Senaste nytt

Biljett samma dag krävs nu för att komma in i SJs lounge

Jag har inga problem med att min uträkning var fel o att någon möter den.
Jag har problem med att någon (läs du) konverterar mitt orginalinlägg där jag önskar en lounge i Köpenhamn (som då borde vara ett tyckande?) till en fråga om den företagsekonomiska rimligheten i min önskan.

Det du gör, o även i tidigare trådar, är att du i fortsatta polemiken refererar till ett senare felaktigt inlägg som upphovet till diskussionen.
Men som alla i tråden kan se startade du diskussionen ett antal inlägg tidigare.

O om du vill jämföra med sovjet torde ju du vara forumets enda rebell; kämpandes för det öppna samhället o fria tyckandet.
Om alla kommit ifrån vad du upplever vara en sovjetisk anda så borde väl fler personer också agera likt dig?
Men det är ju fortsatt så att det BARA är i relationen mellan oss (kanske för dig o andra) som problemen uppstår.
Alltså är du den ENDA som förstått o därmed beklagar jag att vi inte har fler av den varan på forumet :)

Nu kan vi låsa tråden :)
Tack. Då kan vi lägga fakta åt sidan, det tog ett tag.

Låt oss då återgå till varför just du vill ha en SJ-lounge i Köpenhamn. Hur ofta använder du linjen? Är det någon särskild anledning till lounge i just Köpenhamn? Förklara gärna. Jag ser själv inget större behov av en SJ-lounge och då är jag ändå bosatt i stan så mycket nyfiken på varför du önskar dig det.

För att fortsätta diskussionen om var SJ borde ha lounger...

Jag har ibland funderat över SJs lounger jämfört med flyget. Jag förstår att de satsar på Stockholm och Göteborg, där det finns många avgångar och på framförallt Göteborg-Stockholm en tuff konkurrensen med flyget. Jag vet inte när SJ införde lounger, men det skulle inte förvåna mig om det har med införandet av X2000 att göra. När det skulle vara som flyget.

Om jag jämför med när jag flyger så är loungetillgång viktigt om jag har en lång väntan innan, men framförallt vid byten!
Den tanken finns inte alls hos SJ. Istället för Köpenhamn, Malmö (där det främst går regionaltrafiken av annan operatör) och liknande ändstationer skulle jag gärna se lounger på platser som Katrineholm och andra avkrokar med många byten och väntande resenärer.

Istället för Köpenhamn, Malmö (där det främst går regionaltrafiken av annan operatör) och liknande ändstationer skulle jag gärna se lounger på platser som Katrineholm och andra avkrokar med många byten och väntande resenärer.
Exakt så tycker jag också. Hela tanken och konkurrensfördelen med tåg är ju att man kan komma någon minut före avgång (förutom i Köpenhamn då...), det är också en anledning till varför jag ställer mig en gnutta frågande till @Palazzi s Köpenhamnsvurmande.

Hallsberg, Katrineholm, Mjölby, Nässjö, Alvesta, Avesta Krylbo. Där finns det ett verkligt behov.

Om jag jämför med när jag flyger så är loungetillgång viktigt om jag har en lång väntan innan, men framförallt vid byten!
Den tanken finns inte alls hos SJ. Istället för Köpenhamn, Malmö (där det främst går regionaltrafiken av annan operatör) och liknande ändstationer skulle jag gärna se lounger på platser som Katrineholm och andra avkrokar med många byten och väntande resenärer.

Jag har också tänkt på det där - du har en poäng, men samtidigt handlar det ofta om väldigt korta byten på sådana järnvägsknutar du menar, för att tidtabellerna är anpassade till varandra. Vad är en genomsnittlig bytestid på en sådan station, 10-15 minuter?

Jag ser däremot ett behov och en tänkbar marknad på järnvägsstationer vid större flygplatser;
Man har en köpstark grupp resenärer som kan tänkas resa 1 klass och i jobbet. Man har långa bytestider pga att koordination av flyg- och tågtidtabeller saknas SAMT pga att resenären själv förmodligen har tagit till marginal för försening vid bokningen av tågbiljetten.

Konkreta förslag alltså: Tåglounger vid CPH, ARN, OSL. De två sistnämnda har ett särskilt expresståg som lever på övriga operatörers usla anslutningar, så de kanske ogärna vill se lounger som inte direkt stimulerar folk att ge sig av så fort som möjligt.

