Senaste nytt

Beläggning i SAS plus

En olycklig formulering. Jag menade att det inte brukar vara så många passagerare i plus. 10-20 pers, men visst förekommer undantag (min ovetenskapliga observation är att solavgångarna till/från Oslo har fler pluspassagerare än ARN/CPH).
Enig, till Las Palmas har jag flugit via Oslo och mellan OSL och LPA har det ibland varit 10 till 15 rader plus.
Även ARN-LPA är det ett stort antal rader plus.
Triangeln har ofta en stor plus kabin.

Tilll/Från Palma på sommrarna brukar plus också vara fullt, åkt med familjen tolv ggr och fått säte ledigt brevid mig 2-3 ggr. Värst var när de hade klämt in flygrädde charter-killen som skulle till palma nova i mittsätet, han och hans kompis hade köpt en sista minuten och charterbolaget hade köpt en plusstol på sas, han insisterade på att prata med mig större delen av resan och snäll som man är så hjälpte jag honom att vara distraherad.

Knökfullt ut till Nice hem från Biarritz...
Jag och frugan seatade oss gång / fönster redan vid bokning 2 mån innan för att ev. slippa "sällskap".
Tyvärr misslyckades det hela och jag fick vid bägge tillfällena flytta fr gång till mitten ...

Känslan säger att SAS prissättning med billigare PLUS på de s.k. sol-destinationerna gör att de går sent om sider också... ?.

Har åkt både Nice och Aten från Arlanda och det har varit mer eller mindre fullt i Plus. Hade tur hem från Nice senast då fick vi "tomt mittsäte". Men det fanns bara någon ströplats i Plus så det var långt från alla som hade sån tur. (EBD seatblock?)

Under sommaren och till semesterdestinationer är det färre som reser i plus. Vid ett fullbokat plan kan det bli en ojämn fördelning mellan plus och go.

Ex ifall sju stycken är bokade i plus och 161 i go. Det skulle med andra ord innebära att den första raden plus en stol på den andra raden är plus medan fem st på rad två sitter i go-klassen. Ni kan ju räkna ut själva hur man löser det. Så - på ett fullsatt flyg är det garanterat fullt i go och med största sannolikhet fullt i plus. Vid ett mindre fullt flyg ges plusklassen större utrymme och ser ofta glesare ut än vad det faktiskt är.

Det där med att man vill ha delningen mellan plus och go mellan samma rader på ut och hem turen är inte sant.

Ni kan ju räkna ut själva hur man löser det.
Med tanke på att den enda skillnaden idag är en i princip osynlig skylt (om man har tur, JetTime har avskaffat den) kan man ju föreställa sig att blanda Plus och Go på en rad om det nu skulle göra det bättre för de som betalar för Plus. Man kan, som lekman, tycka att personalen borde kunna hantera det, även utan iPad.

Med tanke på att den enda skillnaden idag är en i princip osynlig skylt (om man har tur, JetTime har avskaffat den) kan man ju föreställa sig att blanda Plus och Go på en rad om det nu skulle göra det bättre för de som betalar för Plus. Man kan, som lekman, tycka att personalen borde kunna hantera det, även utan iPad.

JetTime hade kvar den sist jag flög med dem. Detta var i söndags.
Vidare löser personalen detta fast då redan innan boarding. Det handlar inte om att man blandar klasser utan om uppgradering. Vem eller vilka som blir uppgraderade vet jag inte.

Toppen