Senaste nytt

Billo lanserar betalning av fakturor med kort

Nu på eftermiddagen ser jag att min betalning registrerats korrekt på mottagande konto, med dagens datum som transaktionsdatum. Tre bankdagar sedan den drogs från kortet, alltså, precis i sin ordning.

Mycket bra att de fått till visningen av tolkad information! Tänk om de hade haft det en vecka tidigare, det hade undvikit en hel del osäkerhet :).

Om de nu bara kan få till så att man själv kan skriva in mottagande konto, OCR och belopp...

Även jag fick mailen om att fakturorna som betalades fredag morgon är klara. Dock står båda fakturorna fortfarande som obetalda i "mina sidor" hos mottagaren. Men man får ju hoppas att de dyker upp som betalda snart.

Tele2 var inte betald på "mina sidor" medan min faktura hos Tibber är markerad som betald hos mottagaren.
Så det är väl lite hur mottagaren hanterar detta också verkar det som.

Fick också bekräftelse på mina fakturor som gjordes i fredags samt några i söndags är betalda. Skönt!

Har läst på nu i Billos och Betalos villkor:
- Billo. Pengarna når mottagare inom fyra bankdagar
- Betalo. Betalning utförs normalt inom tre men senast sju bankdagar.
Kontenta. Om en betalning görs dag tre så borde den rimligen nå mottagaren dag fyra. Så båda två har i princip samma process. Men betalo garderar sig med sju. Båda två borde bli bättre på att kommunicera detta när man betalar tycker jag. Sen tror jag inte man behöver stressa upp sig om betalningen kommer in sent med ett par tre dagar. Har aldrig fått en förseningsavgift om betalning släpar ett par dagar. ja förutom Amex som är snabba och hugger direkt med räntan.
+ att enligt Amex så förlorar man de EuroBonuspoäng man tjänat in under perioden på Amexkortet om betalningen är sen

+ att enligt Amex så förlorar man de EuroBonuspoäng man tjänat in under perioden på Amexkortet om betalningen är sen
Jag tror det är en riktigt dålig ide att försöka betala Amex-fakturan med ett annat kreditkort, även om man använder en tjänst som Betalo eller Billo som mellanhand löper man nog en väsentlig risk att se sina kort uppsagda

Jag tror det är en riktigt dålig ide att försöka betala Amex-fakturan med ett annat kreditkort, även om man använder en tjänst som Betalo eller Billo som mellanhand löper man nog en väsentlig risk att se sina kort uppsagda
Menade inte att betala räkningen till amex med kort utan bara att man inte man vara sen med betalning till Amex.

Blir dock lite nyfiken på det du skriver. Menar du att Amex stänger ner ens kort om de ser en betalning från Betalo? Eller menar du tvärtom att MC avslutar ens kort om de upptäcker stt man betalat sin amexräkning med MC-kortet?

Menade inte att betala räkningen till amex med kort utan bara att man inte man vara sen med betalning till Amex.

Blir dock lite nyfiken på det du skriver. Menar du att Amex stänger ner ens kort om de ser en betalning från Betalo? Eller menar du tvärtom att MC avslutar ens kort om de upptäcker stt man betalat sin amexräkning med MC-kortet?
Det är i strid med villkoren för SAS EB MC:

"Kortet får inte användas för att betala dellikvid vid köp på avbetalning eller för betalning av skuld som kontohavaren eller kortinnehavaren har till säljföretaget eller annan."

Det är i strid med villkoren för SAS EB MC:

"Kortet får inte användas för att betala dellikvid vid köp på avbetalning eller för betalning av skuld som kontohavaren eller kortinnehavaren har till säljföretaget eller annan."
Intressant, gissar att det har med risken att en person (tänk bort oss poängjägare) inte kommer kunna betala i längden om man betalar krediter med krediter. Och såklart att de inte vill erbjuda räntefritt i all evighet.

Men i praktiken borde det krävas att Billo återrapporterar betalningsmottagare till SEB kort. Det känns spontant inte troligt, det som är mer troligt är att SEB kort kräver att Billo inte accepterar den typen av mottagare. Precis som har skett med Betalo.

Men i praktiken borde det krävas att Billo återrapporterar betalningsmottagare till SEB kort.
Eller kanske mer sannolikt att Billo åläggs av Finansinspektionen att visa sina betalningsströmmar, eller bevisa vilka system de har för att undvika den typen av transaktioner. Tjänster vars effekt blir att de döljer pengars ursprung från mottagaren (även om det inte är själva huvudsyftet med tjänsten) har stort ansvar att kontrollera sina kunder...

Eller kanske mer sannolikt att Billo åläggs av Finansinspektionen att visa sina betalningsströmmar, eller bevisa vilka system de har för att undvika den typen av transaktioner. Tjänster vars effekt blir att de döljer pengars ursprung från mottagaren (även om det inte är själva huvudsyftet med tjänsten) har stort ansvar att kontrollera sina kunder...
Tror inte det är mer sannolikt. Utöver förutsättningen att FI inleder ett tillsynsärende, så lär ju Betalo/Billo ha full koll på informationen i fråga men har ju per automatik inte en skyldighet att förmedla vidare den informationen till mottagaren av betalningen. Dessutom är ju betalaren i dessa fall kreditkortsutgivaren tekniskt sett, så jag antar att det är låg risk ur kundkännedomsperspektiv. Men oavsett, onödig risk att ta som kortinnehavare.

Toppen