Senaste nytt

Bekräftat: SAS har köpt LN-RKP (ex-LAN)

Åkte med denna maskin i veckan CPH-EWR. Enligt info jag fick från kabinpersonalen så närmar sig D-checken fort. Antingen i mars eller april beroende på vad om kommer först; antal flygtimmar eller tid. SAS kommer då att sälja motorerna och resten av planet går till skrot.
Man sa också att det tog ett år för SAS att sätta planet i trafik för när de tog över det så upptäckte man att LAN använt många fejkreservdelar och att alla dessa byttes ut innan SAS tog planet i trafik.
Då kan man väl gissa på att den kommer att användas flitigt tills dess om infon stämmer.

Man sa också att det tog ett år för SAS att sätta planet i trafik för när de tog över det så upptäckte man att LAN använt många fejkreservdelar och att alla dessa byttes ut innan SAS tog planet i trafik.
Låter som en skröna, den ägdes väl av Airbus.
Airbus och LAN var inte överens om leasingavtalet, det var därför det drogs ut innan hon kom i SAS.

Välkommen till BC @Martin Schleifstein

Borde ju hyra planet för en avskedsturne :)
Jag trodde först att de skulle lyckas ha den i bruk över sommaren också.
Men helt klart skulle ett avskedsevent vara intressant.
Ett litet event kunde kanske se ut så här:
Samling i SAS Guldlounge (avdelad)
Lite snittar och skumpa och "tal" från en SAS person.
Sedan lite flyg 30-40 min och skumpa på RKP.
100-200personer a1500kr/pp (är inte säker på om den budgeten håller)

C-check tror jag!

Om du faktiskt läste artikel så vet du att fallet absolut inte är så. ;)

”Det som nu sätter definitivt stopp i SAS är just åldern. Senast i juni måste den vara inne på en fjärde större C-check och att genomföra den är knappast ekonomiskt försvarbart, ens med dagens låga bränslekostnader.”

Hela artikeln handlar om att LN-RKP försvinner i Juni eftersom att den får flygförbud då, om inte C-check görs. SAS har därför tagit beslutet att sluta använda flygplanet.

Toppen