Senaste nytt

Beläggning i SAS plus

John Mack

Medlem
Flög idag till Thessaloniki med SAS och förvånades över den låga beläggningen i plus. Ekonomiraderna var ganska fulla men av 48 platser i plus var bara 8 st upptagna (varav 4 i mitt sällskap) Är detta vanligt? Brukar inte SAS justera antal plusrader utifrån efterfrågan? Flera av dessa platser hade väl kunnat säljas som ekonomibiljetter till ett lägre pris?
 

palmen

Moderator
Flög idag till Thessaloniki med SAS och förvånades över den låga beläggningen i plus. Ekonomiraderna var ganska fulla men av 48 platser i plus var bara 8 st upptagna (varav 4 i mitt sällskap) Är detta vanligt? Brukar inte SAS justera antal plusrader utifrån efterfrågan? Flera av dessa platser hade väl kunnat säljas som ekonomibiljetter till ett lägre pris?
Troligtvis viktbalans, de brukar vilja ha folk längre bak i planet. Personligen tycker jag detta är bra, har du betalat mer för plus så kan tycker jag man kan få mer utrymme och luftigare kabin, något som säkert skulle göra att fler bokade plus.
 

fcx

Medlem
Någonstans i bakhuvudet så vill jag minnas att man har samma antal rader plus på utresa och hemresa på varje plan. Annars så är det korrekt att vikt/balans gör att man vill fylla planen bakifrån. Dessutom så har en mycket hög företrädare för SAS sagt att man vill att de tomma sätena i kabinen ska vara i plus.
 

AABack2ARN

Medlem
Någonstans i bakhuvudet så vill jag minnas att man har samma antal rader plus på utresa och hemresa på varje plan.

Nja, det där betvivlar jag. Det var troligen mer av en grej när det fanns en gardin som skiljde kabinerna åt eftersom det inte var alla som fick flytta gardinen. Nu med Plus flyttas skylten lite hur som helst.

Dessutom så har en mycket hög företrädare för SAS sagt att man vill att de tomma sätena i kabinen ska vara i plus.

Visst vore det underbart om det omsattes i verkligheten också :) Har flugit mer än en gång ARN-GOT-ARN och det har varit fullt med plats i bakre delen av kabinen och Plus har varit som packade sillar.
 

maswan

Medlem
Visst vore det underbart om det omsattes i verkligheten också :) Har flugit mer än en gång ARN-GOT-ARN och det har varit fullt med plats i bakre delen av kabinen och Plus har varit som packade sillar.

Min gissning är att ju större andel plusresenärer som reser på mycket kort varsel/pendelkort (speciellt bokning <36h innan avgång), desto svårare att hitta rätt placering på plus-skylten innan incheckningen öppnar. Just din linje ovan borde väl vara bland de sämsta ur den synvinkeln?
 

AABack2ARN

Medlem
Jag håller med om att det naturliga borde vara att låta Pkus-kabinen vara större än vad behovet kräver (för att just kunna hantera flexibla biljetter) men så verkar inte SAS alltid resonera.
 
När vi flög till Alicante senast så satt Fru och barn i rad 1 och jag valde rad 2. Inga passagerare bredvid så jag blev gratulerad av värdinnan att det var "tur" Gott om space var det och serveringen var till fyllest! Så jag vet inte hur pass frekvent det bokas i plus. Ekonomi var fullsatt vad jag såg.
 
CPH-SPU (Split) i måndags. 15 rader plus, totalt ca 50 personer på planet. Jag och familjen (5 vuxna 1 barn) var ensamma i plus. Inte dumt alls ...
Får se hur det ser ut på söndag när vi åker hem.
 
Toppen