Senaste nytt

Billigaste sättet att bli oneworld Sapphire (motsvarande Star Alliance Gold)?

Att matcha EBD hos airberlin verkar ju vara det smartaste draget initialt.

Men frågan är, jag har inte ens ett medlemskap hos någon av OW-bolagen - är airberlin det bästa eller ska man satsa på intjäning hos något annat bolag efter man blivit matchad hos airberlin? Jag gissar att det inte går att flytta poäng mellan de olika bolagen så finns det ändå något värde av att t.ex först matcha hos airberlin och säkra upp OW-status den vägen men sen köra intjäning hos t.ex BA eller Quatar?

Men frågan är, jag har inte ens ett medlemskap hos någon av OW-bolagen - är airberlin det bästa eller ska man satsa på intjäning hos något annat bolag efter man blivit matchad hos airberlin? Jag gissar att det inte går att flytta poäng mellan de olika bolagen så finns det ändå något värde av att t.ex först matcha hos airberlin och säkra upp OW-status den vägen men sen köra intjäning hos t.ex BA eller Quatar?
Har inte någon koll på air berlin och deras bonusprogram men de flesta i Sverige brukar köra på finnar, british airways eller American Airlines om jag förstått det rätt. Allt beror på vad man har för resmönster. Finns flera trådar om detta och om du överväger ett medlemskap inom One world och behöver tips föreslår jag att du startar en separat tråd med info om vilket resmönster du kommer att ha inom One world och vad du vill få ut av ett bonusprogram.

Notera att American Airlines (AAdvantage) har gått över till att bli revenubaserat med minimumspend för att nå status (USD6000 samt 50000 Elite Qualifying Miles för Platinum/Sapphire). Det finns vägar runt detta då resor med partnerbolagen ger spend baserat på klass och distans men det är lite tidigt ännu vilka hål som är riktigt lönande. Jag skulle rekommendera att (just nu) inte överväga AAdvantage om man inte reser väldigt mycket på USA och just med American.

Jag kommer troligen ge det ett försök i år (att behålla Executive Platinum/Emerald), men är tveksam till framtiden.

Som sagts tidigare, det beror på resemönster och vad du vill ha ut av statusen. Men "enklast" är nog att skaffa sig ett BA-gold, speciellt om man kan pricka några av Qatar's deals i business till Asien.

Med Quatar-kampanjen som drog igång ikväll får man ju 2 x Qmiles vilket talar för dem. Verkar däremot inte som det är något extra på QPoints vilket jag tolkar det som är det som gäller för att uppgradera tier.

Tåls att undersökas vidare!

Med Quatar-kampanjen som drog igång ikväll får man ju 2 x Qmiles vilket talar för dem. Verkar däremot inte som det är något extra på QPoints vilket jag tolkar det som är det som gäller för att uppgradera tier.
Med det resonemanget är BAEC's promo med 3x Avios ännu bättre!

Du ska nog börja med att fråga dig själv vilket resmönster du kommer att ha med OneWorld. Det har rätt stor inverkan på vilket FFP man ska välja.

Tack för svaren så här långt :) Resemönster inom Oneworld skulle jag säga är någon laung haul per år till Asien eller kanske USA beroende på kampanjer (som Quatar och BA nu) och eventuellt några domestic connections i USA vid resor där. Privat kan jag styra till StarAlliance vilket jag föredrar men på jobbresor är det annan policy som gäller och mindre flexibilitet vilket kan innebära en och annan connection med AA och kanske blandat med OW åt ena hållet och SA åt andra.

Toppen