Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Som icke-betalande medlem kan man inte betala med Amex. Mastercard/VISA kostar 2,5%.

Som betalande medlem kostar Mastercard/VISA 1,5% och Amex 2,3%.

Du kan se en jämförelse med Billo och Betalo här:

Bara nyfiken om jag har tänkt rätt.

Jag har amex premium kort. Jag tjänar alltså 15 poäng per 100kr. Så på en räkning på 10 000kr får jag 1500 poäng.

Betalar jag med Betalo 3% så får jag betala 300kr i avgift ( 10 000* 0,03).

Så jag får betala 300kr för 1500 poäng.

Men jag kan köpa 1000 poäng för 200kr på sas bonusshop. Så det är samma sak.

Så detta är inte värt om man har amex premium och man spenderar kring 10k på räkningar?

**Edit, menade Betalo :D

Last edited:

Jag har amex premium kort. Jag tjänar alltså 15 poäng per 100kr. Så på en räkning på 10 000kr får jag 1500 poäng.

Betalar jag med Billo 3% så får jag betala 300kr i avgift ( 10 000* 0,03).

Så detta är inte värt om man har amex premium och man spenderar kring 10k på räkningar?

Det stämmer i princip ja. Men eftersom köpet hos Betalo blir 10 300 kr får du 1 545 bonuspoäng till kostnaden av 300 kr så blir marginellt billigare (19,4 öre/p) än att köpa poängen direkt från EuroBonus Shop. Skulle säga att det är en dålig deal såvida det inte handlar om att nå gränsen för voucher.

Med Elite är det därmed en helt annan sak eftersom man numera får både nivå- och bonuspoäng och nivåpoängen kostar x5 mot vad bonuspoäng kostar att köpa i EuroBonus Shop.

Betalar jag med Billo 3% så får jag betala 300kr i avgift ( 10 000* 0,03).

Du kan inte betala med Amex på Billo, men Betalo och Killbill. Precis, så det är bara värt för att kunna nå upp till 2-4-1 vouchern om du bara har lite kvar att spendera. Alt vill ha levelpoäng från Amex Elite tex :)

Det stämmer i princip ja. Men eftersom köpet hos Betalo blir 10 300 kr får du 1 545 bonuspoäng till kostnaden av 300 kr så blir marginellt billigare (19,4 öre/p) än att köpa poängen direkt från EuroBonus Shop. Skulle säga att det är en dålig deal såvida det inte handlar om att nå gränsen för voucher.

Med Elite är det därmed en helt annan sak eftersom man numera får både nivå- och bonuspoäng och nivåpoängen kostar x5 mot vad bonuspoäng kostar att köpa i EuroBonus Shop.

Med Amex så får du ju också spend mot voucher som ju är värt en del med.

Betalar jag med Betalo 3% så får jag betala 300kr i avgift ( 10 000* 0,03).

**Edit, menade Betalo :D

Det beror lite på vad ditt syfte är. Själv jagar jag både 2-4-1 och diamantstatus så jag ser stora fördelar med både (Amex Elite + Betalo) och (SAS MC Premium + Billo), men det gäller ju att räkna lite. Numera använder jag Amex Elite som förstakort på spend och sen försöker jag i den mån det går spara räkningar till dubbelkampanjen med mastercard och betala dom i Billo för att få ihop nivåpoäng (7,5p / 100 kr). Når jag inte upp så har jag amex elite i Betalo som reserv i slutet av kvalificeringsperioden.

Men bara för att få ihop lite poäng utan direkt målsättning är det inte värt det skulle jag säga. Handlar det det däremot om att du saknar några poäng för att nå 2-4-1, nå högre status eller för att få ihop sista poängen till en bonusresa är det värt att överväga.

Toppen