Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Hm, hänger ju lite på kreditlimiten. Men vi 0% avgift skulle det för mig som arbetsgivare vara rätt attraktivt att betala all moms, skatter och arbetsgivaravgifter via kortet. Det blir ju snabb någon miljon, så 5000-10000 kr rakt ut vid 0.5% cashback.
Jo, men Skatteverket brukar väl morra lite när man använder sitt privata amex eller liknande för bolagets räkning fall det finns företagskort?

Man kan endast betala 300K per år med Betalo. Vill man betala mer ska man kontakta dem och då lär de syna en i sömmarna. Jag skulle tro att de inte är alldeles imponerade av ett sådant upplägg.

Det är verkar vara lite oklart hur "fast" den gränsen är om man ser vad andra skriver. Märk väl dock att mitt förslag INTE har med Betalo att göra! Det är istället att via Western Union göra en så kallad direktöverföring till bankkonto från ett kreditkort. Maxgräns är 40k på 2-3 dagar, kostar 25kr/gång. Så på 1 vecka kan man max föra över 120k från samma kreditkort. Om man då för över detta till ett eget bankkonto med hygglig ränta (runt 2% just nu) där det bara får vänta tills det är dags att betala kreditfakturan på lika mycket. Sedan gör man om samma sak nästa kreditperiod. Och eventuellt gör samma sak med 2-3 kort till! Då kan man alltså snurra pengar mellan krediten och bankkonto, få poäng för allt och dessutom tjäna lite i ränta!

Frågan kvarstår dock, är det lagligt och tillåtet? Tidigare inlägg nämner att betalning via WU räknas som köp och är bonusgrundande.

Man kan endast betala 300K per år med Betalo. Vill man betala mer ska man kontakta dem och då lär de syna en i sömmarna. Jag skulle tro att de inte är alldeles imponerade av ett sådant upplägg.
Från Betalos hemsida:
Hur stora betalningar kan jag göra på Betalo?
Hur stora betalningar du kan göra avgörs av det kort som du använder dig av. Har du för avsikt att betala räkningar för mer än 300 000 kr per år ber vi dig att du meddelar oss detta.
https://www.betalo.se/kundtjänst-3.html

Jo, men Skatteverket brukar väl morra lite när man använder sitt privata amex eller liknande för bolagets räkning fall det finns företagskort?
Varför det?

Jag har bara hört det omvända, att företagskortet inte ska användas privat, för då uppstår en beskattningsbar förmån. Men om man gör utlägg för företaget via sitt privata kort, är det fel?

Finns inget hinder för att använda privata kort för firmans räkning så länge man har kvitton som redovisar vad man gjort och firmans ekonomiavdelning är OK med det.

Ni som säger att ni betalar fakturor osv uppåt 300.000 SEK, hur gör ni då? Har ni kredit på så mycket, eller för ni in pengar på kortet innan ni betalar en så stor summa?

Ni som säger att ni betalar fakturor osv uppåt 300.000 SEK, hur gör ni då? Har ni kredit på så mycket, eller för ni in pengar på kortet innan ni betalar en så stor summa?

När jag skulle betala >200' på mitt Platinum ringde jag dem. Då ville de att jag skulle föra över en 100' i förväg. Hoppas väl att fortsatt spenderande höjer gränsen gradvis.

Det kanske har avhandlats redan men jag tänkte bidra med lite info om någon undrar.

Coop har en begränsning på korten (i mitt fall med mera mer) som gör att du inte kan utföra betalningar för mer än 50 000 kr under en 8-dagarsperiod. Du kan dock ringa till deras kundtjänst för att häva detta. Den öppningen ligger en månad framåt. Sedan måste man öppna upp igen.

Varför det?

Jag har bara hört det omvända, att företagskortet inte ska användas privat, för då uppstår en beskattningsbar förmån. Men om man gör utlägg för företaget via sitt privata kort, är det fel?

Skatteverket har inga åsikter om man hur man gör så länge som korrekta underlag (kvitton) redovisas.
Och om man använder företagskortet för ett privat ärende gäller att man antingen själv betalar den delen av räkningen alternativt drar beloppet fullt ut på lönen. Då slipper man förmånsbeskattning.
Å andra sidan så är det billigare att bli förmånsbeskattad än att betala bruttobeloppet :p

Fast om man är anställd skulle jag tro att ens arbetsgivare kommer ha en helt del åsikter om att använda företagskort privat

Toppen