Cristoffer Cedergren
Medlem
Hoppas SAS AI kommer känna av att jag bara köper biljetter på F&F för max 700 kr, inte behöver extra bagage pga EBG och inte nappar på några erbjudanden i mail-spammandet 

Cookies, IP-adresser, dina apparaters MAC-adresser, ”fingeprinting” av dina webbläsare och hur du loggar in på sajter eller tjänster på olika maskiner.
Du behöver inte logga in på flygforum på jobbdatorn, räcker med att du loggar in vilken som helst tjänst eller site på både hemmadatorn och jobbdatorn för att båda maskinerna ska börja associeras med dig. Google, Microsofts tjänster, sociala medier, banker(?), ja vad som helst.
Har du någonsin tagit hem jobbdatorn och kopplat dig mot ditt hemma-WiFi? Då är din jobbdator igen starkt förknippad med din ”hemmaprofil”. Surfa BC hemma, så kan Delta ändå känna igen dig när du köper biljetter på jobbet.
Man ska inte underskatta hur komplett profilerade vi är av denna övervakningskapitalism. Det är en miljardindustri vars enda jobb är att veta vem vi är och vad vi vill, för att sedan sälja det till saker som denna. Rensa cookies är en rökridå för konsumenter så vi ska känna oss bättre. Så länge vi inte på samma gång gör det på alla våra webbkopplade maskiner (och alla webbläsare), byter ISP och byter mobil och operatör… så kommer vi vara profilerade.
Det finns väl iofs browser fingerprinting och andra tekniker som kopplar samman dina aktiviteter på nätet? Att man har generiska handles på sajter betyder inte att det inte går att koppla samman flygbokningar med inlägg på SoMe och forum gjorda från din dator. Cookies är inte grejen här. Inte att de läser av något värde i din browser och kategoriserar dig till visst kundsegment utan att man i realtid har en prissättning baserat på väldigt många fler parametrar.
Oavsett boknings klass tyvärr.Det händer ju när det bara finns en biljett kvar i en billigare bokningsklass. Eller är det så oavsett bokningsklass?
Det nya -- postnummer-VPN!Tog även upp varifrån sökningen görs, postnummer från köpstarkt område, högre pris osv.
Kanske dags att börja gå till biblioteket och surfa på deras maskiner för att köpa flygbiljetter? Olika bibliotek varje gång!![]()
Det nya -- postnummer-VPN!
Södermalm är nog fel ställe, dra till Järva området i stället.Jag lär ju hellre gå till ett bibliotek på Södermalm än i Danderyd när jag ska boka mina biljetter....