intuition
Medlem
Delta har sagt att man helt ska sluta med publicerade priser och redan i slutet av året har som mål att sätta 20% av sina biljettpriser med hjälp av AI (eller rättare Big Data, deep learning, övervakning/spårning och förhandlingsövertag). Och inte bara baserat på generella faktorer som bokningsläge, konkurrentpriser, säsongsmönster, historik osv utan på individuell data. Och det är naturligtvis inte bara Delta utan något som hela industrin labbar med.
Delta säger iofs att man inte alls sätter priser på individnivå. Fetcherr (som Delta och ett antal andra bolag använder) säger att man bara använder tillgänglig "market data" men samtidigt att man realtid använder all data för att göra individuella prissättningar och att man lagrar varje prisbeslut och anpassar prismotorn därefter.
Vad betyder det egentligen?
Helt klart att "öppna" källor som ditt individuella online-beteende påverkar ditt pris. Dynamisk prissättning är ju inte nytt, men det är lätt att missa att det här är på en helt annan nivå. Det är inte som en riktad google-annons för den som hänger på flygforum utan att sudda sina cookies. Det är inte heller prissättning baserat på vad individen har råd att betala utan baserat på individens förhandlingsläge.
Exempel som det talas om är om din linkedin-profil nyligen ändrats till jobbsökande eller någon vän/släktings sociala media indikerar svår sjukdom/dödsfall. Då bedöms du desperat nog för att betala vad som helst för flygresan du söker på.
Ska bli kul att se om/när ett inlägg på BC av typen "Hjälp! Jag behöver 5000 poäng innan 31 mars för att förnya" leder till att alla dina priser på SAS ökar med 30%
En summering finns t.ex. här
fortune.com
Fetcherr menar själva att "the only way is up" - alla flygbolag kommer tjäna mer pengar på individuell prissättning och räknar med att först ta över hela flygbranschen och sedan allt inom gäst och service - medan vissa i branschen tror det bara leder till att själva flygbiljetten blir billigare (och ännu mer intäkter ska komma från ancillary)
time.com
Delta säger iofs att man inte alls sätter priser på individnivå. Fetcherr (som Delta och ett antal andra bolag använder) säger att man bara använder tillgänglig "market data" men samtidigt att man realtid använder all data för att göra individuella prissättningar och att man lagrar varje prisbeslut och anpassar prismotorn därefter.
Vad betyder det egentligen?
Helt klart att "öppna" källor som ditt individuella online-beteende påverkar ditt pris. Dynamisk prissättning är ju inte nytt, men det är lätt att missa att det här är på en helt annan nivå. Det är inte som en riktad google-annons för den som hänger på flygforum utan att sudda sina cookies. Det är inte heller prissättning baserat på vad individen har råd att betala utan baserat på individens förhandlingsläge.
Exempel som det talas om är om din linkedin-profil nyligen ändrats till jobbsökande eller någon vän/släktings sociala media indikerar svår sjukdom/dödsfall. Då bedöms du desperat nog för att betala vad som helst för flygresan du söker på.
Ska bli kul att se om/när ett inlägg på BC av typen "Hjälp! Jag behöver 5000 poäng innan 31 mars för att förnya" leder till att alla dina priser på SAS ökar med 30%
En summering finns t.ex. här

Delta moves toward eliminating set prices in favor of AI that determines how much you personally will pay for a ticket
The airline touted a partnership with an AI-enabled revenue system as a step on the road to fully personalized ticket pricing, part of its goal to raise profit margins long-term.
Fetcherr menar själva att "the only way is up" - alla flygbolag kommer tjäna mer pengar på individuell prissättning och räknar med att först ta över hela flygbranschen och sedan allt inom gäst och service - medan vissa i branschen tror det bara leder till att själva flygbiljetten blir billigare (och ännu mer intäkter ska komma från ancillary)

How Delta’s AI Pricing Could Impact the Cost of Flying
Scott Keyes argues that AI-powered dynamic pricing could introduce new complications—but could also help lower costs.
