll. Är det köpläge på accor aktien nu eller? Behöver inte uppgraderingar etc förrän i juni nämligen.

Ni som följer med och har lite koll. Är det köpläge på accor aktien nu eller? Behöver inte uppgraderingar etc förrän i juni nämligen.
Accor5Y.png
Det är upp till var och en, men mitt köp i somras, har varit lönsamt trots all-time-high. Just nu är det lägst på länge, men sett på 5 år, som grafen ovan visar, är det inte lika gynsamt. Vid köp av 1 aktie skijer det bara 200:- mellan topp och botten.

Notera att under sommaren kan det ta tid att få igenom dina förmåner, så behöver du dessa under sommaren, hade jag inte väntat längre än till april innan jag gjort slag i saken.

Det har inget med A/B-aktier att göra, som handlar om röststyrka och att skydda befintliga ägare får att förlora inflytande när kapital tas in. Det är en svensk konstruktion, som nog är främmande för Parisbörsen.
Tack för klargörandet. Min egentliga fråga är alltså: äger jag rätt aktie för att slippa ha 50 st? Alternativt om det bara finns en Accor-aktie, är Degiro/Avanza "rätt" depå att äga dem i för att slippa kravet på 50 st?

Degiro är helt rätt. Jag köpte en aktie 29/1 och skickade dagen efter in en ansökan att registreras som aktieägare och bifogade standard likvidrapporten i PDF format som bevis på köpet och en skärmdump på själva innehavet. Idag 11/2 svarade de med "Many thanks for your proof of ownership. You existing account will be upgraded to Gold status soon."

Tack för klargörandet. Min egentliga fråga är alltså: äger jag rätt aktie för att slippa ha 50 st? Alternativt om det bara finns en Accor-aktie, är Degiro/Avanza "rätt" depå att äga dem i för att slippa kravet på 50 st?
Avanza har mycket högre courtage än Degiro på Parisbörsen.
Läs tidigare i tråden. Det har räckt med en aktie.

Avanza har mycket högre courtage än Degiro på Parisbörsen.
Läs tidigare i tråden. Det har räckt med en aktie.

Läst tråden så det blev ett konto på Degiro, men jag antar att det borde vara samma situation om man köper aktien på t.ex. Avanza eller Nordnet för att ta några mer kända plattformar (förutom att man blir lite fattigare då).
Än så länge har jag däremot endast fått mail för en dryg vecka sedan om att de mottagit min förfrågan så började undra om jag hade köpt rätt aktie och om jag är en registrerad ägare, d.v.s. slipper inneha 50 st. Som de skriver på hemsidan:
"Your shares are registered. In this case, you do not have to submit any form of attestation"

Degiro är helt rätt. Jag köpte en aktie 29/1 och skickade dagen efter in en ansökan att registreras som aktieägare och bifogade standard likvidrapporten i PDF format som bevis på köpet och en skärmdump på själva innehavet. Idag 11/2 svarade de med "Many thanks for your proof of ownership. You existing account will be upgraded to Gold status soon."

Exakt hur gör man en likvidrapport hos degiro? Jag mailade in en screenshot av mitt innehav till dem men fick följande svar:
Dear Sir,

Thank you for your document.
Unfortunately, this document is not enough.
Could you please send us a document provided by your bank which mentions that your shares are registered with AccorHotels?
Effectively, if your shares are not registered with AccorHotels, you need to own 50 shares (in bearer form) to apply to the Shareholder Club.

Toppen