Hallsberg, Katrineholm, Mjölby, Nässjö, Alvesta, Avesta Krylbo. Där finns det ett verkligt behov.
Lägg till Norrköping, där många byter från/till Stockholm-Malmö.
Jag har också tänkt på det där - du har en poäng, men samtidigt handlar det ofta om väldigt korta byten på sådana järnvägsknutar du menar, för att tidtabellerna är anpassade till varandra. Vad är en genomsnittlig bytestid på en sådan station? 10-15 minuter?
För Katrineholm var tågen Göteborg-Stockholm och Linköping-Sala i sync, innan MTR började kör, när tåglägena på Västra stambanan blev mer eftertraktade och SJ skulle jaga minuter för att komma under 3h. Då rök samordningen och från väntande regionaltåg blev det närmare halvtimmen på perrongen. Lägg till att tåget från Stockholm ofta hade en mindre försening på det och en lounge blir än mer behövd. I de fallen tror jag att många frekventa resenärer hade blivit gladare och mer positiva till tåget, än vad de blir av att frysa på en kall perrong.

Jag har också tänkt på det där - du har en poäng, men samtidigt handlar det ofta om väldigt korta byten på sådana järnvägsknutar du menar, för att tidtabellerna är anpassade till varandra. Vad är en genomsnittlig bytestid på en sådan station, 10-15 minuter?
Kanske för de största knutpunkterna och kanske som genomsnitt. Men är det inte just det som är tanken - lättare lounger istället för att låta folk stå och trängas. Finns väl inte en människa som vill tillbringa timmar i SJs lounge på Stockholm C, eller?

Jag ser däremot ett behov och en tänkbar marknad på järnvägsstationer vid större flygplatser;
Man har en köpstark grupp resenärer som kan tänkas resa 1 klass och i jobbet. Man har långa bytestider pga att koordination av flyg- och tågtidtabeller saknas SAMT pga att resenären själv förmodligen har tagit till marginal för försening vid bokningen av tågbiljetten.
Det är ingen dum idé men samma sak där, det är ju för få tåg på t.ex. CPH för att SJ skulle vara intresserat av detta.

Svar till båda: Jag har inte riktigt hängt med i privatiseringen av Sveriges järnvägar, det är möjligt att synkroniseringen kollapsat på vissa ställen. När jag åkte mycket tåg i Sverige för sådär 15 år sedan, handlade det oftast om bytestider på 5-15 minuter. DET är iaf för kort för att jag ens ska orka leta upp någon lounge.
Jag har inte heller riktigt hängt med hur utvecklingen på CPH station har gått senaste året, då jag börjat använda ARN alltmer istället.
Men det måste ju finnas lite underlag också, kan jag tycka. Dvs tillräckligt mycket 1 klass-resenärer per station. Detta skulle de stora flygplatserna uppfylla anser jag. Som smålänning har jag ofta använt Alvesta och Nässjö, men jag kan inte påstå att det är någon direkt stormning av 1 kl-kupéerna vid ombordstigning där.
Dessa kupéer har däremot fyllts (kanske till 1/3 till 1/2, men hur ofta är 1 kl full?) t.ex. de gånger jag gått på Öresundståget mot Sverige från Kastrup (om man nu kan kalla den förstaklass..). Eller från storstäderna...

Visst skulle man kunna ha enklare lounger på dessa mindre stationer/järnvägsknutpunkter, men skulle dessa vara öppna även för 2 klass då? Vet inte riktigt hur det skulle funka.

Konkret exempel på exakt när jag saknat lounger: Mitt flyg ska landa vid kl. 11.00 kan vi säga. Det går tåg i min riktning 11:15 nånting, därefter 12:15. För att gardera mig mot försening på flyg och med ev. bagage bokar jag då tåget 12:15. Denna väntetid (som i praktiken lär bli mindre än en timme) vore perfekt att tillbringa i en lounge, anser jag.

Samma situation uppstår naturligtvis åt andra hållet, men då finns ju just flygloungerna att tillgå.

Konkret exempel på exakt när jag saknat lounger: Mitt flyg ska landa vid kl. 11.00 kan vi säga. Det går tåg i min riktning 11:15 nånting, därefter 12:15. För att gardera mig mot försening på flyg och med ev. bagage bokar jag då tåget 12:15. Denna väntetid (som i praktiken lär bli mindre än en timme) vore perfekt att tillbringa i en lounge, anser jag.

Samma situation uppstår naturligtvis åt andra hållet, men då finns ju just flygloungerna att tillgå.
Tar du Kastup som exempel så finns det redan en sådan lounge.

Regus in CPH

Tar du Kastup som exempel så finns det redan en sådan lounge.

Regus in CPH

Ja, om SJ inkluderar den på min 1 kl-biljett så "finns" den ju... De behöver ju inte bygga någon ny då i alla fall, även om de gärna får förbättra öppettiderna som ser ganska usla ut.
Jag tror seriöst att det finns ett tillräckligt underlag från just Kastrup för att det skulle vara meningsfullt att ha en lounge där, med reservation som sagt för att jag inte är helt uppdaterad på hur det ser ut med de nya gränskontrollerna och avgångar CPH->Sverige med tåg.

Toppen