Senaste nytt

Billo lanserar betalning av fakturor med kort

Ja, kanske fel att säga vad som är mer eller mindre sannolikt. Poängen är att information kan förmedlas på olika vis av olika anledningar som är svåra för oss som slutkonsumenter att förutsäga. Och i grund och botten så är att betala en kreditkortsskuld med ett annat kreditkort åtminstone ett brott mot (de svenska) kreditkortens villkor. Så det faller in under grundtipset: gör inte transaktioner som man inte är beredd att försvara ifall de ifrågasätts någon gång i framtiden. Poäng är bra, men inte allt :)

Betalo har en spärr mot betalningar av den sorten. Rimligen har Billo något liknande.
IMG_7851.jpeg

Jag vill minnas att det fanns en kort period där Coop var partner till Betalo (eller om det var billhop) så att avgiften var 0 eller åtminstone avsevärt lägre där det faktiskt gick att betala Amex-räkningen med Coop-kortet och därmed på poäng två gånger för allt utan extra kostnad. Jag hade inget coop-kort, så testade aldrig själv, men läste om det här. Föga förvånande så täpptes det till ganska snabbt.

Det är i strid med villkoren för SAS EB MC:

"Kortet får inte användas för att betala dellikvid vid köp på avbetalning eller för betalning av skuld som kontohavaren eller kortinnehavaren har till säljföretaget eller annan."

Har jag ryckt orden ur sitt sammanhang, eller betyder det att jag inte får betala handpenningen på ett avbetalningsköp hos bilhandlaren?

Det syftar kanske på att köp där viss del kontanter krävs, så får man inte kringgå det genom att dölja krediten bakom en betaltjänst.
Det finns väl bilfinansieringar som kräver att x% erläggs kontant eller inbytesbil för att finansbolaget ska ta resten.

Har jag ryckt orden ur sitt sammanhang, eller betyder det att jag inte får betala handpenningen på ett avbetalningsköp hos bilhandlaren?
<killgissar>Jag tror inte handpenningen definitionsmässigt är en del av kreditskulden. Om du köper något för 1 miljon, betalar 100k i handpenning, så har du bara en avbetalningsköp på 900k. Däremot får du inte använda kortet för att betala en av månadsfakturorna på skulden på 900k</killgissar>

Det är i strid med villkoren för SAS EB MC:

"Kortet får inte användas för att betala dellikvid vid köp på avbetalning eller för betalning av skuld som kontohavaren eller kortinnehavaren har till säljföretaget eller annan."
Har man mobilabonnemang hos Tre kan man betala sin räkning med VISA/Mastercard. Bryter man mot Seb Korts villkor då om man betalar räkningen med deras kort ifall man utöver abonnemanget delbetalar sin mobiltelefon på samma faktura?

Har man mobilabonnemang hos Tre kan man betala sin räkning med VISA/Mastercard. Bryter man mot Seb Korts villkor då om man betalar räkningen med deras kort ifall man utöver abonnemanget delbetalar sin mobiltelefon på samma faktura?
Gissningsvis så vill de undvika situationer där två kreditgivare har samma objekt som ”säkerhet”. Men jag vet inte.

Toppen